Смелите решения печелят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Смелите решения печелят

Смелите решения печелят

Успехът не е страшен и може да бъде надграден

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
2770 прочитания

На българския пазар вече има много примери за компании, успели да реализират успешен бизнес старт чрез социалните мрежи. Те им помагат да наберат последователи и да лансират услугите си. В началото тази формула работи и носи успех, но впоследствие логично идва желанието да се продава повече и по-бързо, на повече потребители. Тогава възниква въпросът - коя е следващата правилна стъпка?

Много бизнеси изпадат в ситуация на застой след първоначалния успех през социалните мрежи като канали за реклама. За повечето брандове те са естествена първа стъпка поради сравнително малката инвестиция и по-ниския риск. Липсата на риск обаче често е съпроводен с по-незадоволителни бизнес резултати, особено в дългосрочен план, когато началният успех достигне своята пределна точка.

За да продължат напред, марките имат нужда от повече видимост, по-широк кръг от нови потребители, които не са затворени само в социалните мрежи, а имат интерес, излизащ извън тях. Казано с други думи, те много често имат нужда от по-свеж и разширен прочит на рекламния си микс. В противен случай рискът да останат непознати за значителна част от хората, които могат да станат техни потенциални клиенти, остава сериозен. Брандовете имат нужда от повече енергия в медия микса и в този момент има само един екран, който е доказал, че може да им го осигури, защото всекидневно достига до над 90% от активното население в страната. Това е телевизионният екран, който години наред неизменно събира приятели, семейство и отдадени на спорта фенове, търсeщи ексклузивно, атрактивно и вълнуващо съдържание, което често става и основна тема на разговор.

За много компании инвестицията в телевизия изглежда голямо, скъпо и рисковано решение. Опасенията за размера на разходите, ефективността, необходимостта от наемане на професионални агенции и липсата на собствен маркетингов опит могат да вземат превес. Да накарат мениджърите на по-малките фирми да мислят, че са на крачка от рисковано решение в ранния живот на тяхната марка. Вместо да предприемат стъпка напред, те по-често избират или да съкратят рекламните си бюджети, да обявят свои ценови промоции, или да предприемат допълнителни инициативи в социалните мрежи. В такъв случай усилията обикновено не дават ефект като първоначалния, това връща фирмите в изходна позиция и те не могат да достигат търсения мащаб на аудиторията.

Според директор "Продажби" на bTV Media Group Десислава Проева да се инвестира в телевизионна реклама за първи път може да бъде едно много емоционално решение. И това е разбираемо. "Често се сблъскваме с колебанията, че никой не гледа телевизия или че това е много скъпо начинание. На база на многобройните си партньорства виждаме обаче, че то дава своите резултати и е естествена следваща стъпка на марките, за да стигнат до много по-широка аудитория, да пораснат и да ускорят растежа си до следващото ниво", коментира Проева.

Защо е по-добре да проявите смелост и решителност за рекламните си инвестиции в телевизия и какво прави този медиен канал най-подходящото място за вашия растящ бранд?

Всички са пред екрана

Едва ли си давате сметка, че днес хората отделят време за гледане на телевизия повече от обикновено. По данни на агенциите, измерващи зрителския интерес, през 2020 г. всеки българин е стоял пред екрана по 4.44 часа среднодневно. А времето, прекарано пред телевизорите, се е увеличило с между 8 и 9% спрямо предходната година. Същите тези хора пред екрана са увеличили и потреблението си през изминалата година. По данни на НСИ към края на второто и третото тримесечие средно доходът на лице от домакинство се е повишил съответно с 9.7% и 2.2%. Към ноември 2020 г., потреблението на храни и напитки остава стабилно, на фона на 8% ръст в разходите за дрехи и обувки.*

Успехът на стрийминг услуги като Netflix и HBO GO също не променя баланса на силите. "Именно по време на извънредната епидемиологична обстановка видяхме много отчетливо как локалният контекст и висококачественото ни новинарско съдържание доминират в интереса и доверието на българите", коментира Десислава Проева.

Докато новопоявилите се платформи често разчитат на вече създадени филми и сериали, превръщайки се в агрегатори на съдържание, телевизията ги създава и позиционира в автентична и позната за зрителя среда. Новини, добре разказани истории, познати лица с високо обществено доверие, лидери на мнение, ключови спортни събития и филмови поредици: това са основните елементи на традиционната телевизия, които ще продължат да стимулират телевизионния бизнес, осигурявайки привлекателна среда за публиката и престижна ефективност за рекламодателите.

Разумна смелост

Фактори като висока инвестиция и липса на опит действително могат да откажат и най-амбицирания бранд. Само че не и ако се приложи разумно планиране и се предостави ключовата информация за реалния ефект в краткосрочен и дългосрочен план.

"Мащабните аудитории на телевизионното съдържание, таргетируемостта в дигиталните ни медийни канали и силата на телевизията за изграждане на брандове могат изцяло да пренапишат очакваните бизнес резултати", категорична е Десислава Проева. По думите й в редица изследвания от развитите пазари виждаме в числа опита, който имаме и в България, а именно, че "включването на телевизията в микса може да увеличи генеричното търсене и въздействието на социалните медийни канали. Клиенти споделят за сериозен ръст в търсенето на допълнителна информация, изтеглянията и поръчките след провеждането на първите телевизионни рекламни кампании", допълва търговският директор на bTV Media Group.

