Международни наблюдатели: ГЕРБ получи по-голямо отразяване в БНТ в предизборната кампания

Емил Кошлуков, генерален директор на БНТ

Международни наблюдатели: ГЕРБ получи по-голямо отразяване в БНТ в предизборната кампания

"Репортери без граници" призовават за реформи за справяне с липсата на независимост на обществената медиа

7945 прочитания

Емил Кошлуков, генерален директор на БНТ

© Анелия Николова


"По БНТ1 участниците в изборите получиха общо само 28 минути в сутрешните и вечерните централни новини, като те бяха посветени предимно на ГЕРБ (17 минути), основно с положителен тон." Това пишат в предварителните заключения независимите наблюдатели от Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ) по повод международната мисия за наблюдение на парламентарните избори в страната (ОМНИ). Както през април, така и по време на изборите през юли те проследиха организацията, кампаниите на политическите партии и отразяването на изборите в медиите. (вижте прикачения файл)

При първия си предварителен доклад през пролетта наблюдателите разкритикуваха цялостното отразяване на изборите, преобладаващите платени репортажи и неконструктивни дебати. В заключенията си от средата на юли обаче от ОССЕ обръщат изрично внимание на обществените медии. Те пишат, че както БНТ, така и БНР са се въздържали от отразяване на политическата кампания в новинарските си програми.

В предварителния доклад пишат още, че десет от политическите дебати в БНТ преди изборите са били излъчени извън праймтайма на телевизията. "Някои от участващите в изборите партии, коалиции и инициативни комитети посочиха незадоволителния формат на тези дебати, включително малкото време за отговори и честата размяна на лични нападки", пишат още от ОССЕ. В най-гледаният часови диапазон по БНТ са излъчени едва три дебата.

"Репортери без граници" призовават за реформи

Предварителният доклад на ОССЕ предизвика реакция и от международната журналистическа организация "Репортери без граници". Те призовават политическите сили в парламента да предприемат дълбоки, системни реформи за укрепване на независимостта на обществените медии. От журналистическата организация пишат още, че БНТ е нарушила законовото си задължение да предоставя безпристрастно отразяване на кампанията покрай парламентарни избори през юли. "Капитал" изпрати въпроси към БНТ, но не получи отговори в рамките на работния ден.

От "Репортери без граници" акцентират и на допълнителното финансиране, което правителството отпусна на БНТ през април в размер на 20 млн. лв., с които да покрие задълженията си за разпространение на тв сигнала към собственика на БТК - United Group, които притежават и "Нова броудкастинг груп". Тогава от обществената телевизия коментираха пред "Капитал", че тази сума ще покрие частично задълженията, които към края на 2020 г. бяха близо 30.8 млн. лв.

В доклада си от ОССЕ пишат, че това финансиране може да бъде разтълкувано като награда за благоприятната редакционна политика. "Това, че правителството директно финансира обществените медии и има възможност да допълва или намалява бюджетите им, прави уязвима редакционната им независимост, което е в разрез с международните стандарти", пишат още те. През април непосредствено след изборите допълнителен трансфер от правителството получи и обществената БТА в размер на 2.75 млн. лв. Тогава пари не бяха отпуснати единствено на БНР.

В съобщението на организацията се споменава и конфликтът между служебния министър на културата Велислав Минеков и генералния директор на БНТ Емил Кошлуков във връзка с извънредното излъчване на брифинг на ГЕРБ и спиране на програмата на обществената телевизия. В продължение на седмица те си разменяха нападки в медиите и социалните мрежи. В началото на август Съветът за електронни медии (СЕМ) глоби Кошлуков с три хил. лв. заради това, че не е предоставил адекватен право на отговор на Минеков.

Според "Репортери без граници" липсата на независимост на БНТ се задълбочава от необоснованите откази за разширяване на работните контакти и уволненията или принудителното напускане на десетки служители при управлението на Кошлуков.

"Подкрепяме тези журналисти в усилията им да постигнат реформа в тази обществена телевизия, която заслужава да бъде разгледана от властите", казва в съобщение Павол Шалай, ръководител на отдела на "Репортери без граници" за Европейския съюз и Балканите. Той призовава още законодателите да вземат предвид предложенията, които организацията изпрати през март за подобряване на медийната среда в България. В тазгодишната класация на "Репортери без граници" страната ни е класирана на 112-о място по свобода на медиите.

Цялостно медийно представяне

Подобно на изборите през пролетта и сега от ОССЕ обръщат внимание на липсата на задълбочени аналитични или разследващи журналистически материали по време на кампанията. За това допринесоха и мачовете от европейското първенство по футбол, които се излъчваха по БНТ1 и "Нова" и според доклада са ограничили още повече редакционното съдържание. "bTV ограничи политическите теми в сутрешните си програми", пишат още от ОССЕ.

За периода на наблюдение медиите подробно отразяват обичайните дейности на правителството. "Това и размяната на обвинения в корупция и злоупотреби между служебното правителство и представители на партия ГЕРБ преобладаваха в новините на всички мониторирани електронни медии. В резултат ГЕРБ получи между 5 и 19% от отразяването, с около 4% повече от всички останали участници в изборите, взети заедно. Тонът на отразяването във всички мониторирани електронни медии беше предимно неутрален за правителството, а отразяването на ГЕРБ беше предимно положително или неутрално", пишат още в доклада.

От OCCE посочват, че при мониторинга на медиите ясно се забелязва подкрепата на 24 часа, Блиц, dir.bg и Vesti.bg към ГЕРБ. "Дневник" беше предимно критична към ГЕРБ и отразяваше правителството предимно с неутрален тон. Offnews подкрепяше шестте партии, които бяха закупили платено съдържание на страницата, както и БСП и Демократична България", пишат още в доклада.

"По БНТ1 участниците в изборите получиха общо само 28 минути в сутрешните и вечерните централни новини, като те бяха посветени предимно на ГЕРБ (17 минути), основно с положителен тон." Това пишат в предварителните заключения независимите наблюдатели от Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ) по повод международната мисия за наблюдение на парламентарните избори в страната (ОМНИ). Както през април, така и по време на изборите през юли те проследиха организацията, кампаниите на политическите партии и отразяването на изборите в медиите. (вижте прикачения файл)

При първия си предварителен доклад през пролетта наблюдателите разкритикуваха цялостното отразяване на изборите, преобладаващите платени репортажи и неконструктивни дебати. В заключенията си от средата на юли обаче от ОССЕ обръщат изрично внимание на обществените медии. Те пишат, че както БНТ, така и БНР са се въздържали от отразяване на политическата кампания в новинарските си програми.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


5 коментара
  • 1
    absent avatar :-|
    Абсент

    Директор на БНТ на базата на фалшиви документи. Всички го знаят и въпреки това, по-скоро заради това, ГЕРБ го назначават на най-високата длъжност в обществената телевизия. Да им пази задниците! Гарантирано от ГЕРБ

  • 2
    voda avatar :-|
    The investor

    Материалът е пълна дезинформация в медийната война на олигарсите срещу ГЕРБ - партията на народа!

  • scuby

    А тези международни наблюдатели не казват ли, че това са най-манипулираните избори от 25 години насам? А кръга Капитал изкара, че всичко е наред. Тези международни наблюдатели не казват ли, че служебно правителство пряко се е намесило в изборната кампания?? Тук статия за това няма.

    п.с. Търсих статия за успехите на спортисите ни на тази Олимпиада. Такава статия няма да е в полза на пропагандата която правите всекидневно. Но това 112 място за вас не се отнася разбира се!

  • 4
    mbe281060634 avatar :-P
    mbe281060634

    Жълтопаветната левица от кръга капитал малко ми напомня на Путин в държавието си...

    Путин се репчи на Запада, докато в същото време изитзад китайците му правят муш.. в Сибир.

    ДБ все ГЕРБ им виновни, през същото време ИТН им направи едно голямо муш.. изотзад.

  • 5
    sso1597502201681502 avatar :-|
    Adrian Rangelov

    До коментар [#] от "":

    А бе,муш,ма ти си бил голям хитрец бе!Какво си мислиш-глей сега,ще забъркам един тюрлю гювеч от епитети,етикети и Путин /за къде без него/ и всички ще хлъцнат от възхищение колко съм в час с нещата!Да ама не-"гола вода" си!Вземи си направи едно "муш" и се скрий или в обратен ред!Хайде приятно "муш-прекарване"!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал