Най-големите медийни агенции в България

Как се променя бизнесът им през последната година

Бизнесът на най-големите индивидуални медийни агенции в България, които не са част от комуникационна група, пораства плавно през 2019 г. Те отчитат ръст 5% до 111.7 млн. лв., който обаче се дължи основно на двуцифреното увеличение в оборотите на четири агенции. През изминалата година намаляват приходите на половината от участниците в класацията. Оборотите на медийните агенции често представляват комбинация от комуникационните бюджети, които управляват, и таксите за обслужване на клиенти. Някои компании обаче плащат директно на медиите и бюджетите им не минават през агенциите, въпреки че пак се управляват от тях. Тези суми не са отразени в класацията. Тази година има промяна в методологията, по която "Капитал" прави класацията на медийните агенции, и затова сравнение с подреждането от миналата година не би било коректно.

Разликите в приходите на медийните агенции се отчитат не само от променената методология, като най-често са резултат от преместването на един или няколко големи рекламодателя. Това посочват като причина лидерите в класацията - Argent, които oтчитат близо 23% ръст в приходите до 26.5 млн. лв. През годината те прибавят към портфолиото си Bella, Credissimo и VP Brands International (бившето "Винпром Пещера"), което довежда и до увеличение на екипа на агенцията. Общо седем конкурса за медийно обслужване печелят през 2019 г. от "Българска медиа агенция", което ги нарежда на третото място с оборот близо 18 млн. лв.

Разместването на клиенти довежда до разликите в оборотите на агенциите на 4-о и 5-о място Initiative и Universal Media Bulgaria (UMB), които оперират отделно, но са на един собственик. По думите на управляващия директор Марияна Ковачевич през 2019 г. UMB е загубила един клиент, а Initiative е прибавила няколко нови.

Отделни юридически лица, но с един и същ собственик са StandPoint Consulting и създадената в края на 2018 г. StandPoint Media, които заемат последните две места в класацията с приходи съответно 1.5 млн. лв. и 1.2 млн. лв. Като причина за установяването на две структури посочват поемането на т.нар. конфликтни клиенти и разширяване на бизнес дейностите.

Работата на агенциите е пряко зависима и от случващото се на медийния пазар, който тази година претърпя сериозни промени. През пролетта пазарът започна да работи с една пийпълметрична система - тази на ГАРБ, след като "Нова броудкастинг груп" се отказа от услугите на "Nielsen Admosphere България". В продължение на години медийните агенции посочваха като едно от най-големите предизвикателства в работата им наличието на две системи за измерване на аудиторията. Сега обаче участниците на пазара дискутират евентуално провеждане на одит на ГАРБ или търг за избор на единна система.

Друга голяма промяна е официалното приключване на придобиването на "bТВ медиа груп" от фонда на чешкия бизнесмен Петр Келнер PPF, собственик и на телекома Telenor. В момента тече процедура по продажба и на "Нова броудкастинг груп". "Преразпределението на собствеността ще направи и двете телевизионни групи уязвими от гледна точка на конкуренти, които биха пренасочили инвестициите си, основно от мобилния сектор. Това ще се отрази върху формирането на цените за реклама и би довело до ръст на брутната инфлация и в двете тв групи, като може да достигне и нива над 20% през 2021 г.", казва Десислава Даковска, медиа директор в Standpoint.

Още от Капитал