Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (8 декември)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (8 декември)

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (8 декември)

Най-големите комуникационни агенции в България; С 2.4 млн. лева за реклама правителството ще спасява зимния туристически сезон; Warner Bros. ще пуснe всичките си филми през 2021 г. директно в HBO Max; Ще отнеме поне две години глобалният рекламен пазар да се възстанови и др.

2695 прочитания

© Капитал


На българския пазар

Най-големите комуникационни агенции в България

Фотограф: Shutterstock

Mиналата година беше сред най-силните за българския комуникационен сектор. Повечето от най-големите агенции на пазара отчетоха ръст в приходите си, който се дължи основно на разширено портфолио от клиенти и по-високите им инвестиции. Това показва годишната класация на "Капитал" във второто издание "КМаркетинг Factbook", което ще излезе на 11 декември.

През 2019 г. ръстът на най-големите комуникационни групи в България се забавя. Те приключиха 2019 г. едва с 3.4% по-високи обороти, или малко над 325.4 млн. лв. Приходите на индивидуалните агенции, които не са част от комуникационна група, българска или международна, нарастват с 35.6%, достигайки 116.2 млн. лв. Най-големите PR агенции в България отчитат значително увеличение в общите приходи - над 22%, и достигат общо 21.5 млн. лв. за 2019 г.

Десетте най-големи индивидуални медийни агенции в България, които не са част от комуникационна група, отчитат ръст 5% до 111.7 млн. лв. през изминалата година, който обаче се дължи основно на двуцифреното увеличение в оборотите на четири агенции.

Повече за класацията на най-големите комуникационни агенции в България може да видите тук>>

Медиите заемат ключово място в плана на ЕК за защита на демокрацията

Еврокомисията посочва, че безопасността на журналистите и плурализмът в медиите не могат да бъдат постигнати без прозрачност на медийната собственост. За целта през 2021 г. ЕК ще съфинансира пилотен проект за мониторинг на медийната собственост, който впоследствие може да обхване всички страни в ЕС.

Също през следващата година ЕК планира да оцени сегашното прилагане на правилата за държавна помощ за медиите, като отбелязва, че държавната реклама все по-често се използва като инструмент за индиректен натиск и влияние върху медийната среда. Комисията предлага създаването на публично достъпни регистри, в които се публикуват спечелените договори за реклама.

Повече по темата може да прочетете тук>>

С 2.4 млн. лв. за реклама правителството ще спасява зимния туристически сезон

Министерският съвет одобри увеличение с 2.435 млн. лв. на максималния размер на разходите, които могат да бъдат поети през 2020 г. по бюджета на Министерството на туризма, пише "Дневник". Увеличението ще позволи на ведомството да постави началото на масирана рекламна кампания за популяризиране на зимния туризъм в България, както на вътрешния, така и на целеви за България пазари. Рекламната кампания е част от програма за спасяване на зимния туристически сезон и стабилизиране на българския туристически бизнес в условията на епидемия от COVID-19, се казва в решението на правителството.

Повече по темата може да прочетете тук>>

"Канал 3" сменя името си на NOVA NEWS

"Нова броудкастинг груп" - собственост на Кирил и Георги Домусчиеви, обяви, че купеният наскоро "Канал 3" от 4 януари 2021 г. променя името си на NOVA NEWS. Както беше съобщено и по-рано, каналът ще е изцяло новинарски с преки извънредни включвания, живи предавания на пресконференции и изявления, новини на всеки кръгъл час. За сделката, която включва още музикалните телевизии The Voice TV и Magic TV, както и радиата The Voice Radio, "Радио Веселина", Magic FM и "Радио Витоша" се разбра през септември, а разрешението на антимонополната комисия беше дадено след по-малко от месец проучване.

Обявиха журито в конкурса "Effie България"

Общо 19 специалисти от медийния и комуникационен пазар са част от тазгодишното жури на рекламния конкурс "Effie България", който цели да отличи най-ефективните български кампании през годината, удължава крайния срок за подаване на заявки. Това са:

  • Анастасия Томешкова, директор "Бизнес трансформации" в Brandworks
  • Валентина Белчева, Head of marketing SEC Europe CHC Sanofi
  • Велимира Петрова, търговски директор в "Нова броудкастинг груп"
  • Веселин Димитров, редакционен директор във "Forbes България"
  • Гергана Иванова, управляващ партньор в The Smarts
  • Грета Колева, управляващ директор в Graffiti BBDO и Proximity Sofia
  • Даниела Кадинов, Client service директор в Nitram
  • Десислава Проева, директор "Продажби" в bTV media group
  • Евгени Йорданов, партньор и Chief digital officer в Cloudcart
  • Евелина Славкова, социолог, част от изследователски център "Тренд"
  • Елена Колева, изследователски директор в агенция Pragmatica
  • Елиза Грънчарова, маркетинг директор на Coca-Cola Bulgaria
  • Иван Киров, стратегически и творчески партньор в McCann Sofia
  • Иво АЛтънов, управляващ директор в Noble Graphics
  • Kристиян Постаджиян, преподавател по реклама в НБУ
  • Марчела Абрашева, регионален управляващ директор за Югоизточна Европа на Kantar
  • Светлана Проданова, маркетинг експерт и управител на "BNI България"
  • Силвия Костова, началник управление "Корпоративни комуникации и маркетинг" в Пощенска банка
  • Юлиан Добрев, създател и директор "Изследвания" в Bluepoint.

Те ще оценяват заявките в общо шест категории, сред които "Стоки", "Услуги", "Промоции", "Корпоративни комуникации", "Социална, медийна, политическа кампания" и най-новата категория "Маркетинг при актуални събития", насочена към краткосрочни комуникации, създадени да работят в рамките на ден, седмица или няколко месеца. Церемонията по награждаване на победителите ще се проведе в началото на 2021 г.

Дигитален бизнес

От реч на омразата до женски гърди: съдът на Facebook избра първите си случаи

Източник: Reuters

Независимият надзорен борд на Facebook обяви първите шест случая, при които може да отмени решенията на компанията да премахне определено съдържание от своите платформи, пише "Дневник". Управителният съвет, който Facebook създаде в отговор на критиките за боравенето с проблематично съдържание, заяви, че е получил 20 хил. сигнала, откакто започна работа през октомври.

Три от шестте случая включват съдържание, което Facebook премахва за нарушаване на правилата за реч на омразата. Говорител на съвета заяви, че случаите на реч на омразата са "най-значимият дял" от получените жалби.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Потребителите на Reddit се увеличават

Платформата Reddit е увеличила дневните си активни потребители. През октомври те достигат средно 52 млн. души, което представлява ръст от 44% на месечна база, пише WSJ. Компанията за първи път споделя публично данни за броя на дневните активни потребители, метрика, която много други платформи използват. За сравнение, Facebook отчита 1.82 млрд. потребители на ден през септември. Според Reddit ръстът в потребителите има отражение и върху ръста на рекламния бизнес. Приходите от реклами на платформата възлизат на над 100 млн. долара през 2019 г. и са на път да се увеличат с над 70% тази година, според говорител на компанията.

Медиен бизнес

Warner Bros. ще пуснe всичките си филми през 2021 г. директно в HBO Max

Източник: Warner Media

Филмовият гигант Warner Brothers ще пусне всичките си филми, планирани за 2021 г., едновременно и в кината, и в стрийминг услугата HBO Max. По този начин компанията се опитва да се справи с удара, който COVID-19 нанесе на филмовата индустрия, като затвори кина и избута с месеци или дори години напред дебютите на някои филми. Списъкът с филми включва очаквани блокбъстъри като The Matrix 4, The Suicide Squad, Dune и други - всички те ще се появят едновременно и в кината (там, където работят), и в HBO Max. Всички абонати на стрийминг услугата ще могат да гледат заглавията при същите цени.

Повече по темат може да прочетете тук>>

Рекламен бизнес

COVID-19 и бизнесът с много публика

Източник: Reuters

Въпреки че фондовите пазари до голяма степен се възстановиха от загубите си през януари, пазарната капитализация на листнатите компании от сферата на "бизнеса с тълпи" се е сринала от 234 млрд. долара до 183 млрд. долара.

Някои части от индустрията на събитията имат по-малки проблеми от други. Но докато пандемията продължава, изглежда, че тези, които имаха трудна година през 2020 г., ще се върнат най-бързо към нормалното, докато тези, които намериха начини да се адаптират, може да осъзнаят, че краткосрочните решения пораждат дългосрочни проблеми.

Повече за събитийната индустрия в глобален план може да прочетете в текста на Economist тук>>

Коледна реклама на 100 години

Тази година гигантът Coca-Cola отбелязва 100 години от първата си коледна реклама. По този повод компанията представи архив на коледната си комуникации. Всичко започва през зимата на 1920 г., когато с цел да стимулира продажбите през по-студените месеци, Арчи Лий от рекламна агенция D'Arcy създава слогана "Жаждата не познава сезон" заедно с първите реклами с участието на Дядо Коледа. Тогава обаче той е изобразен по-скоро като строг персонаж, което се променя в началото на 30-те години, когато от агенцията възлагат новата серия от коледни реклами на илюстратора Хадън Съндблом. Той представя Дядо Коледа като жизнерадостен и приятелски настроен герой. Този образ се задържа и в рекламите на Coca-cola през следващите 30 години.

Други емблематични герои в рекламите на Coca-Cola са полярните мечки, които се появяват в телевизионния ефир през 1993 г. Две години по-късно в комуникацията на бранда се включват и коледните камиони.

Тази година Coca-Cola лансира празничната си глобална рекламна кампания с послание "Тази Коледа най-ценният подарък си ти", дело на агенцията Wieden + Kennedy London, режисирана от новозеландеца Тайка Уайтити, режисьор на номинирания за Оскар филм "Джоджо Заека" (Jojo Rabbit).

Ще отнеме поне две години глобалният рекламен пазар да се възстанови

Според проучване на WARC глобалните рекламни инвестиции тази година ще намалеят с над 10% до 557.3 млрд. долара, което представлява спад от 63.4 млрд. долара с година по-рано. Според прогнозите ще бъдат необходими поне две години глобалният рекламен пазар да се възстанови и да достигне нивата преди кризата. Докладът на WARC прогнозира ръст в инвестициите от 6.7% през 2021 г., което би покрило само 59% от загубите през 2020 г. За да достигнат рекордно високите нива от 2019 г. в размер на 620.6 млрд. долара, инвестициите глобално трябва да пораснат с поне 4.4% през 2022 г., сочи още проучването на WARC.

Инвестициите в Европа тази година ще намалеят с 14.5%, или 21.5 млрд. долара, като прогнозата е следващата година пазарът да порасне с над 10%, като така ще покрие 60% от загубите през 2020 г.

На българския пазар


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Шестото лого на БТК

Шестото лого на БТК

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK