Мисия: Да върнем светлината на ФАРА

За пръв път от БАКА се опитаха да обособят две отделни надпревари под шапката на ФАРА. Творческият конкурс спечели Noble graphics.

Мисия: Да върнем светлината на ФАРА

Агенцията Noble graphics, групата Ogilvy Group и компанията "Деликатес Житница" са големите победители от рекламния фестивал ФАРА. Grand prix спечели McCann Sofia

2870 прочитания

За пръв път от БАКА се опитаха да обособят две отделни надпревари под шапката на ФАРА. Творческият конкурс спечели Noble graphics.

© Милена Янкова


Темата накратко
  • Едно от най-важните събития за индустрията беше слабо посетено от представители на агенции и рекламодатели.
  • Според индустрията фестивалът трябва да предложи повече лекции и уъркшопове.

В рекламната индустрия в България има клишета, които не се променят през годините, и агенциите често се обединяват около тях. Такива например са малкият локален пазар, ниските цени за криейтив и комуникационните награди, които не трябва да бъдат самоцел. Своеобразната затворена общност от рекламни специалисти се събира веднъж в годината, за да затвърди тези наблюдения, да обмени опит и да си свери часовника за нивото на рекламата в страната. Това се случва по време на най-големия творчески фестивал в страната - ФАРА, който се проведе миналата седмица и традиционно се организира от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Той цели не просто да отличи най-добрите рекламни проекти през годината, но и да зареди с нови идеи и знания публиката.

Нещо ново, нещо назаем

Миналата година фестивалът не се проведе, а около организацията на ФАРА 2021 до последно имаше редица въпросителни и неслучайно даде заявка да не очакваме очакваното. Промените започнаха със смяна на локацията от Пловдив в София за улеснение на организаторите и участниците. Това в комбинация с пандемичната ситуация доведе до много по-слабо посетен форум.

За пръв път от БАКА се опитаха да обособят две отделни надпревари под шапката на ФАРА - за творчески и за медийни агенции. Целта зад това решение беше да привлекат повече агенции в конкурса. Резултатът - общо 33 агенции взеха участие, или с една повече в сравнение с 2019 г., когато се проведе последният форум. Обособиха и нова категория - "Бранд адаптивност", в резултат на промените в сектора покрай пандемията, която привлече общо 19 заявки.

Въпреки промените отражението на пандемията върху рекламния бизнес отекна и по време на ФАРА. През първите дни на събитието, придружени и от студено време, представители на агенции извън оценяващото жури почти нямаше. Най-много публика привлече лекционната програма в третия ден от фестивала. Слаб интерес имаше и към традиционната Q&A сесия с журито малко преди церемонията, на която участниците могат да разберат повече аргументи за оценките на кампаниите им. Така, ако предишни години стратегията на ФАРА беше да привлече повече рекламодатели, сега целта на фестивала трябва да бъде да върне и агенциите.

Награди има за всички от сърце

Заради пропуснатата 2020 г. в 21-ото издание на ФАРА се оценяваха рекламни проекти, реализирани през последните две години. Заявките бяха с 20% повече спрямо 2019 г. - общо 405, а агенциите се състезаваха в общо 11 категории. С най-много подадени заявки бяха All Channels Advertising - 53, и guts&brainsDDB - 40.

Голямата награда в творческия фестивал на ФАРА тази година взе агенцията Noble Graphics. За екипа това е четвъртото отличие "Агенция на годината" от съществуването на конкурса до момента. Последно тя беше отличена през 2014 г. "Наградата неизменно ни напомня, че 2022-а вече чука на вратата. Освен моментното удовлетворение това отличие има голямо значение като силен стимул за амбициите и хъса на творческия екип", коментира пред "Капитал" Петко Котов, творчески директор в агенцията.

Тази година Noble Graphics участваха в конкурса с общо 34 заявки, от които 24 стигнаха до финала и им донесоха три златни, две сребърни и три бронзови награди. Сред тях са кампании за клиентите им "Кауфланд България", Winbet, община Габрово, Aroma, "Групама застраховане" и Coca-Cola. Годината е силна за агенцията, която през февруари спечели за четвърти път и другото голямо отличие на българския комуникационен пазар - "Агенция на годината", в конкурса за рекламна ефективност "Effie България".

На второ място във ФАРА 2021 беше класирана агенцията The Smarts, а на трета позиция завършиха Human и Saatchi&Saatchi Sofia.

От 2016 г. във фестивала няма отделна награда за медийна агенция. До тазгодишното издание, в което организаторите отново въведоха отличието "Медийна агенция на годината". То беше спечелено от Ogilvy Group, които участваха с общо 18 заявки, от които 10 стигнаха до финала и им донесоха по една златна, сребърна и бронзова награда. Сред клиентите на групата са "Адидас България", Уникредит Булбанк, "Санофи България", Български фонд за жените и Storytel. Това е четвърто отличие за групата в историята на ФАРА, като през 2010 г. агенцията Mindshare печели "Медийна агенция на годината". "Tакава награда материализира смисъла на ежедневните усилия на целия екип да направи най-доброто. Важното е наградите никога да не са самоцел - вярваме, че трябва да участваме на фестивали с реалната си работа, а не с фестивални хрумки", казва Владимир Стоилов, директор в Ogilvy Group.

Тази година на второ място във фестивала се класираха агенцията All Channels Advertising, следвана от proof.

Традиционно в рамките на ФАРА беше връчена и награда "Рекламодател на годината". Отличието спечели компанията "Деликатес Житница", която активно рекламира месните си продукти през кампании като "Въпрос на чест" и "Побратимяването на боба с наденицата". Те са дело на агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, част от комуникационната група "Publicis Group България", които приеха наградата на сцената от името на клиента си. Двете компании си партнират от 2009 г., като "Деликатес житница" работи и с медийната агенция Zenith и дигиталната Digitas Sofia, също част от групата. "Много сме поласкани. За нас обаче наградите никога не са били самоцел. Те са ценни, когато показват, че екипът си е свършил работата. Със Saatchi & Saatchi работим в тясно сътрудничество и се чувстваме като членове на едно семейство", казва Петя Пенкова, маркетинг мениджър на "Деликатес Житница".

Второто място сред рекламодателите във ФАРА зае "Кауфланд България", следван от Dante International, собственик на Fashion Days.

Тази година беше връчена и голямата награда във фестивала - Grand prix, която се дава на рекламна идея, отличаваща се на световно ниво. Такава се връчва за четвърти път от 2013 г. Тя логично отиде при агенцията McCann Sofia, която тази година спечели бронзово отличие от най-големия рекламен фестивал в света - Cannes Lions, с кампания Booktrips за Mastercard, със съдействието на електронната книжарница Booklover. Това е първото отличие от Кан за българска агенция. Което отговори и на въпроса, превърнал се във вътрешна шега за индустрията - дали критичното жури на ФАРА ще отличи проект с награда от Cannes Lions.

Какво е нивото

Генералното мнение на рекламните специалисти е, че кампаниите във ФАРА се подобряват. "Последната година и половина беше много трудна за рекламната индустрия. Имаше безпрецедентен натиск за намаляване на цените в комбинация с доста консервативно и нерешително поведение от страна на марките. Въпреки това на фестивала видяхме примери за изключителна работа, бих казал на световно ниво", коментира пред "Капитал" Марсел Леви, творчески директор в Noble Graphics и член на творческото жури.

"Имаше разнообразни и добри кампании, със силен криейтив, изготвени за различни типове клиенти. Много от заявките вече бяха получили отличия на международни фестивали", каза по време на Q&A сесията Васил Петраков, творчески директор на guts&brainsDDB. По думите на творческия директор на proof. Ангел Искрев заявките тази година представят по-малки и интересни активации, но липсват големи и смислени проекти. "В други издания на ФАРА тв категориите са имали повече и по-качествени заявки за разлика от тази. Това вероятно е резултат от пандемията, когато много рекламодатели се ориентираха към друг тип кампании", каза по време на сесията Илия Яков, творчески директор на All Channels Group.

Критики от страна на журито имаше към представянето на кампаниите в заявките. От една страна, често в тях липсват посочени резултати - информация, която би могла да повлияе на оценката на журито. От друга, присъства традиционният хумор, разбираем само от специалистите в индустрията. Така те се обединиха около мнението, че провеждането на уъркшоп за изготвянето на заявки за ФАРА, какъвто имаше преди три години, ще подобри нивото им. Според "Рекламодател на годината" полезна би била и обратната връзка за заявките. "Ако журито дискутира на живо кампаниите, присъстващите ще имаме възможност да обогатим познанията си, да обърнем внимание на детайли, които може би са ни убегнали", казва още Пенкова от "Деликатес Житница". Подобно обсъждане на всички заявки обаче би удължило значително журирането и би могло да провокира дълги полемики относно оценките.

По-добра ФАРА

С приключването на необичайната ФАРА 2021 започва планирането на следващото издание на фестивала, което ще покаже доколко той може да се развива и адаптира към ситуацията. "Трябва да изместим фокуса от състезателната част и да го прехвърлим към интересно и полезно съдържание, което да привлича всички замесени в рекламната индустрия. Посоката е вече зададена с лекторите, но може да се надгради с уъркшопове и други активности, в които посетителите на фестивала да се включват активно, а не само като пасивни зрители. Добре е да помислим как можем да привлечем повече млади хора към фестивала и в индустрията като цяло", казва Владимир Стоилов от Ogilvy Group. Именно агенциите обаче са тези, които създават облика на рекламния бранш и трябва да върнат блясъка му. Това би довело до навлизането на повече хора в рекламата и засилване на интереса към събитието.

ФАРА 2021 се превърна в преходно издание между една нулева година за индустрията и надеждата за по-добра 2022 г. Така специалистите от бранша имат една година, в която да си отговорят на въпроса какъв да бъде форматът на фестивала и има ли нужда рекламната индустрия от него като цяло.

Победителите говорят

Каква е формулата за успешно партньорството между клиенти и агенция?

Мария Милушева, творчески директор, Noble Graphics: Като в една романтична връзка. Да виждаш и чуваш другия, да разбираш, да си имате доверие, но и да не се страхувате да бъдете откровени, даже когато не е приятно. Особено тогава.

Екатерина Тупарева (Е.Т.), изпълнителен директор, Ogilvy Group: Доверие към експертизата на хората, които работят за клиентa. Добро познаване на марката и потребителите ѝ.

Смелостта да предложиш (агенции) и одобриш (клиент) новаторски идеи. Всички хора се страхуват от нещата, които не са правили досега, но това е смисълът на креативността. Истински смелите творчески идеи постигат резултати много по-бързо от останалите и имат нужда от по-малко средства за комуникация.

Петя Пенкова (П.П.), маркетинг мениджър, "Деликатес Житница": Доверието е ключово. Изключително важно е и дългосрочното партньорство между клиента и агенцията. Така агенцията ще има възможност по-добре да опознае продукта, да вникне в тънкостите на производството и дистрибуцията, да разучи в детайл спецификите на потребителите.

Кои са трите неща в рекламната индустрия, които искате да се променят през следващите три години?

Е.Т.: 1. Да се направи нещо по отношение на авторските права върху идеите на творческите агенции.

2. Да не се работи с клиенти, които не знаят стойността на труда на агенцията. Важно е да си дават сметка, че по-ниската цена, която плащат на агенцията, води до наемането на евтини хора, които не увеличават стойността за никого.

3. Това, което се надявам никога да не се промени - талантът винаги да се цени.

Пенко Котов, творчески директор, Noble Graphics: Aко ги сведа до едно, бих искал да видя избухването на голямо количество млади творчески таланти, които да припознаят рекламната индустрия като своето поле за изява и да намерят мястото си в нея.

П.П.: Със сигурност гъвкавостта и адаптивността са жизненоважни за комуникационната индустрия. През следващите години ще бъде още по-трудно да се намери баланс в инвестициите за изграждането на една марка и краткосрочните финансови резултати, които са особено важни в тези несигурни времена.
Темата накратко
  • Едно от най-важните събития за индустрията беше слабо посетено от представители на агенции и рекламодатели.
  • Според индустрията фестивалът трябва да предложи повече лекции и уъркшопове.

В рекламната индустрия в България има клишета, които не се променят през годините, и агенциите често се обединяват около тях. Такива например са малкият локален пазар, ниските цени за криейтив и комуникационните награди, които не трябва да бъдат самоцел. Своеобразната затворена общност от рекламни специалисти се събира веднъж в годината, за да затвърди тези наблюдения, да обмени опит и да си свери часовника за нивото на рекламата в страната. Това се случва по време на най-големия творчески фестивал в страната - ФАРА, който се проведе миналата седмица и традиционно се организира от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Той цели не просто да отличи най-добрите рекламни проекти през годината, но и да зареди с нови идеи и знания публиката.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход