Външната реклама в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Външната реклама в България

Shutterstock

Външната реклама в България

В кои градове има най-много възможности за позициониране през външна реклама и кои са най-големите играчи на пазара

3715 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


През последните години външната реклама заема под 10% дял от медийния микс на рекламодателите, като едно от предизвикателствата за бизнеса е измерването на ефективността от този вид комуникация. Сред предпочитаните и разпространени формати външна реклама са стандартните билбордове или т.нар. пиза или скролър съоръжения. Лидер на пазара по брой предлагани страни е компанията IDEA Comm, следвана от JC Decaux/Image, а третото място с два пъти по-малко страни е MEGABOARD. През 2020 г. търсенето на позициониране през външна реклама значително намалява, а по време на карантината празните билбордове бяха традиционна гледка. Прогнозите на БАКА са инвестициите през 2020 г. във външна реклама да намалеят с над 20%, а играчите на пазара очертават спад в бизнеса им между 15% и 20% на годишна база.

По думите на Евгени Тодоров, директор продажби в IDEA Comm, сред най-активните рекламодатели през 2020 г. са хипермаркетите, като челните позиции заемат Lidl и Kaufland, които се рекламират активно дори по време на карантината. Те са следвани от Billa и "Фантастико". Сред секторите, които активно инвестират във външна реклама, е и тютюневият. Лидер в него е "Филип Морис България", които през последните две години влагат средства в комуникацията на бездимните цигари IQOS. "За сравнение - British American Tobacco - основния им конкурент с продукта GLO, като че ли се отказаха от битката и ако през 2019 г. инвестираха подобни на "Филип Морис България" бюджети, през 2020 г. се отказаха да рекламират GLO и си поддържат обикновените цигари", уточнява Тодоров.

По информация на IDEA Comm на трето място по рекламни обеми е банковият сектор, като лидер е Пощенска банка, следвана от Райфайзенбанк. Тодоров коментира още, че фирмите, предлагащи бързи кредити, имат по-големи инвестиции от някои традиционни банкови рекламодатели.

Компаниите от телеком сектора също са сред активните в комуникацията през различни формати външна реклама, като първото място заема А1, следван от Vivacom, които инвестират и по време на карантината през пролетта. Като големи рекламодатели от автомобилния сектор от IDEA Comm посочват Nissan Renault, Opel, Subaru и KIA. В резултат на пандемията пък значително намалява рекламното позициониране през външна реклама на бирените брандове като "Каменица", "Загорка" и "Шуменско".

От IDEA Comm посочват сериозно засилване в комуникацията на платформите за онлайн търговия Emag и Fashion days. "От тази година имат нов конкурент - платформата About you, за които всички очаквахме да влязат мощно на пазара на външна реклама. Не го направиха, вероятно ще се активират през 2021 г.", коментира Евгени Тодоров. Нов играч на пазара от 2020 г. е и германският дискаунтър Kik, който отвори магазини в София и поетапно в други градове в страната, като навсякъде залага на външна реклама. Kik е и един от най-големите рекламодатели през първата половина на 2020 г. в телевизия, радио и печат с вложени над 183 хил. лв. по данни на "Nielsen Admosphere България".

Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал
Автор: Капитал

През последните години външната реклама заема под 10% дял от медийния микс на рекламодателите, като едно от предизвикателствата за бизнеса е измерването на ефективността от този вид комуникация. Сред предпочитаните и разпространени формати външна реклама са стандартните билбордове или т.нар. пиза или скролър съоръжения. Лидер на пазара по брой предлагани страни е компанията IDEA Comm, следвана от JC Decaux/Image, а третото място с два пъти по-малко страни е MEGABOARD. През 2020 г. търсенето на позициониране през външна реклама значително намалява, а по време на карантината празните билбордове бяха традиционна гледка. Прогнозите на БАКА са инвестициите през 2020 г. във външна реклама да намалеят с над 20%, а играчите на пазара очертават спад в бизнеса им между 15% и 20% на годишна база.

По думите на Евгени Тодоров, директор продажби в IDEA Comm, сред най-активните рекламодатели през 2020 г. са хипермаркетите, като челните позиции заемат Lidl и Kaufland, които се рекламират активно дори по време на карантината. Те са следвани от Billa и "Фантастико". Сред секторите, които активно инвестират във външна реклама, е и тютюневият. Лидер в него е "Филип Морис България", които през последните две години влагат средства в комуникацията на бездимните цигари IQOS. "За сравнение - British American Tobacco - основния им конкурент с продукта GLO, като че ли се отказаха от битката и ако през 2019 г. инвестираха подобни на "Филип Морис България" бюджети, през 2020 г. се отказаха да рекламират GLO и си поддържат обикновените цигари", уточнява Тодоров.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    BigMouth avatar :-|
    BigMouth

    Разбрахте ли за скандалната брокерка Бистра М., която се сгодява за свой колега след като забременява, но може да се окаже че ще се омъжи за брата на детето си.

  • 2
    awz04699551 avatar :-|
    Емил

    Е колкото и да я хвалят като фиансов гуру, аз не бих се доверил на такъв човек.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK