Глобалната рекламна индустрия ще се възстанови поне след две години

Глобалната рекламна индустрия ще се възстанови поне след две години

През 2020 г. рекламните инвестиции намаляват с 63 млрд. долара в световен план

2935 прочитания

Темата накратко
  • През 2020 г. рекламните инвестиции намаляват с 63 млрд. долара в световен план.
  • Най-голям е спадът в Латинска Америка, а пазарът в Северна Америка през 2021 г. почти ще достигне нивата преди кризата.
  • С над една трета намаляват глобалните рекламни вложения в туристическия сектор.

В началото на годината участниците на рекламния пазар определяха като най-тежка за бизнеса им 2009 г. Само за няколко месеца обаче това се промени и сега някои от тях вероятно си спомнят с известна доза умиление финансовата криза тогава. Според актуалния доклад за глобалната рекламна индустрия на компанията за проучвания WARC пандемията от коронавирус е довела до двойно по-голям спад в инвестициите в сравнение с 11 години по-рано. Връщането към обичайните нива на сектора обаче ще се случи по-бързо. Прогнозите сочат, че ще са необходими две години за възстановяването на рекламната индустрия, като най-голям ръст през 2021 г. се очаква на европейските пазари.

Спадът по региони

През 2020 г. глобалните рекламни инвестиции намаляват с над 10% до 557.3 млрд. долара, сочи проучването на WARC, спад от 63.4 млрд. долара в сравнение с година по-рано. Сривът би бил още по-голям, ако не бяха президентските избори в САЩ, за които традиционно се инвестират големи рекламни бюджети. Без тях пазарът би отчел понижение от 11% глобално, или с 68.3 млрд. долара по-малко спрямо 2019 г. "2020 г. беше най-неблагоприятната година за рекламната икономика, откакто правим мониторинг на пазара вече 40 години", казва Джеймс Макдоналд, автор на изследването на WARC.

Компанията прогнозира ръст в инвестициите 6.7% през 2021 г., което би покрило само 59% от загубите през 2020 г. За да достигнат рекордно високите нива от 2019 г. в размер на 620.6 млрд. долара, инвестициите глобално трябва да пораснат с поне 4.4% през 2022 г.

Най-голям спад - 32.3%, е отчетен в Латинска Америка, който се дължи на огромното намаляване на инвестициите в Бразилия с 43.2%. Сред най-засегнатите пазари са и Африка (-23.3%) и Близкият изток (-20.2%), където се очаква плавен ръст на рекламните вложения през 2021 г. Двуцифрен спад отчита и европейският рекламен пазар, сочи докладът на WARC. С 14.5% намаляват инвестициите през 2020 г., което представлява спад от 21.5 млрд. долара, и достигат общо 127 млрд. долара за годината. Прогнозите са следващата година пазарът да порасне с над 10%, като така ще покрие 60% от загубите през 2020 г. Най-голям двуцифрен ръст през 2021 г. се очаква във Великобритания, Испания и Италия.

С едва 4.3% намаляват рекламните инвестиции на най-големия пазар - Северна Америка, като достигат 221 млрд. долара. Там възстановяването ще се случи най-бързо, като през 2021 г. се очаква ръст от 2.8%, което ще покрие 90% от загубите вследствие от кризата.

Ръст за дигиталните формати

Единствено дигиталната реклама отчита растеж през тази година, като глобалните инвестиции в онлайн видео достигат 52.7 млрд. долара, или с 8% повече в сравнение с 2019 г. Вложенията в социални медии пък се равняват на 98.3 млрд. долара, което е с над 9% повече. Инвестициите във всички други канали от медийния микс намаляват с двуцифрени проценти. Глобалните инвестиции в телевизия през 2020 г. достигат 155.6 млрд. долара, или с 16% по-малко на годишна база.

Според доклада на WARC рекламните вложения във вестниците по света намаляват с една четвърт - около 9.8 млрд. долара, което е най-лошото представяне на сектора от повече от 40 години. С над 25% намаляват инвестициите и в списанията, а очакванията са през 2021 г. да няма промяна в обема инвестиции.

Очакванията са външната реклама през 2021 г. да бъде вторият най-бързо растящ канал с над 20% повече инвестиции спрямо тази година. Така този сегмент ще привлече 36.3 млрд. долара, което все пак ще е близо 13% по-малко спрямо добрата 2019 г.

Кой инвестира в реклама

Над 17% от общите рекламни загуби през 2020 г. се дължат на рекламодателите от автомобилния сектор, който е петият по големина в изследването на WARC. Компаниите намаляват глобално вложенията си с над 21%, или повече от 11 млрд. долара. С над 10.5 млрд. долара по-малко инвестират в реклама групите от ритейл сектора. Очаквано най-голям спад има най-силно засегнатата от кризата индустрия - туризмът. Вложенията в реклама намаляват с една трета до 16.4 млрд. долара.

Прогнозите на WARC са през следващата година всички сектори да увеличат рекламните си инвестиции. Само телекомите, медиите и секторът на бизнес и индустрии обаче ще достигнат нивата на рекламните си обеми от 2019 г.

Темата накратко
  • През 2020 г. рекламните инвестиции намаляват с 63 млрд. долара в световен план.
  • Най-голям е спадът в Латинска Америка, а пазарът в Северна Америка през 2021 г. почти ще достигне нивата преди кризата.
  • С над една трета намаляват глобалните рекламни вложения в туристическия сектор.

В началото на годината участниците на рекламния пазар определяха като най-тежка за бизнеса им 2009 г. Само за няколко месеца обаче това се промени и сега някои от тях вероятно си спомнят с известна доза умиление финансовата криза тогава. Според актуалния доклад за глобалната рекламна индустрия на компанията за проучвания WARC пандемията от коронавирус е довела до двойно по-голям спад в инвестициите в сравнение с 11 години по-рано. Връщането към обичайните нива на сектора обаче ще се случи по-бързо. Прогнозите сочат, че ще са необходими две години за възстановяването на рекламната индустрия, като най-голям ръст през 2021 г. се очаква на европейските пазари.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал