Якоб Туровски: Ролята на Facebook не е да цензурира политическа реч
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Якоб Туровски: Ролята на Facebook не е да цензурира политическа реч

Якоб Туровски: Ролята на Facebook не е да цензурира политическа реч

Ръководителят на отдел "Обществени политики" във Facebook за България, Полша, Прибалтика и Румъния пред "Капитал"

5710 прочитания

© Facebook


Визитка

Якоб Туровски е ръководител на отдел "Обществени политики" във Facebook за България, Полша, Прибалтика и Румъния. Той отговаря за връзката на социалната мрежа със законодателните органи, институции и други организации в региона по въпроси, свързани с влиянието на интернет върху обществото и икономиката. Преди да се присъедини към Facebook, той е бил ръководител на екипа за обществени политики и регулации в полския кабелен оператор UPC.

Как определяте дали дадено съдържание в платформата е фалшиво или подвеждащо и какви мерки предприемате?

Трябва да намерим трудния баланс, поддържайки, от една страна, свобода на словото, а от друга, предпазвайки нашите потребители. Имаме различни подходи за различните видове съдържание. Всяко съдържание, което не отговаря на нашите стандарти (Community standards), се премахва от Facebook. Това е пакет от правила, който определя какво може да се пише и публикува в платформата и какво не може. Премахваме всяка дезинформация, която може да причини насилие в реалния свят или непосредствена вреда.

Премахваме и фалшиви страници и профили, които често са източник на дезинформация. Прилагаме политиката ни за "реална самоличност", което означава, че всеки потребител трябва да бъде с реалното си име и самоличност. Тези правила винаги са съществували, но се прилагат много по-добре през последните години благодарение на нашите AI инструменти и машинно обучение. Сега сме способни да премахваме милиони фалшиви профили всеки ден, без да се налага дори някой да ги докладва. Само през четвъртото тримесечие на 2020 г. деактивирахме 1.3 млрд. фалшиви акаунта в световен мащаб, 99.6% от които открихме и маркирахме като такива, преди потребителите да ги докладват.

Всяка страница, която иска да публикува политическа реклама във Facebook, трябва да мине през регистрационен процес, за да е ясно кой плаща за нея.

Вторият подход е намаляване на показването на подвеждащо или фалшиво съдържание, за да достига до много по-малко потребители. Не вярваме, че Facebook като частна компания трябва да решава кое е вярно и кое не е. Затова работим в партньорство в локални независими специалисти по проверка на фактите, които имат локалния поглед и познание и могат да определят коя информация е фалшива. В България преди няколко седмици започнахме такова партньорство с локалния офис на AFP за проверка на съдържанието.

Третият подход е да информираме хората. Може да имаме най-добрите инструменти, но ако няма медийна грамотност, то тази битка не може да бъде спечелена. Например през април миналата година направихме ковид-19 център и показвахме във фийда на потребителите новини, свързани с пандемията, идващи от здравните власти и организации. В България това беше информация, предоставена от Министерството на здравеопазването. В момента в България тече и информационна кампания относно дезинформацията, свързана с ковид-19.

Всеки от нас може да прави проверка на съдържанието, ако си задава няколко прости въпроса, като кой го е написал, кога и какъв е контекстът.

Как работи програмата за проверка на съдържанието във Facebook?

На базата на сигнали, които получаваме, изпращаме на нашия локален специалист по проверка на фактите списък с публикации, видеа и снимки, които могат да са подвеждащи или фалшиви. Неговото задължение е да реши кое да бъде проверено и да направи проверката, като общото правило обаче е да се даде приоритет на ясните измами и дезинформацията, която бързо набира популярност. Ако дадена публикация е определена като фалшива, тя се маркира като такава и замъглява и става ясно за потребителите, че това са фалшиви новини. Искаме да сме и информативни. Затова специалистът по проверка на фактите пише статия за това защо дадено съдържание е определено като фалшиво и каква е истината.

В резултат по-малко хора виждат фалшиви новини. През април 2020 г. сложихме предупредителен маркер на близо 50 млн. публикации, свързани с ковид-19 във Facebook, на база на близо 7500 статии на нашите независими специалисти по проверка на факти. Когато хората видяха тези предупредителни маркери, в 95% от случаите не прегледаха оригиналното съдържание. Ако видим, че дадена страница често публикува фалшиви новини, показването на цялата страницата се намалява и може да им бъде забранено и да рекламират в платформата.

Програмата за проверка на факти не засяга политически страници или профили на политици. Защо?

Политическите представители казват много неща в много платформи - радио, телевизия, вестници, особено по време на техните предизборни кампании. Вярваме, че не е ролята на Facebook да цензурира политическа реч и да бъде по-малко свободна като платформа в сравнение с другите медии. Това е ролята на журналистите, медиите, гражданските общности - да анализират какво се казва от политиците и да има отворен дебат за истинността му.

Покрай избори съдържанието и рекламите в платформата се увеличават, а с тях и фалшивите новини. Колко бързо могат да реагират специалистите по проверка на фактите и да предприемат действия?

Инструментите ни за проверка на фактите са много важни, но не са магическо решение. Когато специалистите трябва да проверят голямо количество информация два дни преди изборите например, би било предизвикателство да се предприеме действие до деня на изборите. Качественото докладване и проверка на факти отнема време.

В България има един специалист за проверка на фактите. Обмисляте ли да си партнирате с повече хора?

Винаги сме отворени към разрастване на програмите ни. За нас е много важно да сме в партньорство с професионална организация, която не е пристрастна и е възприемана от хората като обективна. Затова винаги влизаме в партньорство с организации, които имат сертификат от International Fact-Checking Network. Ако българска организация, медиа или НПО ни представи такъв сертификат и изяви желание да проверява фактите в платформата, със сигурност ще разгледаме възможността да работим в партньорство. В много държави имаме по няколко различни партньорски организации.

Какви са правилата за публикуване на политически реклами във Facebook?

Всяка страница или профил, които искат да публикуват реклама на политическа или обществена тематика във Facebook, трябва да мине през регистрационен процес. Проверяваме откъде е човекът или институцията, която публикува рекламата, и къде ще бъде лансирана тя. Това се прави с цел да не позволяваме на чуждестранни организации да влияят на изборите в дадена страна.

В рекламата трябва да бъде ясно посочено кой е платил за нея. Освен това всяка политическа и обществена реклама се публикува в т.нар. библиотека и дори кампанията вече да е приключила, може да се види кой е платил за рекламата, какъв е бил бюджетът и кого е таргетирала тя.

Някои хора не искат да виждат политически реклами в техния фийд и лансирахме нова опция, активна и в България. Ако потребителите отидат в Ad preferences във Facebook, имат възможност да отбележат, че искат да виждат по-малко политически реклами.

Партнирали ли сте си с правителството в България?

Ние сме във връзка с публичните администрации във всяка държава. Покрай изборите се провеждат обучения на политическите партии, като отношението към всяка от тях е абсолютно еднакво и безпристрастно. Целта е да разполагат с базова информация за това как да използват Facebook по най-ефективния и безопасен начин по време на кампаниите си, за да избегнат неприятности с блокиране на профили или други. Такова обучение се проведе и с българските партии, които участват на парламентарните избори тази година.

Покрай изборите се провеждат обучения на политическите партии с целта да разполагат с базова информация за това как да използват Facebook по най-ефективния и безопасен начин по време на кампаниите им.

Може ли Facebookда гарантира, че преди избори потребителите имат еднакъв достъп до информация, представяща целия политически спектър?

Всеки потребител има уникален фийд. Ако той и повечето му приятели имат подобни политически предпочитания, тогава вероятно информацията, която вижда, ще бъде в тази посока. Въпреки това Facebook дава възможност за достъп до целия спектър политически партии, медии и т.н. Проучване на Reuters за потреблението на медии в САЩ установи, че хората, които са имали достъп до новините чрез социалните медии, са имали достъп до по-разнообразни източници на информация от тези, които не са го правили, въпреки че са прочели сходен брой истории. Те са видели също и повече новини, свързани с противоположни политически виждания.

По-големите партии могат да инвестират повече средства в реклама и да влияят на повече хора. Можете ли да контролирате количеството политически реклами от конкретни партийни страници?

Този въпрос по-скоро е към избирателната комисия, отколкото към Facebook. Във всяка страна има правила относно парите, които могат да се изразходват за политическа реклама по време на кампания именно с цел големите партии да нямат голямо предимство пред малките.

Преди президентските избори в САЩ Facebookобяви, че ще забрани политическите реклами една седмица преди вота. Това ще бъде ли така и в България?

Не сме предвиждали такива ограничения за България. Това беше конкретно за изборите в САЩ.

Интервюто взе Сирма Пенкова

Визитка

Якоб Туровски е ръководител на отдел "Обществени политики" във Facebook за България, Полша, Прибалтика и Румъния. Той отговаря за връзката на социалната мрежа със законодателните органи, институции и други организации в региона по въпроси, свързани с влиянието на интернет върху обществото и икономиката. Преди да се присъедини към Facebook, той е бил ръководител на екипа за обществени политики и регулации в полския кабелен оператор UPC.

Как определяте дали дадено съдържание в платформата е фалшиво или подвеждащо и какви мерки предприемате?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Facebook отдава модерирането на online съдържанието на подизпълнители като например компанията CCC, която модерира съдържанието на български език и на други източно-европейски езици от една от своите локации в германския град Есен. От личен опит знам, че за тази работа са събирани буквално Сульо и Пульо, без никакви професионални изисквания и само след двуседмично "обучение", тези хора са оторизирани да трият и блокират всякакви профили и коментари, които не им харесват. Текучеството на кадрите е високо и следователно професионалните стандарти са ниски. Има тролски профили, които редовно нарушават добрия тон или етичните правила на Facebook, но много често този който е сложен да трие и блокира си затваря очите пред нарушенията, защото неговите/нейните политически или социални възгледи съвпадат с тези на нарушителя. Това се вижда особено силно сега преди изборите в България, когато личното мнение на служителя на CCC често изглежда че взима превес над професионалните стандарти на Facebook, и представилтели на определени политически сили, които нарушават добрия тон, биват толерирани за сметка на други, въпреки безпардонното нарушение на правилата за комуникация във Facebook.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Гласът на хората

Гласът на хората

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.