Датските медии се обединяват в преговорите срещу американските технологични гиганти

Reuters

Датските медии се обединяват в преговорите срещу американските технологични гиганти

Секторът иска Google и Facebook да плащат авторски права на издателите

6341 прочитания

Reuters

© Reuters


Почти 30 медийни компании в Дания ще се срещнат в петък за първото си общо събрание като организация за колективно договаряне. Андерс Краб-Йохансен, главен изпълнителен директор на вестникарската група Berlingske Media и лидер на неформалната мрежа зад алианса, заяви пред Financial Times, че сътрудничеството ще възпрепятства големите технологични компании от обичайните им действия стил "разделяй и владей".

"Това, което виждате в повечето страни, е, че Google или Facebook договарят конкретни сделки с една или няколко доминиращи медийни компании и въвеждат определен стандарт, който всички на пазара трябва да следват. Предпочитаме да имаме право на колективно договаряне, което ни дава известно влияние", обяснява той.

Инициативата е основана на директивата на ЕС за авторско право, която дава на издателите на новини правото да искат приходи за онлайн използване на техните материали, а Дания е първата в Европа, която сформира широк съюз, за да търси споразумение с големите технологични компании. Към този момент Google и Facebook отделят стотици милиони долари годишно, за да плащат за новини по целия свят. Но финансирането се договаря с издатели индивидуално и е обвързано с конкретни новинарски продукти, за да могат технологичните групи да избегнат такси за авторски права за употребата на малки части от съдържанието на платформите си.

Най-важната цел

Датските групи, обединяващи сили, включват държавната телевизия DR и основният ѝ частен съперник TV2, основните вестникарски групи Berlingske и JP Politikens Hus, много местни и специализирани заглавия, както и интернет стартъпа Zetland. Единствената голяма датска медийна група, която липсва, е издателят на списания Egmont - знак за трудностите в съчетаването на различаващите се интереси на медийните компании.

Краб Йохансен казва още, че събранието ще назначи управител, който да ръководи платформата и едва тогава, поради закона за конкуренцията, компаниите ще могат да обсъждат детайлите и разпределението на парите, които ще получават от компании като Google и Facebook.

"Първата и най-важна стъпка е да придобием правата върху съдържанието си на платформите на технологичните гиганти," цитира го Financial Times. Новата организация черпи вдъхновение от скандинавските предпочитания за колективно договаряне, но също и от скептицизма на Дания към големите технологични групи. Google заяви, че ще "уважи начина, по който датските издатели изберат да преговарят", добавяйки, че "вече е предложил да започне дискусии с тях, за да постигне справедливи и разумни споразумения в съответствие със закона".

Реакцията на Facebook

Facebook се опитва да сведе до минимум отговорността си, премахвайки съдържанието, публикувано, когато потребителите споделят линкове. По-рано тази година социалната мрежа неочаквано спря достъпа на всички издатели на новини в Австралия от платформата си, след като правителството предложи закон, според който компанията трябва да плаща на издателите за всеки линк, използван от потребителите.

Ходът на Facebook предизвика гневната реакция на държавни глави и издатели по целия свят и стартира кампании за защита на правата на издателите в Европа и Канада. Да спре достъпа до австралийски издатели е едно, но технологичният гигант не би могъл да си го позволи в Европа, където пазарът е много по-голям. Краб-Йохансен казва, че датските медийни групи се опасяват, че технологичните компании ще се опитват да продължат преговорите с години. "Ние не бързаме. Ще си свършим работата както трябва".

Почти 30 медийни компании в Дания ще се срещнат в петък за първото си общо събрание като организация за колективно договаряне. Андерс Краб-Йохансен, главен изпълнителен директор на вестникарската група Berlingske Media и лидер на неформалната мрежа зад алианса, заяви пред Financial Times, че сътрудничеството ще възпрепятства големите технологични компании от обичайните им действия стил "разделяй и владей".

"Това, което виждате в повечето страни, е, че Google или Facebook договарят конкретни сделки с една или няколко доминиращи медийни компании и въвеждат определен стандарт, който всички на пазара трябва да следват. Предпочитаме да имаме право на колективно договаряне, което ни дава известно влияние", обяснява той.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход