КЗК разреши сделката за "Нова", разбира се*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК разреши сделката за "Нова", разбира се*

Кирил Домусчиев и брат му Георги Домусчиев навлязоха в медийния бизнес преди малко повече от година и половина

КЗК разреши сделката за "Нова", разбира се*

Собствениците на БТК United Group концентрират около себе си безпрецедентно голяма медийна група

8541 прочитания

Кирил Домусчиев и брат му Георги Домусчиев навлязоха в медийния бизнес преди малко повече от година и половина

© Цветелина Белутова


Статията е допълнена в 16:28 ч.

Без изненади Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши на собствениците на БТК United Group да придобият "Нова броудкастинг груп", притежавана от братята Кирил и Георги Домусчиев. Офертата надхвърля 300 млн. евро, срещу които новият собственик получава редица телевизионни канали, най-голямата онлайн група "Нет инфо", както и наскоро придобитите радиа, свързвани преди това с депутата от ДПС Делян Пеевски. Решението е взето на 14 януари, когато регулаторът е разрешил и друга сделка с активи на Пеевски, а именно придобиването от United Group на редица вестници, сред които "Телеграф" и "Монитор". Така на българския пазар се сформира второ обединение на телекомуникационен и медиен бизнес, след като чешката PPF придоби "Теленор" и Central European Media Enterprises (CME), част от които е "бТВ медиа груп".

С решението КЗК за пореден път показва, че действа не по пазарна логика, а по воля на управляващите. Сега регулаторът дава на най-големия телеком (БТК) да купи порасналата медийна група на "Нова". А преди две години видя заплаха чешкият милиардер Петр Келнер да купи медиата (тогава по-малка), защото е твърде голяма, имат съвпадение в бизнеса в един сайт, а чешкият холдинг PPF е твърде силен финансово. В сегашния нов собственик участват мултимилиардни фондове като BC Partners и KKR.

Предимство за братя Домусчиеви

В средата на декември сделката за продажбата на "Нова броудкастинг груп" (НБГ) беше официално оповестена, като United Group e бил единственият кандидат-купувач. След това регулаторът започна разглеждане на концентрацията, като по закон има пет седмици да разреши или не сделката, като, ако прецени, може да започне и задълбочена проверка, която съответно удължава процедурата. Историята показва обаче, че КЗК действа скоростно, когато става въпрос за сделки на братята Домусчиеви и подробно разглеждане не се очакваше.

По-рано през септември, само за две седмици и половина, КЗК одобри сделката за увеличаване на активите на НБГ, придобивайки "Канал 3", The Voice TV и Magic TV, както и радиата The Voice Radio, "Радио Веселина", Magic FM и "Радио Витоша". И ако при сделката за телевизионните канали и радиа, свързвани с Пеевски, регулаторът се беше допитал, макар и формално, към различни участници на пазара, сред които телевизии, медийни агенции и браншови организации, то сега становище по сделката са представили единствено от "бТВ медиа груп", които са и най-големият конкурент на НБГ, и от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).

Според КРС концентрацията на БТК и НБГ в един собственик не би повлияла на мрежите и услугите за разпространение на телевизионни сигнали на едро, както и не би оказала съществено въздействие върху пазарния сегмент на дребно за разпространение на радио- и телевизионни програми.

На различно мнение са от "бТВ медиа груп". Според медийната група сделката би засегнала редица пазари в страната. В становище към КЗК посочват, че концентрацията може да доведе до ограничаване на достъпа на конкурентите на НБГ до пазара на разпространение на телевизионни програми на едро. В допълнение, новият собственик ще разполага с достъп до поверителна търговска информация по договори с БТК за разпространение на телевизионни програми на едро и за телевизионна реклама. От "бТВ медиа груп" посочват още, че ще се увеличи аудиторният дял на НБГ с канала, собственост на БТК - Vivacom Arena, а с него и ще се засили и господстващото положение на НБГ. В становището пишат още, че се очаква рекламният бюджет на БТК да се пренасочи изцяло в каналите на НБГ, а с придобиването на националния излъчвателен комплекс НУРТС "да се ограничи достъпът или да се влошат търговските условия, при които се разпространяват програмите на конкурентните радиооператори". С тези аргументи от "бТВ медиа груп" апелират към КЗК да наложи мерки за запазване на ефективната конкуренция.

В отговор от United Media оспорват всички изложени от медийната група съмнения, а като пример дават одобрената от Европейската комисия сделка за придобиването на CME (включително bTV) от чешката PPF Group, които на българския пазар са също собственици на телекома "Теленор". Купувачът констатира пред КЗК, че пазарът на тв разпространение ще остане конкурентен, а съмненията за ограничаване на достъпа на конкурентни телевизионни оператори са неоснователни, защото "абонатите на платена телевизия са заинтересовани от голям и разнообразен избор на телевизионни канали в рамките на абонаментния пакет". Според United Media повишаване в цените на тв реклама е малко вероятно предвид тенденциите на пазара, а ако това се случи, според тях рекламодателите биха се пренасочили именно към конкурентната "бТВ медиа груп". Посочват също, че договорите между НУРТС и радиокомпании не могат да се прекратят без сериозно правно основание.

В резултат на представените становища от КЗК се позовават изцяло на аргументите, посочени от United Media и съответно заключва, че концентрацията няма да доведе до установяване или засилване на господстващо положение и не може да породи антиконкурентни ефекти. Така по-малко от месец след обявяването на сделката регулаторът я разреши.

Не седи така въпросът за медийните сделки с други участници. През 2018 г. КЗК разглеждаше възможността медийната група на "Нова", тогава собственост на шведската MTG, да бъде купена от инвестиционната компания PPF Group. След провеждането на задълбочената проверка КЗК безпрецедентно отказа сделката с аргумент - големия пазарен дял на медиата и финансовата мощ на купувача. Тогава PPF на Петр Келнер не присъстваше на българския пазар, за разлика от United Group, които вече притежават БТК. Впоследствие чешката група придоби "Теленор", а после и bTV, но през разрешение от Брюксел.

Какво придобиват

Сделката за "Нова броудкастинг груп" може да се разглежда като голям успех за братя Домусчиеви. Те навлязоха в медийния бизнес преди малко повече от година и половина, когато придобиха групата за 185 млн. eвро през дружеството "Адванс медиа груп". Сега цената надхвърля 300 млн. eвро. Както "Капитал" писа, сегашната сума покрива редица условия като бъдещи финансови резултати. В нея са включени и кешовите резерви на "Нова броудкастинг груп", както и строящата се нова сграда на телевизията.

Срещу тази сума от United Group получават осем телевизионни канала, пет радиа, издателската медийна група AtticaEVA (издател на списанията Eva, Playboy, Esquire, Joy, Grazia и OK), кинодистрибуторската компания "Лента" и най-голямата онлайн група "Нет инфо", в която влизат редица сайтове, имейл платформата abv.bg и платформата за видеосъдържание Vbox7.

Интересът на United Group далеч не се ограничава само до придобиването на телеком и медийна група на българския пазар. В средата на декември дружеството изяви желание да купи и вестниците на Делян Пеевски и изчакваше решението на КЗК по сделката. Вестниците са свързани с възхода на депутата от ДПС в периода на първоначално натрупване на неговия капитал. Тогава той използваше влиянието им, за да печели политическа подкрепа и позиции на различни нива в държавната администрация и съда.

Така, пак с решение от 14 януари, КЗК е разрешила на United Group да придобие и дружествата на Пеевски "Вестник Телеграф", което издава вестниците "Телеграф", "Монитор", "Политика", "Мач телеграф" и Europos, и "Издателска къща Борба", което издава регионалния в. "Борба". "Придобиването на "Вестник Телеграф" е част от стратегията на "Юнайтед Груп" за разширяване на портфолиото и подобряване на качеството на предлаганите от групата продукти и услуги на територията на България", пише в решението на комисията.

КЗК приема, че съвместният дял от пазара за печатна реклама нa дъщерното дружество на "Нова" "Атика Ева" и "Вестник Телеграф" е между 10-20% (през 2018 г. е бил 30-40%), което означава, че ""планираната концентрация няма потенциал да доведе до установяване и/или засилване на господстващо положение или да ограничи съществено ефективната конкуренция на пазара на печатна реклама".

Сходна констатация е направена и по отношение на пазара на интернет рекламата. Според КЗК двете дружества на Пеевски имат между 0-5% пазарен дял, а съвместно с "Нова" биха имали между 10-20%. КЗК цитира свое решение от септември 2020 г., според което "пазарът на интернет реклама се доминира от сайтовете на Facebook и Google, чиито рекламни приходи формират 71.33% спрямо общо реализираните приходи от интернет реклама през 2019 г."

Делян Пеевски започна да подготвя прехвърлянето на вестниците си през пролетта на 2019 г., когато създаде дружеството "Вестник Телеграф", на което прехвърли търговските марки на изданията, собственост на фирмата му "Телеграф медиа". Проблемът с това дружество е, че срещу него има десетки висящи дела за обида и клевета, заведени от пострадали от публикации в изданията на Пеевски. В края на миналата година редакцията на "Телеграф" и "Монитор" се премести от ул. "Екзарх Йосиф" в столицата в офис частта на хотел на "Цариградско шосе".

Интересите на United Group не спират дотук. Известно е, че от дружеството разглеждат също най-големия доставчик на телевизия "Булсатком" и кабелния оператор "Нет 1", както и регионални тв доставчици.

Така съвсем скоро ще се окаже, че около БТК ще са концентрирани основни канали за дистрибуция на телевизия по кабел, сателит и ефир, най-голямата национална телевизия, заедно с още няколко канала, една от най-големите групи за онлайн медии, четири радиостанции и няколко печатни издания. Всичко това ще превърне компанията в най-големия медиен конгломерат в българската история до момента.

По темата работи и Росен Босев.

Статията е допълнена в 16:28 ч.

Без изненади Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши на собствениците на БТК United Group да придобият "Нова броудкастинг груп", притежавана от братята Кирил и Георги Домусчиев. Офертата надхвърля 300 млн. евро, срещу които новият собственик получава редица телевизионни канали, най-голямата онлайн група "Нет инфо", както и наскоро придобитите радиа, свързвани преди това с депутата от ДПС Делян Пеевски. Решението е взето на 14 януари, когато регулаторът е разрешил и друга сделка с активи на Пеевски, а именно придобиването от United Group на редица вестници, сред които "Телеграф" и "Монитор". Така на българския пазар се сформира второ обединение на телекомуникационен и медиен бизнес, след като чешката PPF придоби "Теленор" и Central European Media Enterprises (CME), част от които е "бТВ медиа груп".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    Susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Наистина се получава безпрецедентна концентрация на власт и влияние върху общественото мнение в ръцета на една компания, ръководена от сръбски олигарх. Тази компания вече притежава не само най-големия телеком (който еднолично разпръсква наземния ефирен телевизионен сигнал в цялата държава), но и най-голямата медийна група в България. И всичко това се случва непосредствено преди едни много важни парламентарни избори.

    Сега е интересно дали всички боклуци доведени в NOVA от Канал 3 ще бъдат изметени обратно в небитието, или дали има клауза в договора, която задължава да бъде запазено ръководството на телевизията ПОНЕ до изборите. Все пак премиерът-мутра има отчаяна нужда от медийно обслужване в този критичен предизборен момент.

  • 2
    antipa avatar :-P
    D-r D

    До коментар [#1] от "Любопитната Съседка":

    Комшийке, това ли само видяхте, надзъртайки през притворената врата към стълбището?

    Сърбинът Драган Шолак със своята офшорка има едва 20% от Юнайтед груп- компанията, която придобива колосален дял от БГ медийната среда. Мажоритарният пакет е у бившия (2011-2012г) шеф на ЦРУ ген. Дейвид Петреус, За него не е прието да се говори и пропагандната чалга се е съсредоточила - естествено - върху сърбина: "Завладява ни сръбски олигарх". Реално ни придобива ЦРУ или по-скоро онова, което стои зад него.

    Тази "бизнес сделка" всъщност е придобиване на тотален контрол върху БГ медийната среда, а оттам и върху всички процеси в държавата.

    За да не преразказвам, ето ви линк към статия, в която много достъпно е проследен генезиса на намерението, както и пътищата за финансирането му. Защото това не е просто бизнес, а завладяване:

    https://19min.bg/news/8/141529.html?page=2

  • 7
    Susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    До коментар [#6] от "D-r D":

    Въобще не ти минава през ума, че някой може да не харесва кремълските ти опорки, които ръсиш под всяка статия. Просто е невъзможно, нали?

    Със сигурност е някаква световна конспирация срещу теб, която се организира в редакцията на Капитал, понеже журналистите там няма с какво друго да се занимават по цял ден.

    Иди след това обяснявай, че си бил "доктор", а не пациент.

  • 9
    Susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    До коментар [#8] от "D-r D":

    Очевидно имаш доста свободно време да драскаш кремълски опорки по форумите. "Доктор" си само във фантазиите си. С всяка твоя изява тук обаче, доказваш, че в реалността си пациент.

  • 10
    Silverman avatar :-|
    silverman

    Докато собственик беше Пеевски - проблем! Сега собственик бил бил бивш шеф на ЦРУ - проблем! Чудно ми е дали щеше да е токлова голям "проблем" ако всичко това го придобиваше г-н Сорос?!?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.