Хендрик Зитих: Дистрибуцията на печатни медии в някои страни изчезна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хендрик Зитих: Дистрибуцията на печатни медии в някои страни изчезна

Хендрик Зитих: Дистрибуцията на печатни медии в някои страни изчезна

Германската фондация "Конрад Аденауер" организира най-големия регионален медиен форум в хибриден дигитален формат

Момчил Милев
3130 прочитания

© Велко Ангелов


"Тази година не беше лесна за всички нас, Covid-19 преобърна наопаки всекидневния ни живот. От месеци насам целият свят е в ситуация, която не сме преживявали никога досега... Медиите обаче все още са живи, независимо от коронавируса. Дори бих казал, че са по-живи откогато и да било преди." Това коментира днес Хендрик Зитих, ръководител на регионалното програмно бюро на Медийна програма за Югоизточна Европа на германската фондация "Конрад Аденауер" по време на откриването на ежегодната медийна конференция South East Europe Media Forum (SEEMF). Тази година най-голямото подобно събитие за региона се провежда в хибриден формат чрез видеоконферентна връзка, свързваща участници в Албания, България, Босна и Херцеговина, Италия, Хърватия, Сърбия и Черна гора.

"В тези времена на криза е особено важно гражданите да получават коректна информация. Журналистите и медиите играят жизненоважна роля за това. В сегашния контекст сериозните и достоверни медии са още по-важни, защото настоящата пандемия е и инфодемия, при която се разпространява огромно количество неверна информация", продължи Хендрик Зитих. Според него обаче актуалните проучвания в Германия показват, че доверието в традиционните медии се увеличава неимоверно през последните месеци и това е много позитивно развитие на нещата. "Но, от друга страна, това показва отново колко голяма е отговорността на журналистите към обществото. Точно на това е посветен първият панел на дебата ни, който нарекохме "Довери ми се, аз съм журналист"", обяви представителят на "Конрад Аденауер". "В коронакризата хората се обърнаха към сериозните медии, на които вярват", коментира и Милорад Йовович, управляващ редактор на черногорското издание "Vjiesti". Според подалия оставка генерален директор на БНР Андон Балтаков пък последните месеци ясно са показали, че информация може също така да се използва като оръжие, което да навреди на общественото мнение. "Медиите трябва да остават здравословно скептични. Най-важното нещо за нас е истината, защото нашите журналисти са очите и ушите на обществото", обобщи той.

От германската фондация също така отбелязват някои силно негативни тенденции в медийни пейзаж на региона, като например че финансирането на медиите е станало много по-трудно. На форума бе отбелязано, че и без това малките рекламни пазари в Югоизточна Европа са станали още по-малки от финансова гледна точка, а върху някои рекламодатели се упражнява политически натиск да не работят с определени неудобни издания. "В някои държави дистрибуцията на печатни медии бе прекъсната напълно и те сега присъстват само онлайн", отбеляза Хендрик Зитих.

Същевременно обаче това е създало и нови възможности, защото "броят на кликовете върху онлайн-новините се увеличава неимоверно, поне за някои медии". Всичко това беше дебатирано във втория ни панел на конференцията, наречен "Ще оцелея". Според участниците във форума пандемията на Covid-19 ясно е показала, че може да е и катализатор на дигитализацията. "Децата ни се учиха онлайн в училище в продължение на седмици, а всички ние участвахме в безброй онлайн-конференции от март насам", споделиха участниците в SEEMF.

Също така на форума бяха обсъдени начините за привличане на нова медийна аудитория. "Младите потребители на медийно съдържание по света разпознаха новите технологични възможности по-бързо и по-добре от всички останали, най-вече защото те в дигиталния свят от много време насам. Вместо традиционни вестници, радио и телевизия, те се ръководят новите "on demand"-принципи: гледам, слушам и чета, каквото искам и когато го искам. Какво могат да научат от това традиционните медии и особено обществените? Че има как отново да станат по-атрактивни на младата аудитория. Затова нарекохме третия ни панел "Ние сме млади", обобщи Хендрик Зитих.

"Тази година не беше лесна за всички нас, Covid-19 преобърна наопаки всекидневния ни живот. От месеци насам целият свят е в ситуация, която не сме преживявали никога досега... Медиите обаче все още са живи, независимо от коронавируса. Дори бих казал, че са по-живи откогато и да било преди." Това коментира днес Хендрик Зитих, ръководител на регионалното програмно бюро на Медийна програма за Югоизточна Европа на германската фондация "Конрад Аденауер" по време на откриването на ежегодната медийна конференция South East Europe Media Forum (SEEMF). Тази година най-голямото подобно събитие за региона се провежда в хибриден формат чрез видеоконферентна връзка, свързваща участници в Албания, България, Босна и Херцеговина, Италия, Хърватия, Сърбия и Черна гора.

"В тези времена на криза е особено важно гражданите да получават коректна информация. Журналистите и медиите играят жизненоважна роля за това. В сегашния контекст сериозните и достоверни медии са още по-важни, защото настоящата пандемия е и инфодемия, при която се разпространява огромно количество неверна информация", продължи Хендрик Зитих. Според него обаче актуалните проучвания в Германия показват, че доверието в традиционните медии се увеличава неимоверно през последните месеци и това е много позитивно развитие на нещата. "Но, от друга страна, това показва отново колко голяма е отговорността на журналистите към обществото. Точно на това е посветен първият панел на дебата ни, който нарекохме "Довери ми се, аз съм журналист"", обяви представителят на "Конрад Аденауер". "В коронакризата хората се обърнаха към сериозните медии, на които вярват", коментира и Милорад Йовович, управляващ редактор на черногорското издание "Vjiesti". Според подалия оставка генерален директор на БНР Андон Балтаков пък последните месеци ясно са показали, че информация може също така да се използва като оръжие, което да навреди на общественото мнение. "Медиите трябва да остават здравословно скептични. Най-важното нещо за нас е истината, защото нашите журналисти са очите и ушите на обществото", обобщи той.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK