Младите българи вярват повече на онлайн медии, отколкото на традиционни такива

Shutterstock

Младите българи вярват повече на онлайн медии, отколкото на традиционни такива

Над една трета от населението се информира от повече от една медиа по време на предизборните кампании, показва проучване на СЕМ

3345 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Телевизията продължава да доминира медийния пазар в страната, затова не е изненада, че е предпочитан канал от българите да се информират за предизборните кампании на политическите партии. По време на изборите през април и през юли те залагат на двете големи частни телевизии bTV и "Нова", а доверието им към обществената БНТ намалява. Изключение правят младите хора под 30-годишна възраст, като над половината от тях посочват, че вярват повече на изцяло онлайн медии, отколкото на традиционни такива.

Това показва първото проучване на Съвета за електронни медии (СЕМ) за медийните предпочитания на българите в рамките на двете предизборни кампании тази година. Изследването е изготвено от "Екзакта рисърч груп" и е проведено сред 1005 души през последната седмица на всяка от кампаниите.

Медийни фаворити

По време предизборната кампания през лятото най-много хора (39%) се информират от три медии едновременно, а 37% посочват, че използват повече от три. Според изследването през юли 21% се информират само от една медиа, което е с 5% повече спрямо изборите през пролетта. По-често това са възрастни хора над 60 години, жители на села и нискообразовани хора.

През юли над 75% от българите са се информирали за хода на предизборната кампания от телевизия, като делът им леко нараства спрямо изборите през април. На второ място като предпочитан канал 38% от респондентите по време на летните избори посочват онлайн медиите, следвани от социалните мрежи. Сред хората над 60 години, информиращите се от телевизията са 84%, докато тези на възраст под 30 години са със значително по-нисък дял - 50%.

Телевизията остава предпочитан канал и в изборния ден. Според изследването на "Екзакта рисърч груп" на 11 юли над една трета от българите са посочили, че гледат bTV, следвана от конкурентната "Нова", която избират малко над 30% от респондентите. На трето място се нарежда обществената БНТ, следвана от телевизията на Слави Трифонов 7/8 TV, която в изборния ден следят едва 1.4% от българите.

Онлайн медиите са предпочитан канал в изборния ден от хората под 30-годишна възраст. Едва 30% от анкетираните пък посочват, че на 11 юли слушат радио, като това основно са хората на 60 години, за които радиото е достъпен канал.

Седмицата преди изборите през април 35% от българите посочват, че имат по-голямо доверие на частните телевизии, а 27% се доверяват на БНТ. Два месеца по-късно доверието в частните канали се увеличава, за сметка на обществената телевизия. Като най-определящо за изграждане на доверието в дадена медиа по време на предизборна кампания респондентите посочват нейната достоверност и обективност. По-назад класират качества като изчерпателност и актуалност.

Предпочитани формати

През юли намалява интересът на българите към предизборните дебати спрямо кампанията през пролетта. Според Лидия Йорданова от "Екзакта рисърч груп" това може да се дължи на липсата на интересни формати за дебатиране, умора от изборните теми или пренасочване на вниманието към европейското първенство по футбол. Проучването показва, че дебатите се следят основно от хора над 60 години.

Спад в интереса отчитат и към предизборните телевизионни и радио реклами на политическите партии и коалиции. Над 60% от респондентите посочват, че не ги следят. Вероятно отражение имат и значително по-малките бюджети, инвестирани за политическа реклама. През юли участниците в изборите са вложили общо 2.5 млн. лв., за да агитират населението, спрямо 4.1 млн. лв. през пролетта, по данни на Института за развитие на публичната среда.

Засилва се интересът на българите през лятото към събитията и инициативите, организирани от партиите, като близо 61% посочват, че ги следят. По думите на Лилия Йорданова това са основно хора над 50 години от малки населени места.

Предварителни резултати

Медиите нямат право да съобщават междинни резултати от изборите преди края на изборния ден. Над половината от респондентите в изследването на "Екзакта рисърч груп" обаче посочват, че трябва да се оповестява информация от екзитполовете на социолозите. Една четвърт смятат, че не трябва, като това са основно хора над 60 години или със средно образование.

Интересът към междинните резултати от изборите през юли също е голям, като 56% от българите посочват, че следят екзитполовете през деня. Подобна информация търсят най-често в "Нова", bTV и БНТ, което се припокрива с медийните им предпочитания и по време на предизборната кампания. Едва 7.7% посочват, че информация за междинни резултати търсят в социалните мрежи.

Телевизията продължава да доминира медийния пазар в страната, затова не е изненада, че е предпочитан канал от българите да се информират за предизборните кампании на политическите партии. По време на изборите през април и през юли те залагат на двете големи частни телевизии bTV и "Нова", а доверието им към обществената БНТ намалява. Изключение правят младите хора под 30-годишна възраст, като над половината от тях посочват, че вярват повече на изцяло онлайн медии, отколкото на традиционни такива.

Това показва първото проучване на Съвета за електронни медии (СЕМ) за медийните предпочитания на българите в рамките на двете предизборни кампании тази година. Изследването е изготвено от "Екзакта рисърч груп" и е проведено сред 1005 души през последната седмица на всяка от кампаниите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


1 коментар
  • 1
    scuby avatar :-|
    scuby

    Да вярваш на медии вече си е пълна глупост. Явно за това младите лесно ги манипулирате. Не обичам да давам съвети, но нека гледат кой какво прави, а не кой какво говори!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал