Рекламният "Оскар" за България

Рекламният "Оскар" за България

Агенцията McCann Sofia спечели бронзово отличие от най-големия рекламен фестивал в света Cannes Lions с кампания за Mastercard

3265 прочитания

© Shutterstock


Темата накратко
  • Това е първата награда за българска компания в историята на рекламата в страната.
  • Отличието беше прието като постижение за цялата индустрия и поставя летва, към която другите агенции на пазара да се стремят да надминат.

Наградите в рекламната индустрия са начин агенциите да премерят мускули помежду си под формата на творчески идеи. Основно те са отражение на добре свършената работа по дадена кампания, а в допълнение галят самочувствието на рекламните специалисти и са комплимент за клиентите им. Ако има обаче едно отличие, за което всяка агенция мечтае, то със сигурност е лъвска статуетка от най-големия рекламен фестивал в света Cannes Lions.

В историята на рекламната индустрия в България обаче тази награда остава само блян за агенциите, а най-голямото постижение дълги години беше кампания с номинация във фестивала. До миналата седмица, когато за първи път българска агенция спечели бронзово отличие в тазгодишното издание на Cannes Lions. Успехът е на McCann Sofia за кампанията им "Лети с книга" (Fly with a book), изготвена за дългогодишния им клиент Mastercard. Постижението получи адмирации от цялата индустрия и постави летва, която останалите агенции да се стремят да надминат. И най-важното - показа, че е възможно българска кампания да бъде отличена в най-големия конкурс в света.

Кампания за бронзов лъв

Както често се случва, трудните времена създават условия за нови възможности. Идеята за "Лети с книга" се ражда малко след първия локдаун в страната през март 2020 г. "Пътуванията са в ДНК на бранда Mastercard, защото хората могат да плащат с картите им навсякъде по света. Когато мерките влязоха в сила, трябваше да измислим алтернатива на физическите пътувания", разказва пред "Капитал" Цанка Крушева, изпълнителен творчески директор на McCann Sofia.

Така в неформален разговор изниква прозрението "а не можем ли да пътуваме с книги". Идеята допада на екипа, съставен от Цанка Крушева, Иван Киров-Тоби, Иван Ланджев, Борис Братков и Юлия Колева. Нещо повече, кампанията има потенциал да реши и друг проблем, свързан със спадналите приходи от продажби на книги в България. Екипът предлага на съдружника в издателство "Жанет 45" и основател на електронната книжарница Booklover Манол Пейков да превърнат платформата в туристически сайт. След като той прегръща идеята, от McCann Sofia я представят и на клиента им Mastercard, които дават зелена светлина тя да се осъществи. "Визията на компанията винаги е била да подкрепя и инвестира в нещата, които не се купуват с пари - емоциите, свободата да бъдеш себе си, да пътуваш, да се свързваш с другите, да разширяваш хоризонтите си, да се осмеляваш да твориш", коментира пред "Капитал" Полина Видас, маркетинг и PR мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово.

В следващите месеци McCann, Booklover и Mastercard работят върху платформата Booktrips.bg - онлайн магазин за книги, наподобяващ туристически сайт. Потребителите могат да избират желана дестинация, период и цел на пътуването си, а търсачката вместо билети им показва избрани книги. Идеята е именно те да пренесат читателите на желани дестинации, когато физическите пътувания са ограничени. Booktrips.bg предоставя и допълнителни стимули на потребителите. "Когато запазят тяхната Mastercard в магазина и купуват книги, потребителите трупат страници, подобно на frequent flyer мили, които им носят подаръци, като например автограф от български писател", уточнява Видас.

"Има ясно поставена летва, която да се надскача, и още много върхове за покоряване в посока сребро, злато и Grand Prix", Цанка Крушева, изпълнителен творчески директор в McCann Sofia.

Изготвянето на кампанията отнема месеци, като по думите на Цанка Крушева с времето и затягането на мерките покрай коронавируса идеята става все по-релевантна към ситуацията. Така през ноември екипът официално лансира платформата Booktrips.bg, а резултатите надминават очакванията им. Полина Видас разказва, че чрез инфлуенсъри и през социални канали са достигнали до аудитория, равносилна на 35 хил. евро медийна инвестиция, или 10 пъти повече от вложението в кампанията. "За няколко месеца пък над 30 хил. страници бяха "прочетени с Mastercard", показател, който тепърва ще расте", допълва тя. Платформата е отчела и 60 хил. уникални посещения, а продажбите на книги през нея са се удвоили.

Формула за успех

Кампанията "Лети с книга" не е самоцелно създадена за участие в конкурс. Тя обаче успява да отговори на трите основни критерия, които от McCann Sofia си поставят, за да я превърнат в заявка за Cannes Lions - идеята да не е използвана преди, да има мащаб и да предизвиква емоция в хората. На това мнение са и от международната мрежа на McCann, които от над 20 години глобално работят с Mastercard, след като българският екип им представя идеята. "Те ни поощриха да участваме в Cannes Lions и ни подкрепиха при изготвянето на заявката", казва Крушева.

По думите й при кандидатстването в конкурса от особена важност са добрата заявка и атрактивното представяне на кампанията. "Във видео от две минути още на 15-ата секунда трябва вече да е казана идеята. Трябва да стане ясно какъв е проблемът на бранда, какво е решението, колко креативно е то и до какви резултати е довело", обяснява Цанка Крушева.

Платформата Booktrips.bg е отчела и 60 хил. уникални посещения, а продажбите на книги през нея са се удвоили.

Тази година фестивалът Cannes Lions се проведе изцяло в онлайн формат, а агенциите можеха за подават заявки на кампании, осъществени през последните две години. Това решение е в резултат на отменения миналата година конкурс и практически увеличава конкуренцията в конкурса. От McCann Sofia участват с "Лети с книга" в три големи категории - Direct, PR и Brand Experience and Activation. Последната се оказва печеливша за агенцията и й носи бронзово отличие в подкатегория "Използване на уебсайт/микросайт". Това е и единствената връчена награда в тази подкатегория.

В голямата категория Brand Experience and Activation обаче наградите са много. Журито от 35 специалисти от цял свят връчва две Grand Prix (най-високото отличие) на агенциите David Madrid за кампания за Burger King и на McCann New York за проект за Mastercard. Освен тях в категорията им връчени още 11 златни, 19 сребърни и 43 бронзови лъва статуетки.

Рекламен празник

Историческото отличие за McCann Sofia беше прието като постижение за цялата рекламна индустрия в България. Преди това най-голямото отличие беше на агенцията Noble Graphics, която имаше номинация в Cannes Lions за кампанията си от 2015 г. "Йога закачалки".

Бронзовият лъв от най-големия рекламен фестивал в света, изглежда, поне за малко обедини специалистите на пазара и внесе оптимизъм след трудната 2020 г. за рекламния бранш. "Това ще даде стимул на агенциите, защото вече има ясно поставена летва, която да се надскача. Има още много върхове за покоряване в посока сребро, злато и Grand Prix", казва Крушева. А на въпроса какво следва за McCann Sofia от тук нататък тя отговаря: "Догодина да спечелим Grand Prix."

Полина Видас, маркетинг и PR мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово

Как Mastercard участва в процеса по създаване на кампанията "Лети с книга"?

От самото начало проектът тръгна с лекота и простота, които изключваха намеса с корекции и усложняване. Това, с което вярвам, че Mastercard допринесе, е, от една страна, ангажирането на банките издатели - нашите партньори - в популяризирането на проекта. От друга, настоявахме и предизвиквахме екипа да намерим най-великото продължение на идеята и след ковид-19. В последното агенцията надскочи себе си, затова следете как ще продължим, няма да останете разочаровани.

Колко важни за вас като рекламодател са наградите от фестивали?

Наградите са важни, защото издигат марката по стълбицата на топ 10 бранда в света. Вярваме, че маркетингът около кауза е бъдещето в комбинация с реални бизнес цели. Това обикновено са проектите, които са отличавани с Grand Prix.

За България наградата от Cannes Lions е сбъдната мечта на всеки в индустрията. Както се казва в рекламните среди - "родната индустрия полага кански усилия, за да стигне до първия си лъв". Сега канските усилия се увенчаха най-накрая с успех и трябва вече да гледаме към златото.
Темата накратко
  • Това е първата награда за българска компания в историята на рекламата в страната.
  • Отличието беше прието като постижение за цялата индустрия и поставя летва, към която другите агенции на пазара да се стремят да надминат.

Наградите в рекламната индустрия са начин агенциите да премерят мускули помежду си под формата на творчески идеи. Основно те са отражение на добре свършената работа по дадена кампания, а в допълнение галят самочувствието на рекламните специалисти и са комплимент за клиентите им. Ако има обаче едно отличие, за което всяка агенция мечтае, то със сигурност е лъвска статуетка от най-големия рекламен фестивал в света Cannes Lions.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход