Рекламните победители и поуките от необичайната ФАРА

Рекламните победители и поуките от необичайната ФАРА

Агенцията Noble graphics, групата Ogilvy Group и компанията "Деликатес Житница" бяха отличени в рекламния фестивал. Grand prix спечели McCann Sofia

4845 прочитания

Рекламната индустрия в България не е голяма. Специалистите се познават помежду си и образуват една своеобразна затворена общност. Това, около което традиционно се обединяват всяка година, е най-големият творчески фестивал в страната ФАРА, който се организира от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Той цели да отличи най-добрите рекламни проекти през годината и да поощри хората, които стоят зад тях.

Миналата годината фестивалът не се проведе, а около организацията на ФАРА 2021 до последно имаше редица въпросителни и неслучайно даде заявка да не очакваме очакваното. За първи път от създаването преди 21 години събитието се проведе в София. Това в комбинация с пандемичната ситуация доведе до много по-слабо посетен фестивал. За първи път организаторите на ФАРА се опитаха да обособят две отделни надпревари - за творчески и за медийни агенции. Целта зад това решение беше да привлекат повече агенции в конкурса. Резултатът - общо 33 агенции взеха участие, или с една повече в сравнение с 2019 г., когато се проведе последният форум.

Комуникационният бранш беше един от най-силно засегнатите от пандемията, когато миналата година компаниите рязко намалиха бюджетите си от страх от приближаващата криза. Макар всички да са единодушни, че през 2021 г. рекламната индустрия се съвзема, агенциите продължават да бъдат несигурни за бъдещето на бизнеса. Това притеснение отекна и по време на ФАРА. През първите дни на фестивала, придружени и от студено време, представители на агенции извън оценяващото жури почти нямаше. Най-много публика привлече лекционната програма в третия ден от фестивала.

Слаб интерес имаше и към традиционната Q&A сесия с журито малко преди церемонията, на която участниците могат да разберат повече аргументи за оценките на кампаниите им. Така, ако предишни години стратегията на ФАРА беше да привлече повече рекламодатели, сега целта на фестивала трябва да бъде да върне и агенциите.

Победителите за последните две години

Заради пропуснатата 2020 г. в 21-ото издание на фестивала се оценяваха рекламни проекти, реализирани през последните две години. Заявките бяха с 20% повече спрямо 2019 г. - общо 405, а агенциите се състезаваха в общо 11 категории. С най-много подадени заявки бяха All Channels Advertising - 53, и guts&brainsDDB - 40.

Голямата награда в творческия фестивал на ФАРА тази година обаче взе агенцията Noble Graphics. За екипа това е четвъртото отличие "Агенция на годината" от съществуването на конкурса до момента. Последно тя беше отличена през 2014 г. Тази година Noble Graphics участваха в конкурса с общо 34 заявки, от които 24 стигнаха до финала, като сред тях са кампании за клиентите им "Кауфланд България", Winbet, община Габрово, Aroma, "Групама застраховане" и Coca-Cola. Годината е силна за агенцията, която през февруари спечели и другото голямо отличие на българския комуникационен пазар - "Агенция на годината", в конкурса за рекламна ефективност "Effie България". На второ място беше класирана агенцията The Smarts, а на трета позиция завършиха агенциите Human и Saatchi&Saatchi Sofia.

От 2016 г. във ФАРА няма отделна награда за медийна агенция. До тазгодишното издание, в което организаторите отново въведоха отличието "Медийна агенция на годината". То беше спечелено от Ogilvy Group, които участваха с общо 18 заявки, от които 10 стигнаха до финала. Сред клиентите на групата са "Адидас България", "Уникредит Булбанк", "Санофи България", Български фонд за жените и Storytel. Това е четвърто отличие за групата в историята на ФАРА, като през 2010 г. агенцията Mindshare печели "Медийна агенция на годината". Сега на второ място се класира агенцията All Channels Advertising, следвана от proof.

Традиционно в рамките на ФАРА беше връчена и награда "Рекламодател на годината". Тази година отличието спечели компанията "Деликатес Житница", която активно рекламира месните си продукти през кампании като "Въпрос на чест" и "Побратимяването на боба с наденицата". Те са дело на агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, част от комуникационната група "Publicis Group България", които приеха наградата на сцената от името на клиента си. Второто място сред рекламодателите зае "Кауфланд България", следван от Dante International, собственик на Fashion Days.

Тази година беше връчена и голямата награда във фестивала Grand prix, която се дава на рекламна идея, отличаваща се на световно ниво. Тя логично отиде при агенцията McCann Sofia, която тази година спечели бронзово отличие от най-големия рекламен фестивал в света Cannes Lions с кампания Booktrips за Mastercard, със съдействието на електронната книжарница Booklover. Това е първото отличие от Кан за българска агенция. Това отговори и на въпроса, превърнал се във вътрешна шега за индустрията, дали критичното жури на ФАРА ще отличи проект с награда от Cannes Lions.

През погледа на журито

По време на Q&A сесията с журито в последния ден от фестивала генералното мнение на членовете му беше, че кампаниите във ФАРА се подобряват. "Имаше разнообразни и добри кампании, със силен криейтив, изготвени за различни типове клиенти. Много от заявките вече бяха получили отличия на международни фестивали", каза по време на сесията Васил Петраков, творчески директор на guts&brainsDDB. "Рекламата по света повдига темата за устойчиво потребление, иска ми се да виждам повече такива кампании и тук. Имаше по-малки и интересни активации, но нямаше големи и смислени неща", каза Ангел Искрев, творчески директор в proof.

Традиционно най-много заявки - общо 74, имаше в категорията Craft, следвана от Film с 52 проекта. С много малко заявки и съответно без победители беше категорията Audio. "В други издания на ФАРА тв категориите са имали повече и по-качествени заявки за разлика от тази. Това вероятно е резултат от пандемията, защото знаем какви са необходимите продукционни бюджети. С тези пари може да се направи цялостна онлайн кампания, която да доведе до същите резултати. Затова много рекламодатели се ориентираха към друг тип кампании", каза също Илия Яков, творчески директор на All Channels Group.

Критики имаше и към изготвянето на заявките, с които агенциите се състезават помежду си. "Бих препоръчал да се ограничи рекламисткият хумор в заявките, който разбираме само ние. Както и да се намали генерално дължината им", каза още Искрев. По думите на креативния партньор в gobox Петър Бояджиев трябва да се наблегне и на представянето на резултатите от кампаниите в заявките. "Именно те тежат при колебание в оценката", допълва той.

Обичайните поуки

Тази година ФАРА се проведе при необичайни условия и несигурна пандемична ситуация. Цялостната нагласа и усещане на фестивала бяха за разединение между индустрията. Именно агенциите обаче са тези, които трябва да върнат блясъка на рекламния бранш и да привлекат както нови млади кадри в бизнеса, така и да увеличат интереса на публиката към събитията на индустрията. Именно това е и добра отправна точка при планирането на следващото издание на ФАРА.

Рекламистите са на едно мнение за това, че фестивалът е важен за бранша и трябва да съществува като такъв, но е необходима силна лекционна програма и уъркшопи, които да привлекат по-широка публика. В противен случай се превръща в нишово локално събитие, на което дори не присъстват всички представители на агенции, а какво остава за продуценти, режисьори и рекламодатели. Както и именно до голяма степен се случи в тази необичайна година.

Повече за победителите във ФАРА 2021 четете в седмичния брой на "Капитал".

Пълният списък с награди от ФАРА 2021

Тази година няма отличени кампании в подкатегориите "Тв реклама и кинореклама - услуги", "Радиореклама", "Други аудиоформати", "Уебсайтове и мобилни приложения", "Онлайн реклама", Digital craft, "Креативно използване на съществуващи формати", "Използване на тв и друг тип екрани" и "Използване на аудиоплатформи".

ТВОРЧЕСКИ ФЕСТИВАЛ

КАТЕГОРИЯ: FILM

ПОДКАТЕГОРИЯ: ТВ РЕКЛАМА И КИНОРЕКЛАМА - СТОКИ

БРОНЗ

Въпрос на чест (серия от 3 тв клипа)

Рекламодател: "Деликатес Житница"

Агенция: Saatchi & Saatchi Sofia

ПОДКАТЕГОРИЯ: ТВ РЕКЛАМА И КИНОРЕКЛАМА - УСЛУГИ

НОМИНАЦИЯ

Знаем, че знаеш

Рекламодател: Winbet

Агенция: Noble Graphics

ПОДКАТЕГОРИЯ: ТВ РЕКЛАМА И КИНОРЕКЛАМА - ДРУГИ ФИЛМОВИ ФОРМИ

ЗЛАТО

Важните избори

Рекламодател: Dante International

Агенция: Human Agency

СРЕБРО

Добрите истории заслужават да бъдат разказвани

Рекламодател: "Успелите БГ"

Агенция: Nitram

БРОНЗ

Теленор Сватба

Рекламодател: "Теленор България"

Агенция: guts&brainsDDB

КАТЕГОРИЯ: AUDIO

ПОДКАТЕГОРИЯ: РАДИОРЕКЛАМА

НОМИНАЦИЯ

Звукът

Рекламодател: СБА

Агенция: Havas Worldwide Sofia

ПОДКАТЕГОРИЯ: ДРУГИ АУДИОФОРМИ НА РЕКЛАМА

НОМИНАЦИЯ

Вечните хитове на България

Рекламодател: Български фонд за жените

Агенция: Ogilvy Group

КАТЕГОРИЯ: PRINT

ЗЛАТО

Промяна.