Икономика на вниманието

От известно време все по-голяма публичност добиват маркетинг проучванията, изследващи човешките възприятия и фокуса на вниманието. За повишаване на вниманието към посланията на марките се открояват два основополагащи фактора: времетраене на рекламното послание и големина на екрана, на който то се визуализира. При вземането на медийни инвестиционни решения вече активно се говори за цена на единица внимание.

Освен предимството на телевизионния екран, който е единственият, осигуряващ 100% внимание за 100% от времето за гледане, телевизията е и медията, която успява да задържи вниманието достатъчно дълго, за да бъде едно рекламно послание разпознато и видяно. Значението на този резултат се вижда най-добре в сравнение с ефекта при други рекламни форми като например десктоп реклама - именно 40 такива ще са ви необходими, за да генерирате същият ефект и внимание колкото с един 30-секунден спот в телевизия. Силата на възприемането на посланието и множеството едновременни гледания на телевизионната реклама правят цената на единица внимание при телевизионната реклама най-ниска, а средният времеви ефект на въздействието трае около 5 пъти по-дълго.

След отговора на въпроса "Защо?" идва и естественото продължение "Как" да постигнем максимален ефект още с първите стъпки в телевизионната реклама. Не е нужно да е нито трудно, нито плашещо, особено с правилните партньори на ваша страна.

Едно от основните предимства на телевизионната реклама е вплитането на множество изразни средства, засилващи рекламното послание - звуци, изображения и визуализации. Всички те създават емоция у публиката и могат да бъдат представени достатъчно ярко, за да накарат зрителя да стане част от преживяването на екрана и да почувства свързаност и със самия бранд.

Предизвикването на правилните емоции до голяма степен зависят от творческото изпълнение на дадена реклама - и тук идва ролята и помощта на опитните медийни експерти и творчески екипи от индустрията, които заедно с талантливия екип на bTV Media Group стоят зад множество успешно реализирани проекти в ефира на телевизията.

Да повериш стратегията си в ръцете на компании, в чиято цялостна стратегия стои желанието да изведе най-доброто от твоя продукт, за да осигури потребители за него, е първата разумна и необходима стъпка за брандове без опит в телевизия. Без подходящ партньор, който споделя визията за успешна кампания с реално конвертируеми резултати, марките могат да попаднат в ситуация на създаване на клипове с послания в директен речитатив и едно действащо лице на екрана, които са по-характерни за дигиталното пространство и рядко задържат вниманието на по-големия екран.

Доверието преди всичко

В ерата на пренасищане с информация лесно можем да попаднем на свободно плаваща реклама онлайн и да се окажем с продукт, който драстично се различава от рекламното си описание. Регулациите, които важат за телевизионното съдържание, са част от факторите, които я правят достоверния източник, който и публиката цитира като символ за автентичност. Телевизията поражда високо доверие по отношение на излъченото съдържание - поверено и поднесено с отговорност на аудиторията. Обратното - редица световни изследвания доказват, че най-сериозният източник на дезинформация и фалшиви новини са бързо възникващите онлайн медии и социалните мрежи. Замърсената информационна среда подкопава доверието и би могла да хвърли тъмна сянка върху вашия продукт, заел рекламна позиция в неподходящ контекст.

Енергия да предлагаш добри решения

Маркетинг специалистите и рекламодателите вече добре знаят, че колкото повече видимост има един бранд, толкова по-добре е за неговото позициониране сред потребителите и в търговската мрежа, която е пренаситена с марки. Затова и неслучайно добрият медиен план включва микс от медии с цел постигане на именно този ефект. Най-резултатният такъв акцентира върху телевизията като основен канал за комуникация, който според световните проучвания е онази движеща сила, която мултиплицира ефекта на всички останали.

В bTV Media Group този ефект е напълно постижим за рекламодателите чрез използването на утвърдената в годините комбинация от телевизия, радио и дигитална реклама. Качественото локално съдържание в съчетание с най-съвременните технологии са се доказали при налагането на успешни брандове на българския пазар.

Първата стъпка по пътя към успеха не е страшна със стабилна опора и сериозно експертно съдействие. Смелостта да надскочиш собствените си страхове е ключът към дългосрочния и устойчив растеж на всеки бранд.

*В сравнение със същия период на предходната година

На българския пазар вече има много примери за компании, успели да реализират успешен бизнес старт чрез социалните мрежи. Те им помагат да наберат последователи и да лансират услугите си. В началото тази формула работи и носи успех, но впоследствие логично идва желанието да се продава повече и по-бързо, на повече потребители. Тогава възниква въпросът - коя е следващата правилна стъпка?

Много бизнеси изпадат в ситуация на застой след първоначалния успех през социалните мрежи като канали за реклама. За повечето брандове те са естествена първа стъпка поради сравнително малката инвестиция и по-ниския риск. Липсата на риск обаче често е съпроводен с по-незадоволителни бизнес резултати, особено в дългосрочен план, когато началният успех достигне своята пределна точка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.