Никос Статопулос: Редакционен борд в чужбина ще гарантира независимостта на "Нова тв"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Никос Статопулос: Редакционен борд в чужбина ще гарантира независимостта на "Нова тв"

Никос Статопулос: Редакционен борд в чужбина ще гарантира независимостта на "Нова тв"

Управляващият партньор в BC Partners пред "Капитал"

Алексей Лазаров
9879 прочитания

© Надежда Чипева


Визитка

Никос Статопулос е управляващ партньор във фонда BC Partners, който е мажоритарен акционер в United Group, компанията, която придоби в България БТК и медийната група около "Нова телевизия". Базираният в Лондон фонд BC Partners управлява активи на стойност над 23 млрд. евро в Европа и Северна Америка.

За по-малко от година, в разгара на COVID кризата, United Group, в която BC Partners е основен акционер, придоби най-големия български телеком и най-голямата българска медийна компания. С какво България ви се стори подходящо място за инвестиции?

Заради комбинация от причини. Обикновено обичам да казвам, че ние инвестираме в компании, а не в държави. Въпреки това, когато инвестираш някъде не можеш да игнорираш ситуацията в страната. България се доказва като една от най-стабилните в момента икономики в Европа, както и една от най-бързо растящите. БВП на България растеше преди COVID кризата с около 3-4%, което беше една от най-високите стойности. В същото време други индикатори - като например безработицата също е около 5%, което пак е една от най-ниските стойности в Европа. Нивото на корпоративни данъци в България е около 10%, което най-ниската стойност в Европа. Съотношението дълг към БВП също е едно от най-ниските. Така че от макроикономическа гледна точка България всъщност изглежда стои на много добра основа...

Освен икономиката, много важно за нас е, че в България намерихме много умни и добре образовани хора, особено в IT сектора, където има много компетентни експерти. Бяхме истински впечатлени от способностите на тези хора и плановете на United Group са да използваме България като регионален хъб по отношение на технологичната страна от бизнеса ни.

За нас инвестицията тук беше много добра възможност да разраснем дейността си в страна от ЕС, която освен всичко друго е и с много стабилна перспектива...

Мислите ли, че телекомите са имунизирани от кризата?

Телекомите винаги са били много устойчив сектор. Отчасти причината за това е в бизнес модела им, който до голяма степен е базиран на абонаменти. В такава ситуация е много трудно да се откажеш от телефона си или например в медиите да се откажеш от платените си услуги. Това означава, че в този сектор трудно може да има сериозна непредвидимост. Никой няма да си спре абонамента за Netflix сега, защото сме затворени вкъщи и едно от малкото неща, които можем да правим, е да гледаме телевизия. Телекомите освен това генерират много кеш, което от гледна точка на инвеститора също помага много. Това са и причините, заради които инвестираме в този сектор не само в България, но и по света.

Освен в телекоми инвестирате много и в медии. Каква е връзката между двата сектора?

Мислим, че има много сериозна взаимна връзка между телекомите и медиите. И то не само в случая с "Виваком" и "Нова", но и навсякъде. Ако погледнете какво се случва глобално в момента, има много ясен тренд на конвергенция между телекомите и медиите. Това се вижда много добре в САЩ с AT&T и Time Warner или Comcast и NBC, или Comcast и Sky. Много оператори смятат, че има синергии между телекомите и медиите. Имаме усещането, че индивидуално тези бизнеси няма да са толкова успешни, колкото ако са заедно. Някои хора гледат на телекомите само като на средство за дистрибуция, само като на "тръба". Някои хора гледат на медиите само като на съдържание. Ние вярваме, че трябва да имаме и двете страни. United Group всъщност се доказа като компания, която е едновременно и двете. В тази ситуация имаш най-доброто от двата свята - възможностите за дистрибуция на телекомите и производството на съдържание от медиите. Мисля, че за да бъдеш наистина успешен телеком оператор, трябва да имаш медийна част и това означава производство на съдържание, и то най-вече местно съдържание, което имаш възможност да разпространиш в много посоки.

Как мислите, че тази синергия ще промени телевизиите? Какво мислите за прогнозите, че телевизиите могат да изчезнат след например пет години?

Не мисля, че телевизията ще изчезне. Мисля, че ще остане много привлекателна медиа. Мисля, че доставката на съдържание ще става по още много различни начини, включително дигитално. Но ще бъде трудно телевизията да спре да съществува, защото да гледаш голям екран е преживяване за хората, което е много различно от това да гледаш на лаптоп, таблет или мобилен телефон. Телевизионната индустрия обаче ще трябва да се адаптира сериозно - тя няма да спре да съществува, но ще еволюира. Вече виждаме тази тенденция при линейната и on demand телевизия. Но има и типове съдържание, което се случва в реално време и трябва да бъде излъчвано в реално време. Спортовете например. Те са такъв тип съдържание, което не може да бъде гледано във времето. Ако си пусна футболен мач два часа след като е бил излъчен, вече ще знам резултата и вероятно в коя минута е отбелязан голът. Това значително ще намали вълнението.

Какви са плановете ви за United Group? Как ще се развие бизнесът в следващите три години и имате ли планове за експанзия в България или в региона?

Историята на United Group показва, че е силен консолидатор в региона на Югоизточна Европа. Преди 20 години групата придоби близо 100 компании, повечето от тях малки, и успя да ги интегрира в бизнеса. След придобиването на United Group [от BC Partners] дружеството купи още четири компании, две от които в България, една в Хърватия и една в Гърция. Ще продължим да консолидираме пазара. Визията ни е да се разраснем географски, въпреки че не съм сигурен дали има още места, които да покрием географски в региона. Но ще правим повече консолидации на конкретни пазари. Ще гледаме да придобиваме активи на пазари, където вече присъстваме, включително България.

Нашите инвеститори са сред най-добрите, големи и уважавани институции в света и те очакват да оперираме според най-високите журналистически стандарти

Никос Статопулос

Управляващ партньор в BC Partners

Каква е стратегията за изход на BC Partners от United Group?

Стратегията за United Group най-вероятно би била IPO на европейския фондов пазар. Което означава, че United Group ще бъде винаги стратегически инвеститор на всяка държава, където оперира, и за всяка компания, която притежава. Вярвам, че крайният собственик най-вероятно ще е публичният пазар и ще включва институционални, но и индивидуални инвеститори, които ще искат да имат присъствие във водещи медийни и телеком компании в региона. Това е начинът, по който подхождаме към всяко придобиване. Без значение кой би бил следващият потенциален собственик на United Group, компанията винаги ще е стратегическият акционер в компаниите, които притежава. Например United Group ще бъде собственик на Vivacom и "Нова" без значение кой ще е крайният собственик на групата.

United Group концентрира безпрецедентно много медийни активи в България, което създава притеснения. Какви гаранции може да дадете за това, че журналистите в тях ще имат възможност да работят свободно и независимо, така че да е защитен публичният интерес?

На другите пазари както в Европа, така и извън нея, където имаме медии, сме доказали, че се придържаме към най-високите корпоративни стандарти. Това важи както за United Group, така и за BC Partners като основен акционер в групата. Нашите инвеститори са сред най-добрите, големи и уважавани институции в света и те очакват да оперираме според най-високите стандарти. United Group и медийното ѝ звено United Media всъщност го правят - работят по най-високите стандарти на независимата журналистика. България не е единствената страна, в която имаме медии. United Media и новинарските издания оперират при пълна автономност и компанията има редакционна политика, която защитава независимата журналистика.

Това e много важна тема, за да може журналистиката да продължи да поддържа свободата на словото и независимостта. United Media има редакционен надзорен съвет (editorial board), базиран в Люксембург, който наблюдава всички медии, проверява дали журналистите разследват правилно и безпристрастно. За нас това е най-добрият начин да запазим независимостта на журналистите.

Имаме независим редакционен надзорен съвет, базиран извън държавите, където оперираме, в независима държава, каквато е Люксембург, с независими членове на борда, които не работят в някой от медийните ни активи. Тези хора пазят независимата и безпристрастна журналистика във всяка от държавите, където оперираме.

Какви хора са част от този съвет?

Това са международни и много опитни медийни специалисти, които са работили в други медии във Великобритания или например RTL в Германия.

Едно от придобиванията ви в България, което привлече вниманието, беше сделката за вестниците, собственост преди това на Делян Пеевски. Защо ги придобихте, предвид че от бизнес гледна точка в това няма никаква логика?

Много хора смятат, че бизнесът на печатните медии е намаляващ, и това е така на повечето европейски пазари. Истината е, че ние гледаме на вестниците като на възможност за локално съдържание, включително и в случая на "Телеграф". "Телеграф" беше липсващата част от пъзела да притежаваме 360-градусов медиен бизнес в България, а освен това за всички е ясно, че това е много силен бранд. Притежанието на вестници ни позволява да предлагаме пълен пакет медийни услуги в България. Печатните медии няма да останат завинаги на хартия. Стратегията ни е да разширим бизнеса на "Телеграф" в дигитална среда и да засилим дигиталното ни портфолио в България. Смятаме, че вестниците все още имат място на медийната сцена и се надяваме да можем да го докажем и в България.

Когато сделката беше обявена с прессъобщение на United Group, заглавието му беше, че United Group "се съгласи" да купи вестниците. На предложението от кого се съгласихте?

Абсолютно образно е написано. Това беше част от сделката. Както казах, това беше липсващата част, за да имаме пълен медиен пакет в България. Целта ни е да внесем колкото се може повече напреднали технологии и да имаме собствено съдържание, което да разпространяваме. Вестниците са един от каналите това да се случи заедно с дигиталните канали, телевизията и телекомите. Но това беше образно казано, никой не ни е карал да правим нищо.

Каква е цената на вестниците?

Не мога да кажа. Защото не беше отделна, а амалгама от неща, в които инвестираме.

Как върви сделката за футболния "Интер"?

Не мога да дам много детайли. Но в случая има не толкова интерес специално към "Интер", а общо към спорта. Във фонда ни BC Partners гледаме на спорта като друга сфера, в която говорим за разпространение на уникално съдържание. Което, ако го дистрибутираш по различни канали, можеш да монетизираш допълнително. Накратко, още преговаряме за "Интер", но не мога да прогнозирам как ще приключи всичко.

Интервюто взе Алексей Лазаров

Визитка

Никос Статопулос е управляващ партньор във фонда BC Partners, който е мажоритарен акционер в United Group, компанията, която придоби в България БТК и медийната група около "Нова телевизия". Базираният в Лондон фонд BC Partners управлява активи на стойност над 23 млрд. евро в Европа и Северна Америка.

За по-малко от година, в разгара на COVID кризата, United Group, в която BC Partners е основен акционер, придоби най-големия български телеком и най-голямата българска медийна компания. С какво България ви се стори подходящо място за инвестиции?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    Susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Леле, каква каша и измама е това нещо, наречено United Group! От интервюто става ясно, че лондонският фонд BC Partners (представляван от грък!!!) планира да излезе от компанията, като я пусне свободно на борсата. Тоест, всеки който има пари (примерно руски или китайски олигарх) ще може изключително лесно да придобие собственост върху най-мощната медийна и телекомуникационна група в България (част от националната сигурност на държавата), и да упражнява влияние върху общественото мнение и политическия живот както никой друг досега.

    Един много важен въпрос е, защо Спас Русев беше оставен като член на надзорния съвет на Vivacom, след като той (или по-точно тези зад него) официално продаде българския телеком на United Group миналото лято. Също така, защо дори и след смяната на собствеността и ръководството на NOVA, редакционната политика на дълбок поклон към властта и тотално игнориране на всякакви критични гласове към нея, се запази в новините и публицистиката на телевизията?!? Някой виждал ли е опозиционер или критичен глас в ефира на NOVA, откакто се смени собствеността на телевизията?

    Очевидно United Group искат да придобият и продаващия се Bulsatcom, а гръкът знае, че такава скандална сделка, даваща господстващо положение на пазара, трябва да получи благословията на контролираната от ГЕРБ/ДПС Комисия за защита ОТ конкуренцията. Затова и не чакайте скоро да гледате обективна и независима журналистика по NOVA.

  • 2
    Susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Още един въпрос - защо в Сърбия, United Group ще прави балканска версия на ултра-консервативния нов американски канал NewsMax, подкрепящ Доналд Тръмп и хибридните, конспиративни теории за "фалшифицираните" избори в САЩ? Както виждам, NewsMax Adria вече е започнал да излъчва емисии в ефира на сръбската кабелна телевизия NOVA, и също в ефира на босненската телевизия NOVA (бивша Pink BH), всички те собственост на United Group.

  • 3
    sho1599180294683830 avatar :-|
    Slav Dobrev

    Аз не виждам нищо общо с политиката в. Америка с този канал..Ако сте бизнесмен може да вземете марката и да я развиете в други страни..Не виждам къде е проблема тук.Същото е с правата за международните формати..Не мога да разбера защо търсите интрига винаги във всичко!!!

  • 4
    ss avatar :-P
    SS

    От цялата галимация захлеби Кире Домузо ...

  • 5
    nnb3164O665 avatar :-|
    nnb3164O665

    А кой ще гарантира независимостта от "чужбината" и от "борда"?

  • 6
    uglyboy avatar :-|
    UGLY_BOY

    До коментар [#1] от "Любопитната Съседка":

    Да Ви кажа, това не ме учудва, защото BC Partners, все пак, са инвестиционен фонд. Идеята на тези фондове не е ли именно да купуват несвойствени за тяхната дейност бизнеси, да го реформират и правят привлекателни за продажба, след което да го продадат, реализирайки голяма печалба, на който им даде пари - дали ще са руски или китайски олигарси едва ли им пука. Парите не миришат. Хората искат да правят пари, а не да се интересуват от свободата на словото и плурализма на мненията в дадена държава. Могат ли да минат между капките и да правят пари, ще ги направят. Кой е казал, че в бизнеса има скрулпули?

  • 10
    djr55699551 avatar :-|
    Zdravko

    Няма как да натрупаш опит и компетентност във финансовата сфера, докато се търкаляш в креватите на хората...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.