Пазарът на интернет реклама в България достигна рекордните 142.7 млн. лв. през 2020 г.*

Shutterstock

Пазарът на интернет реклама в България достигна рекордните 142.7 млн. лв. през 2020 г.*

Въпреки кризата инвестициите в онлайн реклама нарастват с 15.3%

2931 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


*Статията е допълнена с мнението на юридическия отдел на Efbet.

Въпреки предизвикателната 2020 г. за цялата комуникационна индустрия пазарът на интернет реклама процъфтява, а инвестициите в България достигат рекордните 142.7 млн. лв. за изминалата година, което представлява ръст от 15.3% спрямо 2019 г. Това обяви браншовата организация "IAB България" в рамките на онлайн събитие, с което представи резултатите от тазгодишното издание на проучването AdEx 2020.

Изследването е изготвено на база данни, предоставени от 34 от най-големите медийни компании и рекламни агенции, като за по-точно сравнение се събира информация за две години назад.

Разпределение по категории

За поредна година големите печеливши от ръста на онлайн комуникацията в България са Facebook и Google. По данните на "IAB България" вложенията в интернет реклама на локалния пазар, като се изключат технологичните гиганти, са в размер на 34.4 млн. лв., или с 4.5% по-малко в сравнение с 2019 г.

Структурата на пазара е непроменена от гледна точка на тежестта на основните рекламни категории. С най-голям дял през 2020 г. продължава да бъде дисплейната реклама, на която се падат 71% от инвестициите или 101.6 млн. лв., което представлява близо 15% ръст спрямо година по-рано.

На второ място по тежест е търсенето, което е с 24% дял, равняващи се на 33.9 млн. лв., или ръст от почти 18%. Тази сума за България е представена изцяло от инвестициите в търсачката на Google.

От всички категории, представени от "IAB България", инвестициите намаляват единствено при "Обяви и справочници", които имат незначителен дял от пазара. Това се дължи и на факта, че в проучването не подават данни някои от основните участници в категорията и съответно извадката не е представителна.

Видео в подем

Интересът на рекламодателите към видеото като рекламен формат продължава да расте, а с него и инвестициите им. Традиционно то заема най-голям дял от дисплейната реклама, като през 2020 г. достига 38%, или 38.8 млн. лв., което представлява ръст от 26% на годишна база. Над половината от сумата (20.4 млн. лв.) е насочена към YouTube, собственост на Google, което представлява ръст от 29%.

Разходите за видеореклама във Facebook също значително се увеличават и за миналата година достигат 11.4 млн. лв. или с 55% повече спрямо 2019 г. С 9% намаляват единствено инвестициите в локални платформи и достигат 6.9 млн. лв. спрямо 7.6 млн. лв. година по-рано.

Голям дял от общата дисплей реклама (41%) имат социалните мрежи, като проучването представя данни основно за Facebook и Instagram. Инвестициите в двете платформи в България през 2020 г. достигат 40.7 млн. лв. от общо 42 млн. лв, вложени в социални мрежи, или ръст от 27% на годишна база.

Автоматизиране на процесите

Автоматизираното закупуване на онлайн реклама или т.нар. програматик е основна част от пазара - 78%, и се равнява на 111.4 млн. лв. Над половината от автоматизираните сделки (58%) се случват през търсачката на Google и платформата Google Ads, което представлява ръст от 23% на годишна база и се равняват на 65 млн. лв. Делът на Facebook e 37%, или 40.7 млн. лв., или с 27% повече на годишна база.

За първа година "IAB България" представя данни за обемите на инфлуенсър маркетинга в България, който за 2020 г. е бил за 1.5 млн. лв., или с 27% повече спрямо година по-рано. Повече от половината от инвестициите са насочени към платформата Instagram, следвана от YouTube.

Топ рекламодатели

За поредна година от "IAB България" представиха информация за най-големите рекламодатели на пазара. Данните не включват рекламни инвестиции в Google и Facebook, а само в местните медии. Класирането е на база индекс, като компанията с най-висок бюджет съответно има и най-висок индекс.

Без изненади на първо място през 2020 г. се нарежда хазартният бранд efbet. Въпреки че по закон пряката реклама на хазартни игри е забранена на седмо място попада и друга бетинг компания - Winbet. Според юридическия отдел на Efbet компанията по никакъв начин не осъществява пряка реклама. "Характерен белег на дефиницията по § 1, т. 23 ДР на Закона за хазарта за пряка реклама е наличието на изрична покана за участие. Ако рекламата не съдържа призив за участие, тя не носи характеристиките на пряка реклама и е допустима реклама по смисъла на закона", твърдят още те.

Второто място в класацията заема Mondelez. В топ 10 на най-големите рекламодатели онлайн се нареждат трите телекома - Vivacom, Telenor и A1 съответно на 3, 5 и 6 място. В първата десетка са и трети големи ритейл вериги Kaufland (4 място), Billa (8 място) и Lidl (10 място).

В топ 100 на най-големите рекламодатели в дигитална влизат 30 нови компании, като само четири от тях попадат в топ 50. Най-голям дял от пазара на онлайн реклама - 32%, заема секторът "Потребителски стоки", следван от търговията търговията на дребно (16.3%) и финансовите услуги (13.7%).

Повече по темата четете в седмичния брой на "Капитал".

*Статията е допълнена с мнението на юридическия отдел на Efbet.

Въпреки предизвикателната 2020 г. за цялата комуникационна индустрия пазарът на интернет реклама процъфтява, а инвестициите в България достигат рекордните 142.7 млн. лв. за изминалата година, което представлява ръст от 15.3% спрямо 2019 г. Това обяви браншовата организация "IAB България" в рамките на онлайн събитие, с което представи резултатите от тазгодишното издание на проучването AdEx 2020.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход