ТВ "Европа" на оръжейния търговец Добрин Иванов и близкия до Борисов Георги Харизанов влиза в партньорство с Euronews
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ТВ "Европа" на оръжейния търговец Добрин Иванов и близкия до Борисов Георги Харизанов влиза в партньорство с Euronews

ПРОДАЖБА НА ТВ ЕВРОПА

ТВ "Европа" на оръжейния търговец Добрин Иванов и близкия до Борисов Георги Харизанов влиза в партньорство с Euronews

Компанията започва да излъчва канал "Euronews България". Договорът за партньорство е за период от 10 години

8592 прочитания

ПРОДАЖБА НА ТВ ЕВРОПА

© Цветелина Ангелова


Международната новинарска медиа Euronews стъпва на българския пазар през телевизия "Европа". Партньор в България ще му е телевизия "Европа". Каналът, собственост на оръжейния търговец Добрин Иванов, вече ще се казва "Евронюз България" и денонощно ще излъчва новини от Европа и България. Това е третият международен медиен бранд в българския ефир, след като през 2015 г. медийното крило на групата Химимпорт - Bulgaria ON AIR, създаде бизнес канала Bloomberg TV Bulgaria, а CNN имаше подписан договор за сътрудничество с канала News7, тогава на все още силния Цветан Василев.

Международно присъствие

Едноличен собственик на "Евронюз България" остава Добрин Иванов, който от 2017 г. притежава 100% от акциите на телевизия "Европа". Той влиза като миноритарен акционер в канала още в средата на 2015 г. с дял от 40%. Останалите 60% тогава се държаха от дружеството "Бета 1", управлявано от Станислав Горановски. Предишният собственик на телевизия "Европа" беше Емил Стоянов, който 16 години управляваше медиата.

"Влизането на такъв сериозен европейски партньор е следваща стъпка в развитието на медиата при спазване на критериите за качество и обективност на Euronews", коментира пред "Капитал" Добрин Иванов. Той уточнява, че договорът за партньорство е за период от 10 години.

Изпълнителен директор на "Евронюз България" остава Георги Харизанов, председател на близкия до ГЕРБ Институт за дясна политика. Той пое управлението на телевизия "Европа" в края на 2017 г. Преди да стане част от телевизията, той беше водещ на предаването "Имате думата", което се излъчваше в близката до Делян Пеевски медиа "Канал 3". "Капитал" потърси Харизанов за коментар, но до публикуването на статията не успя да се свърже с него.

Предстои да бъде избран главен редактор на новия новинарски канал, като за целта се провежда конкурс, а крайното решение ще вземат от Euronews. Досегашният екип на телевизия "Европа" се запазва и в новия канал. Различно обаче ще бъде съдържанието му. "Евронюз България" ще излъчва денонощно новини от Европа на български език. "Разбира се, ще има и новини от България, които ще се произвеждат локално", допълва още собственикът Добрин Иванов. Европейските емисии ще бъдат подбирани от Euronews, а редакционен борд ще следи за спазването на журналистическите стандарти.

През 2015 г. мажоритарен собственик в Euronews с 53% от медиата стана групата Media Globe Networks (MGN), собственост на египетския милиардер и телеком магнат Нагиб Савирис. Той е собственик и на египетския телеком Orascom Telecom, в който преди повече от 10 години мажоритарен дял придоби вторият по големина телеком в Русия Vimpelcom. През 2015 година стана ясно, че 15% дял в "Евронюз" има руската държавна радиотелевизионна компания ВГТРК (Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания).

Две години по-късно американската телевизия NBC придоби 25% от дела на Euronews и MGN увеличиха акциите си до 60%. Останалите 15% са собственост на европейски разпространителите и местните власти.

Стъпването на Euronews в България е поредно разрастване на присъствието на медиата в Централна и Източна Европа. През последните две години тя влезе в Албания и Грузия, а след установяването на българския пазар се очаква телевизията да започне да се излъчва локално в Сърбия и Румъния. Балканите и бившите съветски републики са сред местата, където Русия системно работи за установяване или възвръщане на влиянието си.

Медиен бизнес

В началото на 2018 г. телевизия "Европа" придоби радио "Новините сега" и промени името му на "Радио Европа - Новините сега". Макар официално цената на сделката с продавача "Оберон Радио Макс" да не беше обявена, според източници на "Капитал" тогава стойността й е била близо 100 хил. лв.

За последните три години загубата на дружеството "Телевизия Европа" се увеличава. През 2018 г. отчита загуба малко над 1 млн. лв., а година по-късно тя се увеличава до близо 1.3 млн. лв. Приходите на дружеството през 2019 г. са в размер на 1.8 млн. лв., или с 10% повече спрямо година по-рано.

През годините телевизия "Европа" се е откроявала като проправителствена медиа. Обичайно изборите са повод медиите да привлекат извънредни рекламни бюджети и да захранят бизнеса си. Те са лакмус и за евентуално политическо влияние в медиата. Покрай тазгодишните парламентарни избори за периода на предизборната кампания телевизия "Европа" е привлякла най-голям бюджет за излъчване на реклами от коалицията ГЕРБ-СДС - общо близо 13.6 хил. лв. без ДДС. Реклами на стойност 12.5 хил. лв. са излъчили от ВМРО-БНД, а коалицията ВОЛЯ и НФСБ е платила на телевизията 3.3 хил. лв.

Международната новинарска медиа Euronews стъпва на българския пазар през телевизия "Европа". Партньор в България ще му е телевизия "Европа". Каналът, собственост на оръжейния търговец Добрин Иванов, вече ще се казва "Евронюз България" и денонощно ще излъчва новини от Европа и България. Това е третият международен медиен бранд в българския ефир, след като през 2015 г. медийното крило на групата Химимпорт - Bulgaria ON AIR, създаде бизнес канала Bloomberg TV Bulgaria, а CNN имаше подписан договор за сътрудничество с канала News7, тогава на все още силния Цветан Василев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    scuby avatar :-|
    scuby

    Европа се усети, че ако не инвестира в медии във всички страни от ЕС то американските и руски медии ще манипулират изпростялото население. Всичките проблеми които идват за Европа и за бедната ни държавица е от разделението на нациите от продажни медии обслужващи руски, американски или китайски интереси! Медиите на Капитал са чист пример какво става когато се наливат потоци от долари в медии и НПО-та!

  • 2
    Susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    CNN си хваната за ортаци в България Кольо Дудука и Цветан Василев-Мустака. Bloomberg решиха, че няма нищо нередно марката им да бъде използвана в България от мутрите от ТИМ (които имаха нужда от малко изчистване на тяхната репутация в САЩ). А EuroNews си стисна ръцете с един оръжеен търговец, близък до ГЕРБ, който се опитва да превземе бизнеса на тровения от Русия Гебрев, за да му попречи да продава оръжие на Украйна, и по този начин индиректно да помогне на Кремъл.

    Въпросът е следният: дали тези западни медии имат представа с кой се хващат да правят бизнес в България или са тотално наивни и невежи?

  • 3
    sstoyanov avatar :-|
    Стоян Стоянов

    Как не ви беше срам дори да споменавате 13хил лв за реклама. Та камо ли как това било лакмус за политическото влияние в медията.
    Тотални хейтъри и безхаберници.

  • 4
    wxr1533748934573911 avatar :-|
    Todor Stoyanov

    До коментар [#] от "":

    Да това с 13те хиляди малко ми се вижда несериозно, възможно е да има влияние но по скоро би било лично от самите журналисти и то ако са получили някакъв бонус от тези пари. Но ако е било така то тогава пък под въпрос е като цяло реномето на телевизията ако се влияе от някакви си свешни 13 хил лв. То е ясно че всичко е навързано и всички са зависими едни от други, но политиката по принцип трябва да стои настрана от мсичко това. Накрая си мисля че това е проблема, не в телевизиите а в партиите и политическите кръгове - прекалено мръсна игра играят за да симпатизирам на когото и да било.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.