Кан дава началото на по-обнадеждаващ блокбъстър сезон

Кан дава началото на по-обнадеждаващ блокбъстър сезон

Зад кулисите нещата изглеждат по-мрачни

The Economist
2882 прочитания

© Цветелина Белутова


Миналата пролет в Palais des Festivals в Кан модерно облечените филмови звезди отстъпиха място на походни легла и душове. Когато във Франция беше обявен локдаун и градският филмов празник беше отложен, а след това и отменен, бляскавото пространство за събития се превърна в приют за бездомни. Тазгодишното събитие, което започна на 6 юли, предлага известна доза холивудско бягство от действителността. Прожекциите са на закрито, с пълен капацитет. Звездите вървят наперено по червения килим (като дизайнерски маски за лице и аромат на дезинфектант са единственото, което напомня за пандемията). И все пак зад кулисите COVID-19 е променил филмовия бизнес завинаги.

Съвземане от тежък удар

Малко индустрии бяха засегнати толкова, колкото филмовата. През 2020 г. глобалните приходи от продажби на билети намаляха с 80%, до 7,9 млрд. долара. Но все пак шоуто продължи. В Китай, най-големият пазар в света, в момента киносалоните са почти толкова заети, колкото бяха през 2019 г. Въпреки че разхлабването на мерките в Америка става по-бавно, "F9", последният филм от поредицата "Бързи и яростни" (Fast and Furious), пуснат на 25 юни, събра 70 млн. долара в най-добрия откриващ уикенд от 2019 г. насам. Купищата забавени блокбъстъри от филма за Спайдърмен до този за Джеймс Бонд ще продължават да изкушават публиката да се завръща в киносалоните през цялата година.

Глобалните приходи от продажби на билети намаляха с 80% през 2020 г. до едва 7.9 млрд. долара.

Не всички обаче ще го направят благодарение на възможността да избират формати, които са били "невъобразими" преди пандемията, отбелязва Робърт Фишман от анализаторската компания Moffett Nathanson. Преди филмите прекарваха около 90 дни в кината, преди да стигнат до DVD или стрийминг. COVID-19 разби този "театрален прозорец" и тазгодишните издания предполагат, че той ще си остане такъв завинаги. Universal Pictures предлага опцията да пусне "F9" онлайн само 31 дни след премиерата му в киното. Новият филм на студиото от поредицата "The Boss Baby" беше безплатен за гледане в Peacock, платформата за стрийминг на Universal, в момента, в който се появи в кината на 2 юли. Paramount ще пусне "Пес патрул: Филмът" (Paw Patrol: The Movie) в своята услуга Paramount+ следващия месец в същия ден, в който излезе в кината. Warner Bros заяви, че всичките филми на студиото от тази година ще се появяват едновременно в услугата HBO Max.

По-малко филми приоритетно за кината

Петте най-големи холивудски студиа, изглежда, са готови да пуснат с около 40% по-малко филми единствено в кината, отколкото преди пандемията, смята Фишман. Ако студиата бяха приложили този нов подход през 2019 г., 17% от касовите бележки от продажби на билети в Америка щяха да бъдат канибализирани от стрийминга. За студиата, които искат да популяризират своите онлайн платформи, това може да е цена, която си струва да платят. За кината това е пряка загуба.

"Намираме се в касова лаборатория", казва Пол Дергарабедиан от анализаторската фирма Comscore. Най-голямото студио Disney експериментира най-много. Миналия месец то изпрати "Лятното приключение на Лука" (Luca), анимация на Pixar, направо в стрийминг платформата Disney+. През септември компанията ще даде на "Шанг-Чи и легендата за десетте пръстена" (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings), филм за супергерой, 45 дни в кината. Следващият голям тест е на 9 юли, когато "Черната вдовица" (Black Widow) стартира едновременно в кината и в Disney+ (срещу допълнително заплащане) - първи такъв случай с филм на Marvel. Публиката ще бъде на тръни от вълнение. Студийните мениджъри - дори повече.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Миналата пролет в Palais des Festivals в Кан модерно облечените филмови звезди отстъпиха място на походни легла и душове. Когато във Франция беше обявен локдаун и градският филмов празник беше отложен, а след това и отменен, бляскавото пространство за събития се превърна в приют за бездомни. Тазгодишното събитие, което започна на 6 юли, предлага известна доза холивудско бягство от действителността. Прожекциите са на закрито, с пълен капацитет. Звездите вървят наперено по червения килим (като дизайнерски маски за лице и аромат на дезинфектант са единственото, което напомня за пандемията). И все пак зад кулисите COVID-19 е променил филмовия бизнес завинаги.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход