Най-големите PR агенции в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-големите PR агенции в България

Shutterstock

Най-големите PR агенции в България

Как се променя бизнесът им през последната година

4330 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


2019 г. вероятно е една от най-добрите за бизнеса на големите PR агенции в България. Те отчитат значително увеличение в общите приходи от над 24% и достигат общо 21.5 млн. лв. Оборотите на седем PR агенции порастват с двуцифрени проценти, а само две отчитат спад в резултатите спрямо 2018 г.

Първите места в класацията традиционно се заемат от PR агенции, действащи от дълги години на българския пазар и натрупали портфолио от десетки клиенти, което до голяма степен успява да компенсира евентуално намаление в бюджетите или отпадането на бранд. Това са APRA Porter Novelli, United Partners и M3 Communications, и трите с двуцифрен ръст в приходите за 2019 г.

PR бизнесът разшири обхвата си и подобно на рекламните агенции и PR специалистите позиционираха услугите си повече като консултантски. "Профилът на агенцията върви целенасочено към работа по стратегически комуникационни проекти. Те изискват повече стратегия и ефективни инструменти на комуникация. Повече качество, а не количество", казва Светлана Савова, управляващ директор на V+O Communication, която заема осмо място в класацията.

Разширяването на спектъра от услуги в комбинация с изграждане на балансирано портфолио от клиенти, сред които големи международни компании, са сред основните причини, които посочват от SiteMedia Consultancy, класирани на шеста позиция. "Намерили сме равновесната точка и не сме се стремили към разширяване, а по-скоро приехме стратегията да се фокусираме върху професионалното обслужване на клиентите, формиране на нови услуги и поглед към бъдещето на пазара", коментира управляващият партньор в агенцията Любомир Аламанов.

Като че ли дългогодишната трансформация на PR агенциите беше добра подготовка за кризата. Освен за комуникацията на клиентите им с външната аудитория все по-предпочитани стават и услугите за изграждане на работодателска марка. Очакванията са тенденцията да се засили тази година. В резултат на пандемията много компании заложиха на своевременна вътрешна комуникация със служителите и участие в обществени инициативи. "Агенцията премина през процес на преструктуриране и префокусиране, който ни помогна да оптимизираме процеси и да променим почти изцяло начина на работа и така успяхме да бъдем по-бързи и адаптивни в динамичната среда, в която ни се налага да работим", коментира Боян Иванович, изпълнителен директор на Intelday Solutions, поставена на девето място.

2019 г. вероятно е една от най-добрите за бизнеса на големите PR агенции в България. Те отчитат значително увеличение в общите приходи от над 24% и достигат общо 21.5 млн. лв. Оборотите на седем PR агенции порастват с двуцифрени проценти, а само две отчитат спад в резултатите спрямо 2018 г.

Първите места в класацията традиционно се заемат от PR агенции, действащи от дълги години на българския пазар и натрупали портфолио от десетки клиенти, което до голяма степен успява да компенсира евентуално намаление в бюджетите или отпадането на бранд. Това са APRA Porter Novelli, United Partners и M3 Communications, и трите с двуцифрен ръст в приходите за 2019 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Гласът на хората

Гласът на хората

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.