Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (13 април)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (13 април)

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (13 април)

Алтернатива на бисквитките на Google; ОББ и ДЗИ с нови агенции; Започна кандидатстването за "PR приз 2021" и Young Lions Bulgaria; Бранд развръзката със сатанистки маратонки на Nike и др.

2667 прочитания

© Капитал


На българския пазар

Как Google изпече новите бисквитки

Измина една година, откакто Google обяви, че спира събирането на бисквитки, или т.нар. cookies, от трети страни в Chrome. Точно толкова време остава, докато това решение официално влезе в сила и на теория потребителите вече няма да бъдат индивидуално проследявани в интернет пространството с цел да им бъдат показани реклами.

В началото на март Google представи с повече подробности как ще работи една от алтернативите на бисквитките, т.нар. Federated Learning of Cohorts (FLoC). Целта е потребителите да не бъдат разглеждани индивидуално, а като част от група спрямо поведението и интересите им в онлайн среда. Те ще бъдат поставяни в т.нар. кохорти от минимум 10 хил. други подобни хора.

Много критици обаче смятат, че решението ще работи в полза на интернет гиганта, а не с цел предпазване на потребителите и поверителността на данните им.

Повече по темата и как ще се отрази промяната на пазара на онлайн реклама може да прочетете тук>>

ОББ и ДЗИ избраха нови комуникационни агенции за следващите три години

OББ и ДЗИ, част от белгийската банкова и застрахователна групата KBC, разделят комуникационното си обслужване между три агенции. След провеждането на конкурс компанията избра да продължи партньорството си с guts&bransDDB като творческа агенция. Дигиталните комуникации на ОББ и ДЗИ се поемат от агенцията Xplora, а медийното обслужване - от агенцията Argent. През последните три години комуникационното обслужване на ОББ и ДЗИ беше централизирано в групата около guts&brainsDDB.

Повече за новата маркетинг стратегия на брандовете и партньорството с три агенции може да прочетете тук>>

Международни наблюдатели: Предизборната информация в медиите беше основно платена

"Медийната среда в България остава притеснителна. Редакционното разнообразие и аналитично отразяване на изборите, които са от решаващо значение за избора на избирателите, до голяма степен липсват." Това са част от предварителните заключения на независимите наблюдатели от ОССЕ Служба за демократични институции и права на човека по повод ограничена мисия за наблюдение на парламентарните избори в страната.

Според международните наблюдателите по време на предизборните кампании в телевизиите преобладават платените репортажи. Те посочват, че въпреки че обществените медии трябва да бъдат обективни и неутрални, те всъщност рядко отразяват политическите партии. В същото време в детайли описват дейността на висши държавни служители.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Надпревара за дигиталната любов на народа

Ограниченията в резултат от пандемията дадоха повод на лидерите на различни партии и водачите на листи да увеличат присъствието си в социалните мрежи по време на предизборната кампания. Така агитационните клипове и статуси намираха място в партийните профили във Facebook и Instagram.

Двама от най-активните потребителите в социалните мрежи по време на предизборната кампания бяха лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов и лидерът на "Има такъв народ" Слави Трифонов. Вижте приликите и разликите в подхода и кампаниите им, погледнат през призмата на дигиталния маркетинг.

Сравнителната инфографика и анализа зад данните може да видите тук>>

Започна подаването на заявки в конкурса "PR приз 2021" на БДВО

PR агенции, медии и компании от публичния и частния сектор вече могат да подават заявки в тазгодишния конкурс на Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) - "PR приз 2021". Той цели да отличи най-добрите PR практики и постижения през изминалата година, които ще се оценяват в общо 13 категории. В 21-ото издание на конкурса организаторите обособяват и нова категория - "Комуникация на промените", която отразява предизвикателната изминала година за бранша. В нея могат да кандидатстват проекти, свързани с предоставянето на нови продукти или услуги, промяна на производство, дарения и други, резултат от трансформациите на бизнеса и обществото.

Желаещите да се включат в "PR приз 2021" могат да го направят, като попълнят електронната форма най-късно до 21 май. В края на месеца ще бъде публичното представяне на одобрените проекти, а през юни ще бъдат обявени и победителите.

Млади рекламисти могат да се включат в конкурса Young Lions Bulgaria

Започна записването за рекламния конкурс Young Lions Bulgaria 2021. В местната надпревара могат да участват специалисти до 31 години, които към момента работят в рекламни агенции. Те трябва да са в екип от двама души, които ще имат за задача заснемане на рекламен клип. Крайният срок за записване в конкурса е 20 април, а желаещите да се включат трябва да попълнят необходимите формуляри за участие и да ги изпратят на [email protected]. Победителите ще бъдат обявени на 29 април. Те ще имат възможност да участват в международната надпревара Global Young Lions, която ще се проведе в дигитален формат. Екипите в състезанието ще работят по бриф в периода 11 - 14 юни 2021 г.

Повече за конкурса и условията за участие може да прочетете тук>>

Дигитален бизнес

Facebook експериментира с приложение за аудиочат след успеха на Clubhouse

Facebook започна тестова фаза на ново приложение за конферентни връзки, наречено Hotline. По този начин гигантът в социалните мрежи прави пореден опит да не изостава в популярната ниша на аудиочатовете, пише "Дневник".

Hotline е вдъхновен в голяма степен от Clubhouse, но Facebook акцентира върху възможността да се задават писмени въпроси. Така участниците в аудиочата могат да избират кого да поканят за участие в разговора.

Повече по темата може да прочетете тук>>

Медиен бизнес

Как Netflix създава обща европейска култура

Стрийминг услугите третират Европа като един голям пазар вместо 27 индивидуални, с едно и също съдържание, достъпно във всички тях. Затова и телевизионни предавания като френската криминална поредица Lupin в Netflix могат да станат глобални хитове. През 2015 г. около 75% от оригиналното съдържание на Netflix беше американско; сега резултатът е наполовина според компанията за медийни анализи Ampere.

За да оперират в Европейския съюз пък, стрийминг компаниите трябва да осигурят поне 30% от тяхното съдържание в каталозите да е на страни от блока и да го рекламират. Netflix има около 100 продукции, които се създават в Европа, което е повече от това, което се създава в обществените телевизии във Франция или Германия.

За разпространението на европейско съдържание и влиянието му върху културите на континента може да прочетете в текста на Economist тук>>

Рекламен бизнес

Без повече сатанински маратонки

През последните седмици Nike беше поставен в ситуация да защитава имиджа на бранда си. Историята започна в края на март, когато американската компания MSCHF създаде лимитира серия "сатанински маратонки" от модела Nike Air Max 97s в партньорство с рапъра Lil Nas X. От модела бяха произведени и изкупени за отрицателно време 666 броя. Притеснителното в случая за много странични наблюдатели беше, че дизайнът на модела включва пентаграми, сатанински надписи, а в подметката му има червено мастило, което по думите на производителите е примесено с човешка кръв. Това е втори екстравагантен модел на компанията, която през 2019 г. пусна модел Jesus Shoes, в чиято подметка имаше капки от река Йордан. Тогава обаче критиците бяха значително по-малко.

Макар брандовете обикновено да се радват, когато популярни личности ги рекламират, в този случай Nike публично обяви, че няма нищо общо с производството и дизайна на сатанинския модел. Нещо повече - спортният бранд повдигна съдебен иск срещу MSCHF.

Миналата седмица обаче двете компании постигнаха споразумение и двата модела маратонки да се изкупят обратно от всички техни притежатели на пазарната им цена.

Свободни позиции:

Telerik Academy обяви вакантна позиция за младши графичен дизайнер.

Агенцията Digitas Sofia обяви вакантна позиция за копирайтър.

*Информация за корпоративни новини, кампании, предстоящи събития и свободни позиции в областта на PR, маркетинг и реклама можете да изпращате на редакционния ни e-mail: [email protected]


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.