От Пеевски, та на Домусчиев
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От Пеевски, та на Домусчиев

От Пеевски, та на Домусчиев

Братята Домусчиеви купуват "Канал 3" в пакет с още две телевизии и радиа, свързани с Пеевски.

17400 прочитания

© Велко Ангелов


"Нямам съвместен бизнес с г-н Делян Пеевски нито на територията на Република България, нито извън нейните предели и това лесно може да бъде установено посредством справка в съответните публични регистри." Кирил Домусчиев през Facebook профила си по повод твърдения на Васил Божков, че имената на двамата се свързват с трафик на забранени вещества и контрабанда от години.

Медиите може и в основата си да са бизнес, но едва ли за някого е тайна, че концентрацията на собственост в сектора е предимно лост за влияние и упражняване на натиск. В българските условия това се случва още по-видимо и брутално. Това не само не пречи на властта, а напротив - случва се с нейна подкрепа и често изпълнява именно нейните поръчки.

Най-новата сделка в сектора изглежда като поредното проявление на това правило. Под ръководството на братята Кирил и Георги Домусчиеви "Нова броудкастинг груп" (НБГ) заяви желание да увеличи медийните си активи, придобивайки пакет от телевизии и радиа. Всички те са част от неформалните медийни владения на депутата от ДПС Делян Пеевски, който иначе официално е издател на вестниците "Телеграф", "Монитор" и "Политика".

За сделката се разбра от заявление до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), а цената не е известна. Ако бъде одобрена, портфолиото на и без това най-голямата търговска медийна група в България ще включва още "Канал 3", музикалните телевизии The Voice TV и Magic TV, както и радиата The Voice Radio, "Радио Веселина", Magic FM и "Радио Витоша". КЗК има срок от пет седмици, за да вземе решение или да започне задълбочена проверка.

В търсене на бизнес логика

НБГ се състои от седем телевизионни канала, като в портфолиото й влизат още платформите на най-голямата онлайн група "Нет инфо". Силната позиция на медийната група на пазара поставя под въпрос бизнес логиката зад решението на ръководството да купи пакет от още един новинарски канал, който е на загуба, както и няколко радиостанции. Същевременно приходите на НБГ се увеличават и през 2019 г. достигат 227 млн. лв. спрямо 204 млн. лв. година по-рано. Трябва да се има предвид обаче, че това е, преди тя да изгуби най-големият си източник на приходи - рекламата на хазартните игри на Васил Божков, който избяга от България покрай повдигането на обвиненията срещу него.

Директните позитиви за групата на "Нова" са по линия на увеличаването на дела и съответно влиянието й на българския медиен пазар. От компанията коментират пред "Капитал", че намерението на дружеството е да разшири своето медийно портфолио чрез навлизане на радиопазара и добавяне на телевизионни канали, които липсват в настоящия пакет от програми. "При одобрение от регулатора предвиждаме запазване и развитие на каналите в настоящите им профили", коментират още те.

Сделката може да бъде разглеждана и като възможност за НБГ да привлече повече рекламни инвестиции. От началото на годината обаче постъпленията в "Канал 3" значително намаляват. "Това се дължи на сериозен спад в броя на активните рекламодатели, които от 115 през януари - юли 2019 г. спадат на 70 през същия период на 2020 г.", коментира пред "Капитал" Светлана Тачева, директор "Проучвания" в "Publicis Groupe България". Единственият рекламодател, който не просто увеличава, а удвоява инвестициите си в "Канал 3", е "Техномаркет" - през 2016 г. веригата за техника беше официално собственост на Пеевски. Впоследствие тя на три пъти смени собствеността си, макар и все между близки до депутата лица - последно формално се притежава от мениджърите, развили Lafka за също така неофициално контролирания от Пеевски "Булгартабак".

По данни на ГАРБ от началото на годината до момента нарастват рекламните вложения в музикалните канали. "През 2020 г. двата музикални канала станаха част от каналите, които НБГ не притежава, но продава рекламното им време, и това съществено се отрази на инвестициите, които привличат, и на броя на рекламодателите", казва още Тачева.

Придобиването на четири радиостанции също не предполага голяма допълнителна печалба. Радиото обичайно привлича много малък дял от рекламните инвестиции. По данни на доклад на агенцията Media Club през първото полугодие на 2020 г. радиото държи едва 5% от медийния микс, а привлечените рекламни инвестиции за периода се равняват на 44 млн. лв. и вероятно също няма да доведат до привличането на значителни допълнителни приходи към групата.

Портофолиото на "Нова броудкастинг груп"

Телевизионни канали: "Кино Нова", Diema, Diema Sport, Diema Sport 2, Diema Family и Diema Extra.

Онлайн платформи: abv.bg, платформата за видеосъдържание Vbox7, Vesti.bg, Dariknews.bg, Sinoptik.bg, Edna.bg, Gong.bg, Grabo.bg, Trendo.bg и др.

Според Светлана Тачева от "Publicis Groupe България", ако сделката бъде одобрена, НБГ би могла да увеличи аудиторния си дял с два процентни пункта в групата 18-49-годишни, като така към момента би държала 43% дял. Толкова би бил делът на аудиторията и в другата атрактивна за рекламодателите демографска група, 25-54-годишни. "Със сигурност можем да очакваме по-голям принос от възрастната аудитория на "Канал 3", както и по-съществен принос от младежката и градска аудитория на The Voice", казва тя.

Да се търси само бизнес логика в сделката между Кирил Домусчиев и Делян Пеевски обаче е наивно. И двамата са тясно свързани с управляващите, а инвестициите им в медии са изцяло в услуга на политиците във властта. В много аспекти покупката на "Нова" от братята Домусчиеви беше политическа сделка - конкуренцията на чеха Петр Келнер беше елиминирана с помощта на държавата, а цената на сделката беше доста над пазарната. След това приходите на медийната група бяха увеличени отново с политически гръб.

Ако има нещо интересно в тази сделка, тя е, че афишира съвсем открито контактите между Кирил Домусчиев и Делян Пеевски, съответно властта. В момента придобиването на "Канал 3" изглежда по-скоро като опит за консолидация на близките до властта медии под една шапка - така могат да се минимизират разходи и управлението им - включително съдържанието да стане по-ефективно.

Как се стигна дотук

Желанието за разширяване на медийното влияние идва година и половина след като братята Домусчиеви навлязоха в медийния бизнес и купиха "Нова броудкастинг груп". Те обаче не бяха първите кандидати за придобиване на най-голямата медийна група в страната.

В началото на 2018 г. тогавашният собственик на НБГ шведската MTG подписа споразумения за продажба на групата на инвестиционната компания PPF Group, собственост на най-богатия чех Петр Келнер. Обявената цена на сделката беше 185 млн. евро. Придобиването трябваше да бъде разгледано от КЗК, но от самото начало процедурата изглеждаше предопределена. Започването на разглеждането се бавеше, после регулаторът започна задълбочена проверка, а след това безпрецедентно излезе с отказ. Основният аргумент на КЗК тогава беше големият пазарен дял на медиата.

Така година по-късно на медийната сцена се появиха братя Домусчиеви. Те също предложиха 185 млн. евро, за да придобият НБГ, и този път сделката беше успешна. В този случай КЗК действа доста по-бързо и само за две седмици разгледа и разреши концентрацията на дружеството на Домусчиеви "Адванс медиа груп" и НБГ. Освен портфолиото от телевизии те придобиха и мажоритарна част от най-голямата онлайн група на българския пазар "Нет инфо".

Тези пируети сега поставят КЗК в сложна ситуация как да аргументира одобрението на сделката, след като видимо при нея пазарната мощ на НБГ безспорно се увеличава. Регулаторът е доказал, че може да обслужва сделките на Пеевски в рекордно къси срокове, ако са спешни, така че едва ли по тази линия може да се очаква препятствие, макар одобрение без задълбочено проучване вероятно допълнително ще подкопае репутацията на КЗК и доверието в независимостта й.

На всяка медиа Пеевски

Попадането на една от двете големи частни телевизии във владение на Домусчиеви изкара на преден план близостта на групата със свързвани с Пеевски медии. В началото това пролича през назначаването на няколко кадри от "Канал 3" в управлението на "Нова".

По-малко от месец след като сделката за НБГ стана факт, "Нова тв" се сдоби с директор "Новини и актуални предавания" в лицето на Миляна Велева. Преди това в продължение на години кариерата й се развива в ТВ7 като директор "Новини и актуални предавания", а след това оглавява новините в "Канал 3". И двете са свързвани със силно влияние на Делян Пеевски. В началото на 2020 г. пък от позицията генерален директор "Информация" в управител на НБГ беше повишена Ива Стоянова, отново лице от "Канал 3". Нещо повече, преди да отиде в "Нова тв", тя беше собственик на 90% от "Канал 3".

Сега тази сделка просто изсветлява близостта между Домусчиевите и Пеевските медии. Депутатът никога не е бил директно собственик в която и да е от тях, но за "Канал 3" това почти се случи през 2015 г., когато той беше във фаза на изсветляване на владенията си. Тогава "Нова българска медийна група" (основана от майката на Пеевски Ирена Кръстева, която му дари дяловете в нея и други свои дружества) поиска разрешение от КЗК да купи телевизията, получи го, но сделката така и не беше финализирана. Така още четири години след това телевизията на хартия оставаше на предишният й собственик - свързаното с Любомир Минчев "Медийна инвестиционна организация". А медийните експерти просто причисляваха "Канал 3" към групата на Пеевски, основно защото следваше плътно тона и дневния ред на официалните му медии. През 2019 г. тя стана официално собственост на "Ти Ви медия проджект", в което настоящия директор на "Нова" Ива Стоянова има 90% дял, а от февруари 2020 г. става част от "Бест съксес сървисис" (BSS), която от 2011 г. е собственик на другите телевизии и радиа, влизащи в сделката. За кратко в нея попадаше и в. "Новинар", който спря да излиза през 2016 г.

И тук пряка връзка с Пеевски липсва - за действителен собственик е посочен управителят на групата Гергана Данова. Най-силната косвена е, че че групата на Данова през 2016 г. придоби печатницата на "24 часа", а през 2017 г. и тази, строена с над 100 млн. лв. от КТБ за самите вестници на Пеевски. След затварянето на банката синдиците й започнаха да продават отделно сградата и машините, което очаквано изпари интереса към актива и така те бяха купени от създадената за целта "София принт инвестмънт". Скоро след тази сделка дружеството BSS я прехвърли на друга свързвана с Пеевски компания - "Юрий Гагарин".

Донякъде иронично, на самия Домусчиев му се наложи преди дни да обяснява, че няма бизнес с Пеевски и това може да се види в "съответните публични регистри". Чисто формално вероятно е прав, защото всички тези връзки не са видими черно на бяло. Те обаче са именно това, което медиите би трябвало да разкриват, ако не са придобити с цел да осигуряват взаимната изгода между управляващите и придворната им свита бизнесмени.

По темата работи Николай Стоянов.

"Нямам съвместен бизнес с г-н Делян Пеевски нито на територията на Република България, нито извън нейните предели и това лесно може да бъде установено посредством справка в съответните публични регистри." Кирил Домусчиев през Facebook профила си по повод твърдения на Васил Божков, че имената на двамата се свързват с трафик на забранени вещества и контрабанда от години.

Медиите може и в основата си да са бизнес, но едва ли за някого е тайна, че концентрацията на собственост в сектора е предимно лост за влияние и упражняване на натиск. В българските условия това се случва още по-видимо и брутално. Това не само не пречи на властта, а напротив - случва се с нейна подкрепа и често изпълнява именно нейните поръчки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    scuby avatar :-|
    scuby

    Вие какво искате от Пеевски та на Прокопиев отново? Сега се започват статии анти-Домусчиев. За съжаление младите не помнят процесите в държавата, не знаят какво се е случвало, кой кой е, какво е правил и лесно ги манипулирате. Нека малко история на прехода, за да припомним. Групировката Капитал се появи и забогатя по времето на Костов основно с масовата приватизация. Тогава групата около Прокопиев приватизира на безценица по измислени правила предприятия, фабрики, винпроми, накупи имот, земи. Примери като Каолин, Винпром Дамяница и какво ли още не. Сега се оказва се, че собсвеникът на Капитал има само недвижима собсвеност за над 200 милиона. По това време приятелят на Илия Павлов и Мултигруп Пеевски беше още само едно дебело момче. Мултигруп даваше едно помещение, мазе на Трифонов да прави Костов по черен и от дявола и да манипулира младежите, които му се водеха по акъла точно както и сега. Най-големият вестник Труд с Велева и Тошо Тошев, вестниците на Блъсков всекидневно заливаха Костов с помия. Тогава се появи и Симеон Сакскобурготски с младите юпита Милен Велчев, Николай Василев и останалите. Костов нямаше шансове и дойде златното време на пеевската групировка. Където имаше пост от който може да се вземе нещо слагаха Пеевски - пристанище Варна, майка му шеф на тотото, после зам министър по бедствията и авариите и т.н. Прокопиевската групировка вече бръкнала веднъж в кацата с мед се усети, че само с медийна империя може отново да докопа този мед и започна да прави медии. Същото започна да прави и пеевската групировка - медийна империя. До колкото си спомням някъде в този период изплашиха Прокопиев и той се изнесе със семейството си ако не се лъжа в Сингапур. След това дойде Станишев и пеевската групировка стана още по-силна. Медиите на Капитал тогава подкрепиха новият герой - БОЙКО БОРИСОВ. Враговете бяха пак Вълкът (статиите за Вълка тук не са случайни, историята сега се повтаря) и Пеевски с които Борисов трябва да се прибори. Помним рекламните клипове по всички медии и телевизии с бардви "Гласуваш за Борисов получаваш Костов". И ето, годината е 2009, Борисов 1 и 2 заедно със Цветанов и Дянков за финансов министър и постна пица. Трайчо министър на енергетиката и продажба на държавния дял от ЕВН на борсата когато цените бяха ниски. Румяна Бъчварова шеф на кабинета, после министър на МВР. Христо Иванов без един ден трудов стаж министър на правосъдието. Следва продължение ...

  • ilib

    До коментар [#1] от "scuby":
    Вместо да пишете толкова дълги безмислени постове, защо не попитате услужливите поръчкови изпълнители от НАП колко пъти през последните шест години са проверили ПФК Лудогорец на тази зализана физиономия от снимката, за неподадени финансови отчети и неплащане на данъци? Аз ще ви кажа - нито веднъж, и така и до ден днешен! :( Както и вероятно от Агенция по вписванията не са подали партидата му за проверка!

  • 4
    gkz02606633 avatar :-|
    gkz02606633

    Световния търговски център Илиенци беше на Домусчиев. Как и за колко го е купил и продал е една много интересна тема

  • 5
    aussie avatar :-|
    aussie

    До коментар [#2] от "ilib":

    Също да попита и Агенцията за следприватизационен контрол какво се случва с Булгартабак след като по договор до 2021 трябваше да работи на пълни обороти.
    Междувременно онзи с каскета тръгнал да ми разследва сделки от преди 30 години. После се чуди защо му искат оставката хората.

  • 6
    m_vladimirov avatar :-?
    Miroslav Vladimirov

    Очевидно е че вече Капитал ще определя дали една инвестиция е удачна или не. Все си мислех че стопанските субекти сами решават това.Вече имаме висш разум който казва в който инвестиция има логика и в коя няма. Не че в тази публикация имаше някаква логика.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK