Reset в обществените медии

БНР има нов генерален директор. Ще се чува ли повече радиото?

Новоизбраният директор на БНР и останалите финалист в интервю за визията им относно развитието на радиото

Милен Митев
Милен Митев    ©  Ани Петрова, БНР
Милен Митев
Милен Митев    ©  Ани Петрова, БНР
Този текст е първа част от поредица, която разглежда ролята на обществените медии в България по повод назначението на нов генерален директор на БНР. Поредицата включва анализ по темата, интервю с бившия директор на радиото Андон Балтаков и с директора на бюрото на "Репортери без граници" за Балканите Павол Салай.

Поредният избор за генерален директор на Българското национално радио (БНР) се състоя днес. Победителят в конкурса е юристът Милен Митев, който временно заемаше поста, след като Андон Балтаков подаде оставка в началото на август.

От средата на септември петима кандидати мериха сили в надпреварата, като до последния трети кръг бяха допуснати само трима от тях - Милен Митев, Митко Димитров и Иво Тодоров. Жени Гаджалова и Светослав Костов отпаднаха по време на селекцията. И тримата кандидати са свързани с радиото, като са работили в различни периоди в обществената медиа. "Капитал" говори и с тримата финалисти, преди да стане ясен изходът от конкурса. Публикуваме интервютата с победителя и с другите двама участници в крайната надпревара - Иво Тодоров и Митко Димитров. Тук можете да видите и нашият анализ за ролята на обществените медии.

Милен Митев завършва "Право" в СУ "Св. Климент Охридски". Започва работа в БНР през 2009 г. като юрисконсулт. В радиото Митев се е занимавал с уреждането на авторски и сродни права, обществените поръчки, медийното, трудовото и административното право. От 2013 до 2019 г. е член на Правния комитет на EBU (Европейския съюз за радио и телевизия). В периода 2018- 2019 г. е директор на Дирекция "Правна и човешки ресурси" на БНР. За кратко работи и в БТА, първо, като главен юрисконсулт, а след това и като главен секретар. От април 2020 г. е директор на Административна дирекция на БНР.

От август тази година СЕМ възложи на Милен Митев да изпълнява временно длъжността генерален директор на БНР. По време на изслушването на Митев председателят на СЕМ Бетина Жотева го попита дали има зелен сертификат, дали има фирма и дали срещу него се води дело. Жотева уточни, че с въпросите е искала да предотврати "бомби", избухвали покрай други избори.

Каква според вас трябва да бъде ролята на обществената медия? До каква степен БНР отговаря на критериите?

В епоха на глобална пандемия и в година, която предлага избори на всеки четири месеца, обществената медия трябва да бъде източник на навременна, проверена, достоверна информация. Тя трябва да е оръжие в борбата с дезинформацията, да инвестира в българската култура и изкуство, да подкрепя каузи. Към днешна дата БНР успява да реализира тези свои задачи. За да продължи да ги изпълнява и утре обаче, "старата къща" трябва да пренесе своите изконни ценности в съвременното дигитално пространство чрез интернет, социални мрежи, мобилни приложения.

Каква е концепцията ви за развитие на радиото? Защо Съветът за електронни медии трябва да предпочете вашата кандидатура?

Ще работя, за да превърна БНР в модерна мултиплатформена медия, която предлага за работещите в нея култура на диалог, желание за развитие и насърчаване на творческите идеи. Радиото ще възприеме проактивен подход, като бъде отворено към партньорства с други организации, но и към обществото, за което работи.

Какви ще бъдат основните предизвикателства пред новия директор?

На първо място - търсенето на варианти за повишаване на доходите на работещите в радиото, а оттам и на тяхната мотивация. На второ място, трябва да се продължи безусловната гаранция за независимостта на журналистите. На трето място е необходимо да се обърне специално внимание на подобряване на комуникацията и синхрона в работата между отделните структури. Нито една от тези стъпки не може да бъде реализирана без постоянен диалог със служителите на радиото.

Какво мотивира вашето участие?

За малко повече от две години в БНР се смениха четирима генерални директори. Тази нестабилност неминуемо се отразява на хората в радиото. От началото на тази година стартираха реформи, които допълнително доведоха до натрупване на напрежение у работещите. Това, от което се нуждае БНР е стабилност. На първо място трябва да се анализират резултатите от направеното дотук, да се извършат корекции, където е необходимо, и да се възстанови диалогът между ръководството и екипите там, където е нарушен.

Добре познавам както работата на радиото, така и хората, които го създават. Това ми дава увереност, че мога да осигуря тази стабилност, от която радиото има нужда. Моята лична мисия ще бъде заедно с ръководния екип да подготвим БНР за предизвикателствата на бъдещето, да го направим по-силно и устойчиво.

Иво Тодоров: Трябва да бъдем модерни, бързи и адекватни в дигиталния свят

Иво Тодоров е журналист и писател. Като програмен директор на БНР от 2013 до 2015 г. Тодоров вече се е срещал с ръководна длъжност в радиото. Бил е и водещ на сутрешния блок на програма "Христо Ботев". Журналистическата му кариера започва в студентското предаване "Ку-ку" по БНТ. През годините е бил репортер, водещ и продуцент на информационните програми в радиостанциите "Дарик", НЕТ и "Експрес". Част e и oт няколко предавания по NOVA: "Пресечна точка", "Всяка неделя", "Часът на Милен Цветков", "Здравей, България", Big Brother. Член е на Съюза на българските писатели.



На изслушването пред СЕМ Тодоров, който се явява за трети път в конкурса, обяви, че това ще е за последно, за да не рискува да се превърне "във вечната Амбър".

Каква според вас трябва да бъде ролята на обществената медия? До каква степен БНР отговаря на критериите?

БНР е обществено медия и трябва да продължи да информира в полза на обществото. Радиото премина през трудни етапи през последните няколко години и според мен е важно занапред хората в БНР да работят спокойно и уверено в професионалните си възможности.

Каква е концепцията ви за развитие на радиото? Защо Съветът за електронни медии трябва да предпочете вашата кандидатура?

Кандидатите се представят пред Съвета за електронни медии и затова смятам, че е редно членовете му първи да чуят намеренията на всеки. Съветът ще прецени кой е подходящ да оглави БНР.

Какви ще бъдат основните предизвикателства пред новия директор?

В XXI век никоя медия не е вече в чист вид, и вашата също. Радиото не е само радио. Интернет е най-голямото предизвикателство. Трябва да бъдем модерни, бързи и адекватни в дигиталния свят.

Какво мотивира вашето участие?

Бил съм близо 8 години водещ на сутрешния блок по програма "Христо Ботев" и две години програмен директор. Познавам програмите, структурите и хората, които работят в БНР. И те ме познават. Знам как функционира тази голяма медия. Смятам, че заедно можем да продължим да правим успешни радиопрограми.
Митко Димитров: Притежавам и знанията и опита, за да ръководя институция като БНР

Митко Димитров е доктор по журналистика и преподавател в ЮЗУ "Неофит Рилски" - Благоевград. Работил е в БНР, като последователно е заемал длъжностите редактор, водещ, продуцент на новините на Радио "София", директор на Радио "София" и и.д. програмен директор на БНР.

Димитров е изпълнявал длъжността директор на връзките с обществеността във военното министерство и е бил медиен съветник на началника на отбраната. Към юни 2021 г. Димитров ръководи пресслужбата на една от службите за сигурност и обществен ред в Министерството на отбраната.



Досега Димитров е участвал пет пъти в надпревара за директор на радиото.

Членовете на Съвета за електронни медии, почувствали се засегнати от два поста на Димитров в социалните мрежи, потърсиха аргументите му за написаното. Единият пост гласи, че СЕМ се е превърнал в коронавируса на българските медии. "Когато съм счел, че нещо трябва да се критикува, съм го направил, когато нещо трябва да бъде похвалено, също го правя", каза Димитров. Той отговори, че такъв ще бъде и в работата си.


Каква според вас трябва да бъде ролята на обществената медия? До каква степен БНР отговаря на критериите?

Ролята на обществена медия като БНР следва да се търси в няколко основни направления. На първо място да поднася достоверна и проверена информация на своята аудитория, осигуряване на плурализъм на мненията при спазване на стандартите и принципите на журналистическата работа и създаването на български интелектуален продукт. Мисля, че в това отношение БНР се движи в правилната посока, но ние трябва да направим така, че радиото да е осъзнат и търсен избор от страна на слушателската аудитория. Нека е ясно, че авторитетът и доверието на обществото към БНР не са даденост, не са нещо, което се полага по право, а категории, които се изграждат и поддържат с професионализъм и непрестанни усилия.

Каква е концепцията ви за развитие на радиото? Защо Съветът за електронни медии трябва да предпочете вашата кандидатура?

Концепцията ми е с мотото "Информирани по всяко време". Тя се базира на три основни стълба на управление - отговорност, устойчивост и иновации. Притежавам и знанията, и опита, за да ръководя институция като БНР. Вярвам, че ако СЕМ избере мен, ще бъда добър стопанин на "старата къща", така както се грижа за моя дом и семейство, така ще се грижа и за програмите на радиото, музикалните състави, журналистите и служителите. Генералният директор на БНР трябва да разбира и от програми - как се създават, развиват и управляват. А моят професионален опит е изграждан именно в управлението на програмните линии. Имам и административен опит, не само в медия, но и в държавната администрация, което ми дава допълнителен поглед за начина, по който трябва да функционира институция, която се издържа от субсидията от държавния бюджет.

Какви ще бъдат основните предизвикателства пред новия директор?

Няколко са основните предизвикателства. На първо място, осигуряване на нови и адекватни стимули за работещите в БНР. Наблюдава се спад на аудиторията. Затова е наложително възстановяването на социологическите проучвания, за да са ясни очакванията на слушателите. Нужно е техническо и технологично обновление. Задължително следва да се преразгледа и неравномерното натоварване на хората и екипите.

Какво мотивира вашето участие?

Наблюдаваме няколко последователни управленски кризи в радиото. Явявам се с ясното съзнание, че има какво да предложа и знам как да го реализирам. Аз съм екипен играч и се надявам, че заедно с колегите сме натрупали достатъчно зрялост, за да превърнем енергията, която притежаваме, в градивна.

Още от Капитал

Данни отложено гледане

Данни отложено гледане