Рекламодател: "Непи проджект уан"

Агенция: Nitram

СРЕБРО

Най-добрата ни външна реклама (серия от 2 визии ООН)

Рекламодател: Lidl

Агенция: Saatchi & Saatchi Sofia

БРОНЗ

100% electric

Рекламодател: Porsche BG

Агенция: NRG Brands

КАТЕГОРИЯ: DIGITAL

ПОДКАТЕГОРИЯ: СОЦИАЛНИ МЕДИИ И ИНФЛУЕНСЪР МАРКЕТИНГ

СРЕБРО

Важните избори

Рекламодател: Dante International

Агенция: Human Agency

СРЕБРО

Purina ONE Catfluencer Academy

Рекламодател: Nestlé Purina PetCare

Агенция: All Channels Advertising

СРЕБРО

Рейт Хот Чили Пепърс

Рекламодател: "Ростар БГ"

Агенция: Nitram

БРОНЗ

Варна 63

Рекламодател: "Черноморско злато"

Агенция: Human Agency

КАТЕГОРИЯ: CRAFT

ПОДКАТЕГОРИЯ: FILM CRAFT

СРЕБРО

Маслото е УАУ

Рекламодател: "Ростар БГ"

Агенция: Nitram

БРОНЗ

EVN Планински спасители

Рекламодател: "ЕВН България"

Агенция: guts&brainsDDB

БРОНЗ

Знаем, че знаеш

Рекламодател: Winbet

Агенция: Noble Graphics

БРОНЗ

Побратимяването на боба с наденицата

Рекламодател: "Деликатес Житница"

Агенция: Saatchi & Saatchi Sofia

БРОНЗ

Success Is a Blend

Рекламодател: Chivas Regal

Агенция: Saatchi & Saatchi Sofia

ПОДКАТЕГОРИЯ: ART DIRECTION

СРЕБРО

Революция на 5 континента

Рекламодател: Софийски международен литературен фестивал 2019

Агенция: The Smarts

ПОДКАТЕГОРИЯ: COPY CRAFT

ЗЛАТО

Брей, че име!

Рекламодател: "Кауфланд България"

Агенция: Noble Graphics

СРЕБРО

24-ти София филм фест лято - Апокалипсис

Рекламодател: Международен София филм фест

Агенция: guts&brainsDDB

СРЕБРО

Idealisk

Рекламодател: IKEA България

Агенция: The Smarts

БРОНЗ

made from the fruits of diplomacy

Рекламодател: Kasába

Агенция: proof.

БРОНЗ

Обичаш го като човек, изпрати го като хората

Рекламодател: "Петрест"

Агенция: Nitram

КАТЕГОРИЯ: IDENTITY

ПОДКАТЕГОРИЯ: БРАНД ИДЕНТИЧНОСТ

ЗЛАТО

Брей, че марка!

Рекламодател: "Кауфланд България"

Агенция: Noble Graphics

СРЕБРО

Cohones Brand ID

Рекламодател: Cohones Brewery

Агенция: All Channels Advertising

ПОДКАТЕГОРИЯ: PACKAGING DESIGN

ЗЛАТО

Black to the bones

Рекламодател: Cohones Brewery

Агенция: All Channels Advertising

СРЕБРО

Брей, че опаковки!

Рекламодател: "Кауфланд България"

Агенция: Noble Graphics

КАТЕГОРИЯ: BRAND ACTIVATION

ПОДКАТЕГОРИЯ: LIVE

СРЕБРО

Събор на боба с наденицата

Рекламодател: "Деликатес Житница"

Агенция: Saatchi & Saatchi Sofia

СРЕБРО

Теленор Сватба

Рекламодател: "Теленор България"

Агенция: guts&brainsDDB

БРОНЗ

Priceless Dinner

Рекламодател: Mastercard

Агенция: McCann Sofia

НОМИНАЦИЯ

Absolut Culture Shock

Рекламодател: "Перно Рикар България"

Агенция: guts&brainsDDB

ПОДКАТЕГОРИЯ: DIRECT

СРЕБРО

Визитка срещу хакери

Рекламодател: "Групама застраховане"

Агенция: Noble Graphics

ПОДКАТЕГОРИЯ: AMBIENT

БРОНЗ

IKEA Art Event

Рекламодател: IKEA България

Агенция: The Smarts

КАТЕГОРИЯ: INNOVATION

БРОНЗ

Визитка срещу хакери

Рекламодател: "Групама застраховане"

Агенция: Noble Graphics

КАТЕГОРИЯ: БРАНД АДАПТИВНОСТ

ЗЛАТО

Буря в чаша

Рекламодател: IKEA България

Агенция: The Smarts

СРЕБРО

Idealisk

Рекламодател: IKEA България

Агенция: The Smarts

БРОНЗ

EKO - Stay at home campaign

Рекламодател: "Еко България"

Агенция: guts&brainsDDB

БРОНЗ

made from the fruits of diplomacy

Рекламодател: Kasába

Агенция: proof.

КАТЕГОРИЯ: КАМПАНИЯ

ПОДКАТЕГОРИЯ: СТОКИ

ЗЛАТО

Побратимяването на боба с наденицата

Рекламодател: "Деликатес Житница"

Агенция: Saatchi & Saatchi Sofia

БРОНЗ

Въпрос на чест

Рекламодател: "Деликатес Житница"

Агенция: Saatchi & Saatchi Sofia

ПОДКАТЕГОРИЯ: УСЛУГИ

ЗЛАТО

Booktrips

Рекламодател: Mastercard

Агенция: McCann Sofia

ПОДКАТЕГОРИЯ: СОЦИАЛНА, ПОЛИТИЧЕСКА, МЕДИЙНА РЕКЛАМА

ЗЛАТО

Важните избори

Рекламодател: Dante International

Агенция: Human Agency

МЕДИЕН ФЕСТИВАЛ

КАТЕГОРИЯ: МЕДИЙНА КАМПАНИЯ

ПОДКАТЕГОРИЯ: СТОКИ

СРЕБРО

Въпрос на чест

Рекламодател: "Деликатес Житница"

Агенция: Zenith Media

СРЕБРО

wakeupafter6pm

Рекламодател: fritz-kola

Агенция: proof.

БРОНЗ

Novanight е хапчето за сън

Рекламодател: "Санофи България"

Агенция: Ogilvy Group

КАТЕГОРИЯ: КАНАЛИ - ТВОРЧЕСКИ ПОДХОД И ИНОВАЦИИ В КОНКРЕТЕН КАНАЛ

ПОДКАТЕГОРИЯ: ИЗПОЛЗВАНЕ НА ПРИНТ / ВЪНШНА РЕКЛАМА

ЗЛАТО

Навън с Пиринско

Рекламодател: "Карлсберг България"

Агенция: Noble Graphics

БРОНЗ

Визитка срещу хакери

Рекламодател: "Групама застраховане"

Агенция: Noble Graphics

ПОДКАТЕГОРИЯ: ИЗПОЛЗВАНЕ НА ДИГИТАЛНИ ПЛАТФОРМИ И МОБИЛНИ ТЕХНОЛОГИИ

СРЕБРО

Намиране на правилните потребители, физически в интернет

Рекламодател: Уникредит Булбанк

Агенция: Ogilvy Group

БРОНЗ

air dropping fries

Рекламодател: Skapto

Агенция: proof.

БРОНЗ

come back to bulgaria

Рекламодател: TELUS International Bulgaria

Агенция: proof.

БРОНЗ

search against violence

Рекламодател: AVON Bulgaria

Агенция: proof.

ПОДКАТЕГОРИЯ: ИЗПОЛЗВАНЕ НА СОЦИАЛНИ ПЛАТФОРМИ

ЗЛАТО

Опашката на Крадецът

Рекламодател: "Загорка"

Агенция: All Channels Advertising

БРОНЗ

Catfluencer

Рекламодател: "Нестле България"

Агенция: All Channels Advertising

БРОНЗ

Philips One Blade

Рекламодател: "Филипс България"

Агенция: All Channels Advertising

ПОДКАТЕГОРИЯ: БРАНДИРАНО СЪДЪРЖАНИЕ И РАЗВЛЕКАТЕЛНИ ПРОГРАМИ

ЗЛАТО

Обиколката на България, само с телефон

Рекламодател: Уникредит Булбанк

Агенция: Ogilvy Group

Рекламната индустрия в България не е голяма. Специалистите се познават помежду си и образуват една своеобразна затворена общност. Това, около което традиционно се обединяват всяка година, е най-големият творчески фестивал в страната ФАРА, който се организира от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Той цели да отличи най-добрите рекламни проекти през годината и да поощри хората, които стоят зад тях.

Миналата годината фестивалът не се проведе, а около организацията на ФАРА 2021 до последно имаше редица въпросителни и неслучайно даде заявка да не очакваме очакваното. За първи път от създаването преди 21 години събитието се проведе в София. Това в комбинация с пандемичната ситуация доведе до много по-слабо посетен фестивал. За първи път организаторите на ФАРА се опитаха да обособят две отделни надпревари - за творчески и за медийни агенции. Целта зад това решение беше да привлекат повече агенции в конкурса. Резултатът - общо 33 агенции взеха участие, или с една повече в сравнение с 2019 г., когато се проведе последният форум.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал