Телевизията остава най-предпочитаната медия сред българите

Shutterstock

Телевизията остава най-предпочитаната медия сред българите

Подкастите стават все по-популярни, показват данни на Argent и Bluepoint

4815 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


През последната година медиите се радват на засилен интерес. В резултат на пандемията от коронавирус хората останаха по домовете си и медийното потребление значително се увеличи. Засили се и доминацията на телевизията. Към началото на 2021 г. 57% от българите между 18- и 65-годишна възраст застават пред телевизионния екран няколко пъти на ден. Едва 4% пък посочват, че не гледат телевизия. Това показва изследване на агенциите Argent и BluePoint, проведено между 1200 души. Даните са част от регулярно проучване AB Brand Tracking, което проследява поведението на потребителите и разпознаваемостта на брандовете.

Данните за телевизията не са изненада, предвид че това е каналът, който привлича и най-голям дял от рекламните инвестиции. През последните години обаче на пазара се засили потреблението на аудиосъдържание. Според изследването близо 55% от анкетираните слушат подкасти. За сравнение, по-малко хора посочват, че четат вестници и списания.

Медийно потребление

Проучването на агенциите показва, че всеки 9 от 10 допитани потребители гледат телевизия почти всеки ден. Една четвърт от тях обаче сменят телевизионния канал, когато започне рекламният блок. Това обаче е съвсем възможно да ги отведе към реклами и в други канали. Затова вероятно 22% от анкетираните продължават да гледат телевизионния канал. Една трета от хората пък се прехвърлят в онлайн пространството и социалните мрежи.

Радиото, макар да не е сред най-предпочитаните рекламни канали, запазва сравнително високо потребление. Според данните на Argent и BluePoint всеки четвърти потребител слуша радио няколко пъти на ден, а само 13% от анкетираните категорично не си пускат радио.

През последните години аудиосъдържанието приема нова форма благодарение на подкастите. Макар в България те все още да не са развит рекламен канал, данните сочат, че повече от половината българи слушат подкасти. Около 7% си пускат аудиоепизоди няколко пъти на ден, а малко над 9% до три пъти седмично.

Около 50% от анкетираните четат седмични и ежедневни вестници. Малко по-слаб е интересът на потребителите към месечни и седмичните списания.

С внимание към социалните мрежи

В България Facebook остава най-предпочитаната социална мрежа. Над 86% от потребителите влизат във Facebook всеки или почти всеки ден, като най-голям интерес към платформата има най-младата възрастова група между 18 и 29 години.

Тенденцията младите потребители плавно да се прехвърлят към Instagram, също собственост на Facebook, се наблюдава и в България. Близо 60% от потребителите посещават платформата за публикуване на снимки и видеа. Повече от половината от тях са между 18- и 29-годишни, голяма част от които посещават мрежата всеки или почти всеки ден.

Третата по популярност платформа сред българите е социалната платформа Pinterest, отново с фокус върху снимки и изображения, която се използва от над 35% от хората в анкетата. Най-често обаче потребителите посещават мрежата веднъж седмично.

Ясно възрастово разграничение се вижда при потреблението на китайската платформа TikTok, станала популярна основно сред тийнейджърите. Половината от анкетираните между 18- и 29-годишна възраст използват мрежата, а голяма част са в TikTok всеки или почти всеки ден.

Доста по-слаб интерес от страна на българските потребители изследването отчита към мрежите Twitter и LinkedIn. Без значение от платформата обаче данните показват, че жените са по-активни в социалните мрежи, отколкото мъжете. Близо половината от анкетираните пък посочват, че следват инфлуенсъри в социалните мрежи, а всеки пети преглежда техни публикации всеки ден.

През последната година медиите се радват на засилен интерес. В резултат на пандемията от коронавирус хората останаха по домовете си и медийното потребление значително се увеличи. Засили се и доминацията на телевизията. Към началото на 2021 г. 57% от българите между 18- и 65-годишна възраст застават пред телевизионния екран няколко пъти на ден. Едва 4% пък посочват, че не гледат телевизия. Това показва изследване на агенциите Argent и BluePoint, проведено между 1200 души. Даните са част от регулярно проучване AB Brand Tracking, което проследява поведението на потребителите и разпознаваемостта на брандовете.

Данните за телевизията не са изненада, предвид че това е каналът, който привлича и най-голям дял от рекламните инвестиции. През последните години обаче на пазара се засили потреблението на аудиосъдържание. Според изследването близо 55% от анкетираните слушат подкасти. За сравнение, по-малко хора посочват, че четат вестници и списания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


3 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Това, че "Телевизията остава най-предпочитаната медия сред българите" не казва нищо добро за българите...
    ТВ иска най-малко усилие: никакво съсредоточаване, никакви съпоставки с вече придобити знания, никакво привличане на вниманието. Турски сериали, шоута, ферми, готвачи, чалгии и между тях красотки, които с вперен поглед четат чужди текстове от ауто кю-то.

    Четете Оруел. Още през 1938, когато изобщо още е нямало и идея за телевизия, той пророчески е назовал екрана като средство за контрал на масите.

  • 2
    wxr1533748934573911 avatar :-|
    Todor Stoyanov

    До коментар [#] от "":

    Контрол над масите, не е задължително лошо нещо. Друг е въпроса дали е контрол саздаван чрез пропаганда или чрез факти. Ако е с факти то тогава имаме нужда от кънтрол :)

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Re: todor stoyanov
    "Контрол" е еднозначно като смисъл понятие, което определя граници на свобода и гарантира принуда при прекрачването им.
    Фактите пък имат смисъл само, ако са в състояние да убеждават. А за да убеждават, трябва да срещат мислещи и знаещи. Каквито 80% не са.
    Така че Тв- то си е форма на контрол. На 80- те %. Което е абсолютно достатъчно за целите на управлението.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал