Рекламният пазар достига близо 462 млн. лв. през 2019 г., тази може да се свие с 10%
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рекламният пазар достига близо 462 млн. лв. през 2019 г., тази може да се свие с 10%

Shutterstock

Рекламният пазар достига близо 462 млн. лв. през 2019 г., тази може да се свие с 10%

Заради коронавируса ще се върне на нивото от 2018 г., ръст ще има само при дигиталните реклами

2277 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Двуцифреният ръст на рекламни инвестиции в България очаквано продължава и през 2019 г., като повече от половината от тях са насочени към телевизията. Така нетните вложения достигат 461.5 млн. лв., или с 11% повече в сравнение с 2018 г. Това показва годишният доклад на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Положителната тенденция на ръст на инвестициите обаче ще се обърне тази година. Докладът прогнозира спад от 10% през 2020 г. и връщане към нивата на пазара от 2018 г.

Данните са събрани от български медии и медийни агенции и не включват вложенията в творчески решения и производството на рекламни формати.

Добра, но минала година

Не е изненада, че и през 2019 г. телевизията привлича най-голям дял от нетните рекламни инвестиции. Според данните на БАКА те са в размер на 260 млн. лв., което представлява ръст с 8% в сравнение с 2018 г.

Значително се засилва темпът на растеж на нетните вложения в дигиталните медии и те вече заемат дял 26% от медийния микс. През 2019 г. онлайн рекламата се равнява на 122.1 млн. лв., или с 25% повече на годишна база. Въпреки значителното увеличение инвестициите са далеч от тези на редица европейски пазари. По данни от 2018 г. със 7.2 евро България е на едно от последните места по ниво на разходите за интернет реклама на човек от населението, като след нас са Беларус, Сърбия и Румъния

Макар данните за обема на пазара да са еднакви, процентният ръст през 2019 г., подаден от БАКА, се различава от този на другата браншовата организация на пазара - "IAB България". В началото на юли те представиха проучването AdEx 2019, според което дигиталната реклама нараства с 19.4% през 2019 г. спрямо година по-рано. Разликата вероятно идва от методологията на събиране на данни. От "IAB България" събират информация за две години назад от най-големите медийни компании и рекламни агенции. От БАКА се базират на публикуваните за 2018 г. стойности.

През 2019 г. бавно нарастват вложенията в радио (3%) и външна реклама (5%) до съответно 20.1 млн. лв. и 45 млн. лв. Единственият канал, в който инвестициите намаляват, е пресата. За изминалата година те се равняват на 13.5 млн. лв., или с 2% по-малко. За поредна година вложенията в кинорекламата остават под 1 млн. лв.

Медийната инфлация през 2019 г. държи двуцифрени стойности при телевизията и онлайн медиите и не се променя при печатните.

Не толкова мрачна прогноза

Кризата удари рекламния сектор мигновено и през пролетта редица рекламодатели спряха рекламните си инвестиции за неопределено време. Вероятно затова прогнозата на някои реклами агенции през юни беше за близо 20% спад в рекламните вложения през 2020 г. в България. По-оптимистични данни представят от БАКА. Докладът им прогнозира спад с 10% на общите вложения, които ще достигат 415.5 млн. лв., връщайки се на нивата от 2018 г. Двуцифрен спад се очаква във всички канали освен в дигиталните медии, които за годината ще нараснат с 4%.

Близо двоен спад се очаква в кинорекламата. Това вероятно се дължи на факта, че кината дълго време не работеха, а след това бяха с ограничен капацитет, следователно по-малко аудитория за рекламодателите. Понижение с 25% се очаква в печатната реклама до 10.1 млн. лв., следваната от външната реклама с 22% до 35 млн. лв. Телевизията се очаква да привлече с 13% по-малко инвестиции, достигайки 225 млн. лв. Макар до края на годината да остава по-малко от едно тримесечие, данните за 2020 г. могат да се променят при евентуално нов локдаун.

За първи път от БАКА представят прогнозни данни за по-дълъг период - до 2022 г. Според тях нетните рекламни постъпления ще започнат да нарастват още през следващата година, като ще достигнат 443.7 млн. лв., или със 7% повече. От асоциацията прогнозират ръстът да продължи и през 2022 г., а вложенията да се равняват на 481 млн. лв. Предвид динамичните времена и все още неясните дългосрочни ефекти от икономическата и здравната криза вероятността данните да се променят е голяма.

Двуцифреният ръст на рекламни инвестиции в България очаквано продължава и през 2019 г., като повече от половината от тях са насочени към телевизията. Така нетните вложения достигат 461.5 млн. лв., или с 11% повече в сравнение с 2018 г. Това показва годишният доклад на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Положителната тенденция на ръст на инвестициите обаче ще се обърне тази година. Докладът прогнозира спад от 10% през 2020 г. и връщане към нивата на пазара от 2018 г.

Данните са събрани от български медии и медийни агенции и не включват вложенията в творчески решения и производството на рекламни формати.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK