ТВ "Европа" на оръжейния търговец Добрин Иванов и близкия до Борисов Георги Харизанов влиза в партньорство с Euronews

ПРОДАЖБА НА ТВ ЕВРОПА

ТВ "Европа" на оръжейния търговец Добрин Иванов и близкия до Борисов Георги Харизанов влиза в партньорство с Euronews

Компанията започва да излъчва канал "Euronews България". Договорът за партньорство е за период от 10 години

11311 прочитания

ПРОДАЖБА НА ТВ ЕВРОПА

© Цветелина Ангелова


Международната новинарска медиа Euronews стъпва на българския пазар през телевизия "Европа". Партньор в България ще му е телевизия "Европа". Каналът, собственост на оръжейния търговец Добрин Иванов, вече ще се казва "Евронюз България" и денонощно ще излъчва новини от Европа и България. Това е третият международен медиен бранд в българския ефир, след като през 2015 г. медийното крило на групата Химимпорт - Bulgaria ON AIR, създаде бизнес канала Bloomberg TV Bulgaria, а CNN имаше подписан договор за сътрудничество с канала News7, тогава на все още силния Цветан Василев.

Международно присъствие

Едноличен собственик на "Евронюз България" остава Добрин Иванов, който от 2017 г. притежава 100% от акциите на телевизия "Европа". Той влиза като миноритарен акционер в канала още в средата на 2015 г. с дял от 40%. Останалите 60% тогава се държаха от дружеството "Бета 1", управлявано от Станислав Горановски. Предишният собственик на телевизия "Европа" беше Емил Стоянов, който 16 години управляваше медиата.

"Влизането на такъв сериозен европейски партньор е следваща стъпка в развитието на медиата при спазване на критериите за качество и обективност на Euronews", коментира пред "Капитал" Добрин Иванов. Той уточнява, че договорът за партньорство е за период от 10 години.

Изпълнителен директор на "Евронюз България" остава Георги Харизанов, председател на близкия до ГЕРБ Институт за дясна политика. Той пое управлението на телевизия "Европа" в края на 2017 г. Преди да стане част от телевизията, той беше водещ на предаването "Имате думата", което се излъчваше в близката до Делян Пеевски медиа "Канал 3". "Капитал" потърси Харизанов за коментар, но до публикуването на статията не успя да се свърже с него.

Предстои да бъде избран главен редактор на новия новинарски канал, като за целта се провежда конкурс, а крайното решение ще вземат от Euronews. Досегашният екип на телевизия "Европа" се запазва и в новия канал. Различно обаче ще бъде съдържанието му. "Евронюз България" ще излъчва денонощно новини от Европа на български език. "Разбира се, ще има и новини от България, които ще се произвеждат локално", допълва още собственикът Добрин Иванов. Европейските емисии ще бъдат подбирани от Euronews, а редакционен борд ще следи за спазването на журналистическите стандарти.

През 2015 г. мажоритарен собственик в Euronews с 53% от медиата стана групата Media Globe Networks (MGN), собственост на египетския милиардер и телеком магнат Нагиб Савирис. Той е собственик и на египетския телеком Orascom Telecom, в който преди повече от 10 години мажоритарен дял придоби вторият по големина телеком в Русия Vimpelcom. През 2015 година стана ясно, че 15% дял в "Евронюз" има руската държавна радиотелевизионна компания ВГТРК (Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания).

Две години по-късно американската телевизия NBC придоби 25% от дела на Euronews и MGN увеличиха акциите си до 60%. Останалите 15% са собственост на европейски разпространителите и местните власти.

Стъпването на Euronews в България е поредно разрастване на присъствието на медиата в Централна и Източна Европа. През последните две години тя влезе в Албания и Грузия, а след установяването на българския пазар се очаква телевизията да започне да се излъчва локално в Сърбия и Румъния. Балканите и бившите съветски републики са сред местата, където Русия системно работи за установяване или възвръщане на влиянието си.

Медиен бизнес

В началото на 2018 г. телевизия "Европа" придоби радио "Новините сега" и промени името му на "Радио Европа - Новините сега". Макар официално цената на сделката с продавача "Оберон Радио Макс" да не беше обявена, според източници на "Капитал" тогава стойността й е била близо 100 хил. лв.

За последните три години загубата на дружеството "Телевизия Европа" се увеличава. През 2018 г. отчита загуба малко над 1 млн. лв., а година по-късно тя се увеличава до близо 1.3 млн. лв. Приходите на дружеството през 2019 г. са в размер на 1.8 млн. лв., или с 10% повече спрямо година по-рано.

През годините телевизия "Европа" се е откроявала като проправителствена медиа. Обичайно изборите са повод медиите да привлекат извънредни рекламни бюджети и да захранят бизнеса си. Те са лакмус и за евентуално политическо влияние в медиата. Покрай тазгодишните парламентарни избори за периода на предизборната кампания телевизия "Европа" е привлякла най-голям бюджет за излъчване на реклами от коалицията ГЕРБ-СДС - общо близо 13.6 хил. лв. без ДДС. Реклами на стойност 12.5 хил. лв. са излъчили от ВМРО-БНД, а коалицията ВОЛЯ и НФСБ е платила на телевизията 3.3 хил. лв.

Международната новинарска медиа Euronews стъпва на българския пазар през телевизия "Европа". Партньор в България ще му е телевизия "Европа". Каналът, собственост на оръжейния търговец Добрин Иванов, вече ще се казва "Евронюз България" и денонощно ще излъчва новини от Европа и България. Това е третият международен медиен бранд в българския ефир, след като през 2015 г. медийното крило на групата Химимпорт - Bulgaria ON AIR, създаде бизнес канала Bloomberg TV Bulgaria, а CNN имаше подписан договор за сътрудничество с канала News7, тогава на все още силния Цветан Василев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


4 коментара
  • 1
    scuby avatar :-|
    scuby

    Европа се усети, че ако не инвестира в медии във всички страни от ЕС то американските и руски медии ще манипулират изпростялото население. Всичките проблеми които идват за Европа и за бедната ни държавица е от разделението на нациите от продажни медии обслужващи руски, американски или китайски интереси! Медиите на Капитал са чист пример какво става когато се наливат потоци от долари в медии и НПО-та!

  • 2
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    CNN си хваната за ортаци в България Кольо Дудука и Цветан Василев-Мустака. Bloomberg решиха, че няма нищо нередно марката им да бъде използвана в България от мутрите от ТИМ (които имаха нужда от малко изчистване на тяхната репутация в САЩ). А EuroNews си стисна ръцете с един оръжеен търговец, близък до ГЕРБ, който се опитва да превземе бизнеса на тровения от Русия Гебрев, за да му попречи да продава оръжие на Украйна, и по този начин индиректно да помогне на Кремъл.

    Въпросът е следният: дали тези западни медии имат представа с кой се хващат да правят бизнес в България или са тотално наивни и невежи?

  • 3
    sstoyanov avatar :-|
    Стоян Стоянов

    Как не ви беше срам дори да споменавате 13хил лв за реклама. Та камо ли как това било лакмус за политическото влияние в медията.
    Тотални хейтъри и безхаберници.

  • 4
    wxr1533748934573911 avatar :-|
    Todor Stoyanov

    До коментар [#] от "":

    Да това с 13те хиляди малко ми се вижда несериозно, възможно е да има влияние но по скоро би било лично от самите журналисти и то ако са получили някакъв бонус от тези пари. Но ако е било така то тогава пък под въпрос е като цяло реномето на телевизията ако се влияе от някакви си свешни 13 хил лв. То е ясно че всичко е навързано и всички са зависими едни от други, но политиката по принцип трябва да стои настрана от мсичко това. Накрая си мисля че това е проблема, не в телевизиите а в партиите и политическите кръгове - прекалено мръсна игра играят за да симпатизирам на когото и да било.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход