Събития на ръба на оцеляването
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Събития на ръба на оцеляването

Събития на ръба на оцеляването

Над 50% спад в обема на събитийната индустрия в България през 2020 г. прогнозират специалистите

4227 прочитания

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • Хибридните събития ще бъдат предпочитан формат до края на годината.
  • Фармацевтичната индустрия е сред най-активните на пазара.

През последните години събитийната индустрия беше в постоянен възход. Все повече компании залагаха на срещи с аудиториите си, увеличаваха бюджетите си, за да им предложат разнообразни и запомнящи се преживявания, а нови места за провеждането на събития постоянно се откриваха. Тогава дойде пандемията от коронавирус. Индустрията беше на практика блокирана в продължение на два месеца, през които бизнесите в сектора претърпяха загуби за милиони. Опитът за спасяването им чрез онлайн срещи не доведе до значителни постъпления за организаторите и потвърди мнението на много специалисти, че живият контакт не може да бъде заменен. Сега, макар индустрията бавно да се раздвижва, при определени условия и в традиционно по-слабия летен сезон, участниците на пазара са единодушни, че ще бъдат необходими повече от година и половина, за да се достигнат отново обемите от началото на 2020 г.

Загуби за милиони

За обема на събитийната индустрия в България няма официални данни. Според проучване на лидера в сектора, компанията SEG (Special Events Group), през 2019 г. пазарът се равнявал на приблизително 300 млн. лв., като в тях влизат основните разходи по организацията. В осъществяването на събитията обаче участват и много други периферни бизнеси, като кетъринг услуги, разходи за лектори, настаняването им и др., което допълнително увеличава обема на сектора.

"Тази година се очертаваше да бъде най-силната в историята на компаниите от групата ни, като за първите два месеца отчетохме ръст от 30% на годишна база и най-големите ни притеснения бяха как ще изпълним всички заявени събития", разказва Невена Тодорова, основател на SEG. Прогнозите й се потвърждават до март. Тогава през първата седмица заявените събития едно по едно започват да отпадат, като от между 10 - 20 събития на ден остават средно по пет на седмица. След обявяването на извънредното положение и пълния застой на събитийната индустрия става ясно, че ако повечето локални форуми се изместват за втората половина на годината, то международните такива директно се отлагат за 2021 г.

"От март до юни загубихме 2.5 млн. лв. заради предварително заявени и отменени събития. Покрай тях очаквахме да има още и затова оценяваме загубите ни на между 3 и 4 млн. лв. за първото полугодие", казва Тодорова. Загубите налагат и съкращения на служителите. Макар в началото целта на SEG да е на всяка цена да задържат екипа си, удължаването на извънредното положение налага да се разделят с половината от хората си. Така лидерът в събитийния сектор остава с 60 души, но по думите на Невена Тодорова при раздвижване на бизнеса постепенно ще започнат да наемат обратно служителите си.

Големи загуби отчитат и от НДК. По думите на председателя на съвета на директорите Борислав Велков след затварянето на комплекса на 8 март досега са загубили близо 300 сигурни събития, някои от които са пренасочени за края на тази или следващата година, но съществена част са напълно отменени. "Първото шестмесечие показва директни загуби от 1.5 млн. лв. Потенциално изпуснатите събития, за които водихме преговори, са на стойност около 800 хил. лв., а задълженията ни към различни доставчици за същия период са около 1.8 млн. лв.", уточнява пред "Капитал" Велков. В началото на месеца НДК официално обяви, че съкращава 30% от около 300 служители.

Според хотел International Hotel, Casino & Tower Suites в Златни пясъци, който традиционно посреща корпоративни събития, загубите, които бизнесът им ще претърпи вследствие на пандемията, ще бъдат много по-мащабни от тези по време на икономическата криза през 2009 г.

Всички онлайн

Трудните времена изискват гъвкавост и адаптиране към новите условия. Ако в началото на кризата масово се организираха онлайн събития, то с постепенното облекчаване на мерките се обособи и т.нар. хибриден формат.

Преминаването на редица събития в онлайн среда даде нови възможности за повече компании и организации да влязат в индустрията. Засиленото търсене по време на извънредното положение напълни пазара с различни платформи за провеждането на събития. "Някои софтуери предлагат възможност виртуално да разгледаш експо зоната, да видиш отблизо щандовете на спонсорите и да свалиш техни презентации или в реално време да разговаряш с техен представител", разказва Невена Тодорова от SEG. Резултатът обаче не е толкова впечатляващ и дигиталните щандове на повечето изложители остават неразгледани. По думите на Ружа Загорска, изпълнителен директор в SiteMedia Consultancy, сред предимствата на онлайн събитията остават възможностите за по-широко разпространение, по-голяма аудитория, оптимизиране на разходите и увеличаване на географския обхват.

"В дигитална среда е по-трудно е да се ангажира ефективно авудиторията, тъй като компаниите влизат в конкуренция с целия интернет и това изостря още повече нуждата от силна творческа идея", Теодора Бунчева, съосновател на 121 Agency.

Провеждането на редица онлайн събития по време на извънредното положение, а и след това, доведе до пренасищане на потребителите. "Много по-трудно е да се ангажират ефективно, тъй като в дигитална среда компаниите влизат в конкуренция с целия интернет и това изостря още повече нуждата от силна творческа идея", казва пред "Капитал" Теодора Бунчева, съосновател на 121 Agency.

Организаторите им пък почти не печелят от тях предвид, че масово са безплатни за аудиторията и дори да привлекат спонсори, отделените бюджети са твърде малки. Затова онлайн събитията остават по-скоро начин компаниите да поддържат връзка с потребителите си. "Не може да се заменят общуването на живо, разговорите и контактите по време на паузите, както и създадените партньорства. Конференциите са платформа, благодарение на която се раждат общности, екосистема от таланти и в резултат - нови бизнеси. И това не може да се случва пълноценно онлайн", казва Гергана Николова, директор събития в "Икономедиа", издател на "Капитал" и "Дневник" .

Хибридният модел

С премахването на част от мерките организаторите преминаха и към хибриден модел на провеждане на събития, като очакванията са това да бъде предпочитаният формат до края на годината. При тях част от публиката присъства на място, а останалата наблюдават случващото онлайн в реално време. Лектори също могат да вземат участие виртуално. "Това изисква много добра графична подготовка, за да бъдат представени еднакво добре спонсорите, а съдържанието да достигне до всички гости, които да имат възможност да се включат в дискусията дори да не са на място в залата. Всичко това оскъпява и събитието", обяснява Тодорова. "Ще инвестираме преди всичко в качествено съдържание, привличане на високо ниво лектори и качествени възможности за нетуъркинг. В есенния ни календар планираме форматите спрямо темите и спецификите на аудиторията и имаме както изцяло дигитални събития, така и хибридни", казва още Гергана Николова от "Икономедиа".

От 121 Agency дават пример и с друг формат събития, популярни на чуждите пазари, при които се комбинират дигитални събития с изпращане на мостри. "Този формат е много ефективен, особено при лансирането на нови продукти и вкусове", казва Геновева Андреева.

Адаптиране на пространствата

Специалистите на събитийния пазар са единодушни, че нищо не може да замести събитията на живо и личния контакт. За да се случат събитията на закрито обаче, сред основните изисквания е наличието на дезинфектанти в залите, до 50% заетост на залите и обособяването на отделен вход и изход. В зависимост от желанията на организаторите обаче пространствата могат да осигуряват и още мерки, които съответно се заплащат допълнително.

"Фармацевтичните компании със сигурност няма да си намалят бюджетите и бяха сред малкото готови да предплатят за организирането на събития на живо, защото онлайн форматът за тях не е работещ", Невена Тодорова, основател на SEG.

От International Hotel, Casino & Tower Suites се фокусират върху дигитализацията в залите им, така че да се ограничи контактът на гостите с често докосвани повърхности. "В обектите за хранене поставихме QR кодове с менюта. Поставихме писмени указания на територията на хотела какви мерки е необходимо да спазват участниците, а също и каква е процедурата при заразен гост. Работим върху внедряването на мобилно приложение за лоялните ни гости, което ще предлага услуга мобилен check-in", казва Красимира Железова, мениджър "Събития" в хотела. По думите й организаторите на събития вземат решение къде и как ще се проведе дадено мероприятие не толкова на база ценовите параметри, а дали локацията може да изпълни изискванията и мерките за безопасност.

Залата Sofia Event Center, собственост на SEG, разполага например с дигитален термометър, който мери температурата на гостите на входа. От компанията допълнително предлагат осигуряване на здравен мениджър, който да следи за спазването на мерките по време на събитието, както и изграждане на зала за сигурност, където, в случай че някой гост прояви симптоми, може да бъде временно изолиран. "От есента очакваме тенденция към т.нар. contactless формати: безконтактна регистрация и разплащания, обмен на данни чрез устройства", прогнозира още Теодора Бунчева.

Какво следва през 2020 г.

По думите на Ружа Загорска компаниите в момента са много ограничени в активностите си и работят за подобряване на бизнес показателите си. Затова и очакванията ѝ са повечето от тях да инвестират в събития най-вече през последното тримесечие на годината. "Ограничените бюджети и намаленият брой събития обаче ще освободят ресурс за търсене на все по-креативни решения, за разширяване на комуникацията, онлайн излъчване и други", добавя тя.

Има индустрии, които обаче са готови ударно да инвестират в събития. Такъв например е фармацевтичният сектор, който традиционно е сред най-активните на пазара. "Те със сигурност няма да си намалят бюджетите и бяха сред малкото готови да предплатят за организирането на събития на живо, защото онлайн форматът за тях не е работещ", коментира Невена Тодорова от SEG. Сред най-засегнатите е банковият сектор, а много компании с международни централи са се отказали от провеждането на събития най-рано до края на годината.

Към момента най-често организираните събития са с капацитет между 50 и 200 души. За големи се считат тези с 400 души публика. "Събитията, за които получаваме запитвания, са основно вътрешнофирмени с продължителност между един и три дни, за не повече от 50 души, а като период на провеждане са ориентирани в третото тримесечие на 2020 г. Други са по-мащабни с над 200 участници и продължителност два-три дни, но насочени в края на третото и цялото четвърто тримесечие на 2020 г.", обяснява Красимира Железова.

Обемът на пазара до края на годината силно зависи от есенния сезон, когато очакванията са да се осъществят част от планираните през първата половин година събития. Никой обаче не може да даде точни прогнози как ще приключи 2020 г. за сектора. Несигурността около разпространението на вируса и последващите мерки поставят под въпрос оцеляването на редица бизнеси в сектора. Дори и при положителен сценарий според специалистите на пазара обемът на индустрията ще отчете спад от между 50% и 70% за 2020 г. Те са единодушни и по друг въпрос - компаниите в индустрията ще се възстановят от щетите най-рано в края на 2021 г. "Гледаме с надежда през 2022 г. да можем отново да разгърнем пълния потенциал на събитийния бизнес, но и се подготвяме за адаптация към новите реалности, като развиваме нови услуги", казва в заключение Загорска.

Новото открито пространство на НДК

За да се адаптират към новите условия, от НДК създадоха специално външно пространство за провеждане на събития, наречено "ПлатформаА6". То е разположено в парка зад сградата и може да бъде модифицирано за различни типове събития. Проектът е осъществен в партньорство с компаниите за организиране на събития Joker Media Rental и Right Rental. По думите на председателя на съвета на директорите Борислав Велков цялата финансова и материална инвестиция по "Платформа А6" се осъществява от двете водещи компании, а НДК предоставя пространството, организационно, логистично подпомагане, както и част от съдържанието. Към момента платформата за провеждане на събития на открито работи на 50% от капацитета си, или 550 места. От НДК коментират, че са взели всички необходими мерки за осигуряване на безопасността на посетителите, сред които отделни потоци за влизане и излизане, както и монтирана допълнителна рамка, която извършва озонова дезинфекция на всеки посетител. "Целта ни е чрез "Платформа А6" да дадем възможност за провеждане на събитията, които не могат или не желаят да се проведат в залите на НДК, както и да проведем различен тип събития навън и чрез тях да привлечем нова аудитория към съществуващата публика на НДК, която впоследствие да влезе вътре в залите", казва още Велков.
Темата накратко
  • Хибридните събития ще бъдат предпочитан формат до края на годината.
  • Фармацевтичната индустрия е сред най-активните на пазара.

През последните години събитийната индустрия беше в постоянен възход. Все повече компании залагаха на срещи с аудиториите си, увеличаваха бюджетите си, за да им предложат разнообразни и запомнящи се преживявания, а нови места за провеждането на събития постоянно се откриваха. Тогава дойде пандемията от коронавирус. Индустрията беше на практика блокирана в продължение на два месеца, през които бизнесите в сектора претърпяха загуби за милиони. Опитът за спасяването им чрез онлайн срещи не доведе до значителни постъпления за организаторите и потвърди мнението на много специалисти, че живият контакт не може да бъде заменен. Сега, макар индустрията бавно да се раздвижва, при определени условия и в традиционно по-слабия летен сезон, участниците на пазара са единодушни, че ще бъдат необходими повече от година и половина, за да се достигнат отново обемите от началото на 2020 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Рекламна глътка въздух

Рекламна глътка въздух

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK