Най-големите комуникационни агенции в България, които не са част от група
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-големите комуникационни агенции в България, които не са част от група

Shutterstock

Най-големите комуникационни агенции в България, които не са част от група

Как се променя бизнесът им през последната година

4337 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


В класацията влизат агенции, които не са част от комуникационна група, българска или международна, или група от дружества под една шапка. Тази година в нея участват отново дигитални, творчески и BTL компании. Причината е, че голяма част от тях все по-често избягват да се определят като конкретен тип агенция, защото подобно на групите те също целят да предлагат възможно най-широк набор от услуги. Техните вътрешни структури обаче са значително по-олекотени и разполагат с по-малки екипи.

2019 г. е изключително добра за бизнеса на индивидуалните агенции и приходите им нарастват с 35.4%, достигайки 116.2 млн. лв. В класацията попадат 14 агенции с фокус творческо рекламно обслужване, като пет от тях отчитат спад на приходите. Сред тях е New Moment, която промени бизнес стратегията си и от комуникационна група се преструктурира в индивидуална агенция. "През 2019 г. обединихме медийната и творческата част, променихме част от екипите и структурите, загубихме някои клиенти и променихме подхода към наличните, предлагайки по-завършен и цялостен продукт", обяснява Костадин Крантев, управляващ директор на агенцията. Двуцифреният спад в приходите на Interpartners например се дължи на прекратяване на партньорството им с "Еврофутбол", но очакванията на собственика и управляващ партньор Катя Димитрова са компанията да приключи 2020 г. с ръст в оборотите заради нови клиенти в портфолиото с големи бюджети.

Бизнесът на 10 от 11 агенции с фокус дигиталното рекламно обслужване в класацията расте през 2019 г. Нещо повече - за пръв път начело застават две дигитални агенции - "HTTPOOL България" и Netpeak, всяка прибавяйки по приблизително 10 млн. лв. повече в оборотите си през изминалата година. Основна причина за ръста от агенциите посочват засиления интерес към интернет реклама и решенията, които предлагат. В класацията за пръв път влиза и дигиталната Hop Online, която прогнозира, че ще приключи кризисната 2020 г. с близо 50% ръст в приходите.

В класацията попадат и пет BTL агенции, четири от които отчитат ръст в приходите за 2019 г. Като причина за увеличените приходи Владислав Соколов, управляващ мениджър на Alsoko Advertising, посочва инвестициите на агенцията в рекламни съоръжения и общия икономическия ръст в страната.

Макар портфолиото от услуги на BTL агенциите също да се разраства, бизнесът им е един от най-потърпевшите от кризата в резултат на замразяването на събитийния сектор и спирането на рекламните активации в точките на продажба. Управляващият директор на Clockwork Петя Петкова например прогнозира, че през 2021 г. ще се търсят нестандартни решения. "Проблемът в нестандартните форми на присъствие в търговските обекти е, че в повечето случаи не са евтини, а като се имат предвид BTL бюджетите, такива проекти ще са по-скоро рядкост и ще са основно имиджови и не би трябвало да са свързани с големи очаквания по отношение на възвращаемост на инвестицията", допълва тя.

*Класацията е редактирана и към нея е добавена дигиталната агенция Alpha Best и BTL агенцията The Locals.

В класацията влизат агенции, които не са част от комуникационна група, българска или международна, или група от дружества под една шапка. Тази година в нея участват отново дигитални, творчески и BTL компании. Причината е, че голяма част от тях все по-често избягват да се определят като конкретен тип агенция, защото подобно на групите те също целят да предлагат възможно най-широк набор от услуги. Техните вътрешни структури обаче са значително по-олекотени и разполагат с по-малки екипи.

2019 г. е изключително добра за бизнеса на индивидуалните агенции и приходите им нарастват с 35.4%, достигайки 116.2 млн. лв. В класацията попадат 14 агенции с фокус творческо рекламно обслужване, като пет от тях отчитат спад на приходите. Сред тях е New Moment, която промени бизнес стратегията си и от комуникационна група се преструктурира в индивидуална агенция. "През 2019 г. обединихме медийната и творческата част, променихме част от екипите и структурите, загубихме някои клиенти и променихме подхода към наличните, предлагайки по-завършен и цялостен продукт", обяснява Костадин Крантев, управляващ директор на агенцията. Двуцифреният спад в приходите на Interpartners например се дължи на прекратяване на партньорството им с "Еврофутбол", но очакванията на собственика и управляващ партньор Катя Димитрова са компанията да приключи 2020 г. с ръст в оборотите заради нови клиенти в портфолиото с големи бюджети.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Гласът на хората

Гласът на хората

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.