Голямото телевизионно разместване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Голямото телевизионно разместване

Shutterstock

Голямото телевизионно разместване

Продажбите на bTV и "Нова" могат да променят рекламния и телевизионен пазар

13119 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Темата накратко
  • bTV вече е на чешкия милиардер Петр Келнер, а новият собственик на БТК преговаря да купи "Нова".
  • Ако приключат и двете сделки, в България ще доминира комбинацията на телеком с медиа.
  • Продажбите могат да променят рекламния и телевизионен пазар, включително качеството на съдържанието.

Една от най-големите трансформации на българския телевизионен, рекламен и телеком пазар е напът да се случи в идващите седмици. Този вторник новият собственик на bTV и основните канали в още четири държави - фондът на чешкия бизнесмен Петр Келнер PPF, влезе във владение на българската телевизия. Той е собственик и на един от трите големи телекома тук, след като преди две години купи местния бизнес на "Теленор". Така една от двете големи частни национални телевизии става част от група, в която е и един от големите телекоми. Това обаче може и да не е всичко.

Според няколко независими източника на "Капитал" в момента тече процедура по продажба на "Нова броудкастинг груп" - най-голямата българска медийна група, която включва тв каналите около "Нова телевизия" и дигиталния бизнес около "Нетинфо". Сега компанията е собственост на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Процедурата по продажба е започнала в началото на лятото, като в момента в "Нова броудкастинг груп" се извършва дю дилиджънс. Източниците на "Капитал" разказват, че основният кандидат, с когото се преговаря, е United Group (UG), която през лятото стана собственик на БТК. Компанията през последните години придобива телекоми и телевизии предимно из държавите от бивша Югославия. Mажоритарен акционер в нея е базираният в Лондон инвестиционен фонд BC Partners, a миноритарни са основателят й - сръбският бизнесмен Драган Солак, американският фонд KKR и ЕБВР.

Това, че UG преговаря с братята Домусчиеви, разбира се, не означава, че задължително ще стане собственик на "Нова". Въпреки че до момента разговорите напредват, предстоят етапи, в които трябва да се обсъжда цената на евентуалната сделка. Но развръзка се чака преди края на годината.

Интересът на UG към българската медийна група не е изненада. Във всички други страни, където присъства, компанията притежава и дистрибутори на съдържание - кабелни и сателитни доставчици, и медии. Допреди инвестицията в България всички усилия на компанията бяха съсредоточени в държавите от бившата Югославия. "UG е един от може би едва двата глобални оператора, които не само разпространяват съдържание, но и произвеждат и държат такова. И като такава компанията има голям потенциал за развитие. Другата е Сomcast, която неотдавна купи Sky и има същия модел като United Group", заяви преди година в интервю за "Капитал" Никос Статопулос, CEO на BC Partners.

Интеграцията между производител и дистрибутор на съдържание вероятно е и една от причините фондът на Петр Келнер да купи доскоро американската СМЕ - компанията, майка на bTV. Подразделението на PPF за телекомуникации има сериозно присъствие (освен в България) в Чехия, Словакия, Унгария, Сърбия и Черна гора. След приключването на сделката за СМЕ той вече ще има и телевизии в три от тези държави. Компанията на Келнер не е от най-откритите и стратегическата цел на тези инвестиции не се казва публично. Факт е обаче, че той упорито преследва тази цел. Веднага след влизането си в България PPF опита да купи "Нова броудкастинг груп", но тогава правителството му попречи да го направи. След като Келнер отказа за негов партньор да бъде включен Кирил Домусчиев, КЗК блокира сделката. Така в крайна сметка "Нова" беше купена от близкия до властта български бизнесмен. Келнер обаче не се отказа и сега става собственик на bTV чрез сделка, която Бойко Борисов не може да спре през контролираните от него регулатори - тя беше одобрена от дирекция "Конкуренция" на Европейската комисия в Брюксел.

Във вторник новият собственик на CME обяви кой ще ръководи телевизиите в петте държави, където тя оперира. За голяма част от българския пазар беше донякъде изненадващ фактът, че за CEO на медийната компания беше посочен Дидие Щосел, който през последните години (до покупката от братята Домусчиеви) управляваше "Нова телевизия" и беше миноритарен акционер в нея. Той ще отговаря за телевизиите във всички държави без България. Тук през седмицата беше представен чехът Любош Йетмар, който допреди месец управляваше втората най-голяма телевизионна група в Чехия. Изненадващото не е толкова това, че Дидие Щосел отива да ръководи всички телевизии, колкото, че няма да отговаря за България. За времето си тук той успя да се впише доста добре в местния бизнес стил и успя да превърне "Нова" в най-голямата българска медийна компания. Докато отговаряше за телевизията, оттам беше уволнена водещата на сутрешния блок Ани Цолова след директна заплаха от Делян Пеевски, предадена в ефир от друг депутат от ДПС - Йордан Цонев. Пак по времето на Дидие Щосел компанията сключи големия договор с "Национална лотария" на Васил Божков.

Спирането на парите от лотарии (след разследванията срещу Васил Божков и опитите да бъде арестуван) може и да е една от причините Кирил Домусчиев да се опитва да продаде "Нова". След изгонването на хазартния бизнесмен и национализирането на този бизнес в началото на годината приходите на телевизията от тази дейност изчезнаха и това я поставя в неприятно положение. От Дубай Васил Божков оповести "паметна бележка", с която той се задължава да дава на година по 20 млн. лв. за реклама в "Нова телевизия", а в замяна Кирил Домусчиев да му осигурява "пълен съпорт" в Министерството на финансите (и съответно комисията по хазарта), така че лотарийният бизнес да бъде облаган по благоприятна тарифа.

Братята Домусчиеви купиха медийната група около "Нова" на сравнително висока цена - 185 млн. евро, или почти 9 пъти печалбата преди лихви, данъци, обезценки и амортизации (EBITDA). Подобна беше оценката и при сделката за пакета телевизии в региона, купени сега от Келнер.

След изгонването на Васил Божков в началото на годината "Нова" е поне 20 млн. лв. назад, а отделно корона кризата удари сериозно рекламния пазар. Предвижданията на Българската асоциация на комуникационните агенции са тази година телевизиите да имат с 13% по-малко рекламни приходи.

По тези две причини отчетените през миналата година рекордни приходи от дейността от 210 млн. лв. и оперативна печалба от 64 млн. лв. (дошла след необичайно висок друг приход от дейността за 17 млн. лв., за който обясненията са изрязани от отчета) изглеждат недостижими. Но пък тези числа са от индивидуалния отчет и не включват наскоро придобитата изцяло интернет група "Нет инфо". А и тази година леко бяха увеличени цените на платените спортни канали. Но това няма как да компенсира "лотарийните" 20 млн. годишно, които идваха като чиста печалба. Няма да компенсира и с малка част загубеното. Затова прогнозите са, че цената сега може да приближи платеното от Домусчиев през пролетта на миналата година. А всъщност за братята първото кеширане вече е факт - в началото на 2020 г. те са изтеглили дивидент от 39 млн. лв. от "Нова тв".

Разбира се, в покупката на "Нова телевизия" от Кирил и Георги Домусчиеви имаше не само бизнес, но и политическа логика. В седмицата след като те влязоха във владение на медиата, започна доста ударно налагане на пълен контрол върху новините и актуалните предавания, така че те да станат удобен канал за правителствена пропаганда. Близостта до властта си пролича и от включването в групата на "Нова" на близкия до Делян Пеевски "Канал 3" - сделка, която от търговска гледна точка е напълно безсмислена.

Защо сега Домусчиев търси изход от "Нова телевизия" не е публично известно. "Нова броудкастинг груп" няма практиката да коментира слухове", казаха единствено от компанията в отговор на въпросите на "Капитал".

Ако обаче най-голямата българска медийна компания стане собственост на UG, това заедно със сделката за bTV ще предизвика сериозно разместване на няколко пазара. Силно засегнат вероятно ще бъде рекламният. Двата телекома в момента са сред най-големите рекламодатели, а придобиването на медии със сигурност ще промени стратегиите им. Телевизионният пазар също ще претърпи промени - новите собственици ще имат различни приоритети за съдържанието на различните канали. Опитите да се постигне синергия между телеком и телевизия вероятно ще доведат до засилено предлагане на нови модели за доставка на съдържание. "Заявката е по посока интегритет и ексклузивитет на съдържанието между медиите и телекома. Тоест ако медията произвежда собствено съдържание, вероятността абонатите на Telenor да имат ексклузивен достъп до него през платформа, приложение или друго е голяма", казва Светлана Тачева, директор "Проучвания" в "Publicis Groupe България". Според нея след финализирането на сделката от страна на PPF можем да очакваме през 2021 г., че Vivacom ще се оттегли от bTV като рекламодател. "Това се случва още тази година с "A1 България", които към септември са изтеглили всичките си рекламни инвестиции от bTV и значително увеличават присъствието си в НБГ", казва тя.

Това е само един пример за промяната, която настъпва само при смяната на собствеността в bTV. Ефектът при евентуална сделка с "Нова" би бил още по-сериозен.

Темата накратко
  • bTV вече е на чешкия милиардер Петр Келнер, а новият собственик на БТК преговаря да купи "Нова".
  • Ако приключат и двете сделки, в България ще доминира комбинацията на телеком с медиа.
  • Продажбите могат да променят рекламния и телевизионен пазар, включително качеството на съдържанието.

Една от най-големите трансформации на българския телевизионен, рекламен и телеком пазар е напът да се случи в идващите седмици. Този вторник новият собственик на bTV и основните канали в още четири държави - фондът на чешкия бизнесмен Петр Келнер PPF, влезе във владение на българската телевизия. Той е собственик и на един от трите големи телекома тук, след като преди две години купи местния бизнес на "Теленор". Така една от двете големи частни национални телевизии става част от група, в която е и един от големите телекоми. Това обаче може и да не е всичко.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Никоя голяма международна медийна компания вече не купува телевизии - както виждаме, всички се освобождават от телевизионния си бизнес и се насочват към интернет. Евентуално придобиване на NOVA от гръцко-сръбско контролираната United Group е най-добрия (и може би последен) шанс за Киро Гела да се освободи наведнъж от един бизнес, в който беше набутан почти насила и който в момента се използва само и единствено за политически цели. Сега правителството помага, но много скоро, при една неизбежна смяна на посоката на вятъра по върховете на властта, Киро ще се окаже с една примка на врата и без жизнено-важната държавна подкрепа за една голяма компания, каквато е NOVA. Ако не знае как може да се случи това, може да попита Цветан Василев, Васил Божков, Бобокови и някои други пост-комунистически олигарси. Така че Киро, както вече писах на няколко пъти, сега е момента!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK