Медийното ядрено оръжие
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Медийното ядрено оръжие

Медийното ядрено оръжие

Oт новите собственици на bTV и Nova сега зависи дали свободната журналистика ще има по-голямо влияние

Весислава Антонова
5483 прочитания

© Shutterstock


Темата накратко
  • Само за половин година се смени собствеността на двете най-големи български медийни групи.
  • Контролираните от властта новини и публицистика биха определили политиката и бъдещето на България за години напред.

Придобиването на "Нова" от "Юнайтед груп" и на bTV от PPF даде в ръцете на новите собственици най-силните медийни оръжия в България.

"Нова броудкастинг груп" (НБГ), собственикът на "Нова" и "БТВ медиа груп" (БМГ) на bTV, доминират медийния сектор и като привлечени рекламни инвестиции - държат близо 75% от целия пазар на реклама в страната, и като привлечена аудитория. По данни на агенция ГАРБ по-силната от двете групи е тази около "Нова". Тя държи 45% дял от рекламния пазар. На второ място след нея е БМГ с 35%. По дългосрочните прогнози в сектора са, че на практика този дуопол няма да бъде разрушен и двете компании ще продължават да са лидери в медийния сектор.

Всичко това ги прави силен инструмент за влияние. Затова и смяната на собствеността за по-малко от половин година в двете компании е изключително важна и изостря вниманието на всички в сектора в две посоки:

  • Какво ще е пазарното поведение на двете групи, тъй като от политиката им зависи накъде ще поемат рекламният и медийният пазар в България?
  • Дали те ще защитят свободната журналистика, или ще започнат игра с правителството и интересите около него. От това в някаква степен зависи и какво ще става в българската политика, а оттам и какви перспективи има България през следващите години.

Какъв е образът на телевизиите до момента

През последните години bTV и "Нова" формираха сякаш два лагера. bTV се утвърди като обективен към властта канал, който на преобладаващия медиен фон изглежда като критичен. В ефира ѝ се появиха редица разследвания, които имаха силен обществен и политически отзвук. Влизането на новия собственик в телевизията показа намерение за бърза промяна и тя започна първо през новините. Една седмица след като новият собственик на "БТВ медиа груп" - чешкият фонд на Петр Келнер PPF, назначи нов изпълнителен директор на bTV - Мартин Швехлак, новият мениджър, който замени Флориан Скала на поста, реши да се раздели с дългогодишния директор на "Новини, актуални предавания и спорт" Венелин Петков. Позицията е една от ключовите в медиата, защото именно от ръководителя на тази дирекция най-ясно се вижда дали телевизията е независима от властта.

След придобиването на "Нова" от братя Домусчиеви цялата група рязко засили проправителствения си курс. От медиата бяха отстранени голяма част от журналистите с критични гласове. Изчезнаха и разследванията. Какво обаче ще се случи сега?

Вятърът на промяната

Според члена на УС на Асоциацията на европейските журналисти в България Иван Радев изглежда, че "продажбата на "Нова броудкастинг груп" по-скоро е добра новина и тъй като новият собственик не е толкова ангажиран с политическата конюнктура в България, телевизията би могла да се върне към по-чисти журналистически основи и да бъде по-независима".

"Ще следим съдбата на новините и актуалните предавания, съдържанието на сутрешните блокове, наличието на разследвания, както и съдбата на новинарите и си правим изводи", Нели Огнянова, преподавател по европейско медийно право в СУ.

По думите на Радев при bTV смяната на собствеността пък би могла да накара телевизията да промени досегашния си критичен облик и да търси повече компромиси със силните на деня в политиката. "Това би било отрицателно развитие, тъй като на телевизионния пазар критичната журналистика е все по-голяма рядкост и освен в bTV намира убежище почти само в доста по-малки телевизии и почти липсва в останалите две национални телевизии", смята Иван Радев.

Три са основните области, които изискват особено внимание около смяната на собствеността на двете най-големи частни телевизии в България според преподавателя по европейско медийно право в Софийския университет "Св. Климент Охридски" Нели Огнянова. Според нея смяната на собствеността на двете големи медийни групи "Нова броудкастинг груп" и "БТВ медия груп" създава неизвестност, граничеща с безпокойство: за свободата на изразяване, за зоната на публицистиката и за медийния плурализъм.

"Трябва да мине известно време, за да се види дали новинарството в двете групи ще отговаря на стандартите на свободната и независима журналистика, или ще се очертаят обичайните забранени за критика теми и личности, забранени за участие хора и обичайни доверени коментатори - често дори без оглед на темата", казва Огнянова.

Тя обръща внимание, че съществуват опасения, че в големите телевизии изчезна окончателно зоната на публицистиката. "За съжаление това се отнася и за БНТ и предстои да ни предлагат телевизия по Постман (Да се забавляваме до смърт!). Това вече е факт, но ще следим съдбата на новините и актуалните предавания, съдържанието на сутрешните блокове, наличието на разследвания, както и съдбата на новинарите - и да си правим изводите. Излишно е да напомням нивото на журналистиката в печатните издания на Пеевски, които стават собственост на Юнайтед: тук само мога да пожелая завръщане към принципите на професията", коментира Огнянова.

По думите на Нели Огнянова Комисията за защита на конкуренцията не дава знак да отчита ефектите върху плурализма и на хоризонталната, и на вертикалната интеграция, както и факта, че придобиващото предприятие "Юнайтед груп" вече е собственик на БТК, която има господстващо положение на пазара на наземно цифрово разпространение на телевизия, и НУРТС - доставчик на аналоговото разпространение на радио. "Обстоятелството, че в сходни позиции е двойката bTV - Теленор, не прави ситуацията с плурализма по-приемлива, точно обратното", допълва Огнянова.

Преподавателят в журналистическия факултет на Софийския университет проф. Орлин Спасов смята, че най-сериозният проблем е концентрацията на пазара. "Когато тя стане прекалено голяма, както в случая с новите сделки - придобиват се едновременно телекоми и мощни медийни групи, възможностите за формиране на общественото мнение по неплуралистичен начин се увеличават. А пазарното пространство за малкото български играчи драстично намалява", каза Спасов.

Преподавателят припомни, че България вече има дълъг опит с присъствието на големи чужди инвеститори в медийната сфера, но тяхната роля е амбивалентна. Според него инвеститорите бързо са се ориентирали основно към печалбата и оставиха на второ място поддържането на по-високо качество на съдържанието и допуснаха българските редакции до голяма степен да определят медийната политика на локално ниво. "Благодарение на това медиите с чуждестранна собственост само на теория оставаха независими, докато на практика често бяха силно въвлечени в българските политико-медийни сюжети и не бяха имунизирани срещу влияния", убеден е Орлин Спасов.

Темата накратко
  • Само за половин година се смени собствеността на двете най-големи български медийни групи.
  • Контролираните от властта новини и публицистика биха определили политиката и бъдещето на България за години напред.

Придобиването на "Нова" от "Юнайтед груп" и на bTV от PPF даде в ръцете на новите собственици най-силните медийни оръжия в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Назначението на мисирката Хекимян за шеф на новините на bTV е доста показателно за това накъде тръгва политиката на компанията, въпреки че собственика Келнер беше жертва на мутренското управление на Борисов. А предполагам че United Group биха искали да се изчистят от Пеевските мисирки и (поне за начало) да имат обективно и неутрално отношение към властта в България, така че според мен е много вероятно Венелин Петков да цъфне като шеф на новините на NOVA съвсем скоро.

  • 2
    venelingeologia avatar :-|
    venelingeologia

    Искам да гледам сръбски и македонски новинарски канали. Кой предлага такава опция?

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Свободата на словото е свобода от зависимости - политически, идеологически, икономически, от грантове по договор с Националния демократически институт и пр...
    Нека свободните от зависимости първи хвърлят камък. А дотогава да мълчат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK