Шест медийни организации призоваха собственика на bTV да гарантира свободата на журналистите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шест медийни организации призоваха собственика на bTV да гарантира свободата на журналистите

Петр Келнер

Шест медийни организации призоваха собственика на bTV да гарантира свободата на журналистите

От фонда на Петр Келнер PPF отговориха, че ще се придържат към ценностите, които са направили новините на техните телевизии уважавани

Момчил Милев
6349 прочитания

Петр Келнер

© Ppf


Международният институт за пресата (IPI) и още пет големи журналистически организации излязоха днес с отворено писмо до чешкия милиардер Петр Келнер, в което го призовават да не се меси в редакционната политика на медиите, в които има контролен пакет. На 13 октомври неговият инвестиционен фонд PPF Group финализира сделката по придобиването на медийния конгломерат Central European Media Enterprises (CME), който управлява над 30 телевизионни компании в България, Чехия, Румъния, Словакия и Словения, включително и българската bTV. Според шестте организации общата аудитория, която новозакупените медии на Келнер имат в Централна и Източна Европа, е приблизително 45 млн. души.

"Това придобиване има широкомащабни последици върху медийния пейзаж във всяка от тези пет държави. Също така това се случва в момент, когато свободата на медиите и независимата журналистика са под сериозен натиск в Централна и Източна Европа, включително във всяка от петте гореспоменати страни", отбелязват организациите, подкрепили отвореното писмо. Основното притеснение е, че Келнер и PPF Group имат сериозни бизнес-интереси в Китай, "чието ръководство приема с особена неохота критиките, особено по въпроси като отношението към уйгурските мюсюлмани в Синцзян, Тайван или Хонг Конг, където има масово нарушаване на основни права."

По този повод журналистическите сдружения отбелязват и нарастващото влияние на Китай в Централна Европа, като призовават Келнер да не се намесва в работата на своите медии, когато те критикуват политиките на Пекин и/или китайските инвестиции във въпросните държави. "Те не трябва да се превръщат в PR фирми, които подобряват имиджа на Китай или извършват услуги", призовават от IPI и другите пет организации. И добавят, че предишният път, когато Чешкия синдикат на журналистите е отправил подобен призив към началника на отдела за връзки с обществеността на PPF Владимир Млинар, той е отказал да поеме такъв ангажимент.

"В контекста на финализирането на покупката на CME подобен ангажимент от страна PPF ще бъде важен символ за защита на медийните свободи и ще намали несигурността, която много журналисти в тези 30 канала изпитват в момента", обобщават медийните сдружения. И припомнят също как друг чешки милиардер - Даниел Кретински, придоби авторитетното френско издание Le Monde, след което открито заяви, че не може да гарантира ненамеса в редакционната му политика.

Освен от IPI днешното открито писмо до Келнер и PPF Group е подкрепено от Европейския център за свобода на печата и медиите (ECPMF), Европейската федерация на журналистите (EFJ), Репортери без граници (RSF), ARTICLE 19 и Osservatorio Balcani Caucaso Transeuropa (OBCT).

(Обновено в 20.00 ч.)

По повод призива на медийните организации от PPF Group излязоха със специално изявление. "PPF Group вярва в свободата, демокрацията, предприемачеството, професионализма и многообразието на мненията. Това са ценностите, които се ангажираме да спазваме като собственик на CME", коментира Любош Йетмар, изпълнителен директор на CME за България. И допълва: "PPF разбира ключовата роля, която независимите и обективни медии играят в нашето общество и ще продължи да се придържа към ценностите, които са направили новините на CME's уважавани."

Според Йетмар целта на новия собственик е да предостави на зрителите най-високото възможно качество на програмна продукция за 21-ви век, като тя включва забавление и оригинално съдържание, неразривна част от което са независимите и професионално поднесени новини. "Вярваме, че нуждата от многообразие на мненията вече е пуснала здрави корени в надпреварата за зрители и пазарен дял на високо конкурентния телевизионен и медиен пазар. PPF и CME ще продължим да зачитаме изцяло независимата, обективна, плуралистична и качествена журналистика по същия начин, както обявихме, че ще правим, когато анонсирахме приключването на придобиването на CME", обобщават от корпорацията на Петр Келнер.

Международният институт за пресата (IPI) и още пет големи журналистически организации излязоха днес с отворено писмо до чешкия милиардер Петр Келнер, в което го призовават да не се меси в редакционната политика на медиите, в които има контролен пакет. На 13 октомври неговият инвестиционен фонд PPF Group финализира сделката по придобиването на медийния конгломерат Central European Media Enterprises (CME), който управлява над 30 телевизионни компании в България, Чехия, Румъния, Словакия и Словения, включително и българската bTV. Според шестте организации общата аудитория, която новозакупените медии на Келнер имат в Централна и Източна Европа, е приблизително 45 млн. души.

"Това придобиване има широкомащабни последици върху медийния пейзаж във всяка от тези пет държави. Също така това се случва в момент, когато свободата на медиите и независимата журналистика са под сериозен натиск в Централна и Източна Европа, включително във всяка от петте гореспоменати страни", отбелязват организациите, подкрепили отвореното писмо. Основното притеснение е, че Келнер и PPF Group имат сериозни бизнес-интереси в Китай, "чието ръководство приема с особена неохота критиките, особено по въпроси като отношението към уйгурските мюсюлмани в Синцзян, Тайван или Хонг Конг, където има масово нарушаване на основни права."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby

    Няма друг такъв случай последните 30 години когато една национална медия Бтв така да се меси в политиката и да заема определена страна. Това поведение на тази телевизия ще влезне в учебниците по журналистика като пример за едни от най-лошите практики в тази професия!

  • 2
    Parazitko avatar :-P
    Паразитко

    До коментар [#1] от "scuby":

    ти си абсолютен дебил.

  • 4
    zzz14679657 avatar :-P
    zzz14679657

    Важното е че телевизията на Киро Гела е на високо професионално ниво и гарантира високо качество и политическа неутралност на поднесената информация.

  • 6
    aye44682495 avatar :-P
    aye44682495

    До коментар [#1] от "scuby":

    Гледам ти коментарите под много постове и само ти ме изкушаваш с активността ти да отговарям. Ясно е, че си трол я на ГЕРБ, я на ДПС, ама да знаеш, че в на Дневник форумът щяха да те разкъсат с такива простотии ;)))
    btv никога не са били най-борбената медия на света
    Много ми е интересно какво мислиш за бившето Тв7, канал 3, Нова телевизия, вестниците Монитор и Телеграф например и тяхното "месене" в политиката - което си е баш проводник на (фалшиви) тези на действащи политици.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK