Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (2 ноември)

Новият шеф на БНР; Героите от село Житница; Facebook стана Meta; Spotify с повече абонати и "Репортери без граници" в защита на пакистанска журналистка

Милен Митев е новият генерален директор на БНР

Съветът за електронни медии (СЕМ) обяви през миналата седмица, че Милен Митев е новият генерален директор на БНР. Процедурата започна преди повече от месец, като до последния етап освен Митев бяха допуснати още двама кандидати - Иво Тодоров и Митко Димитров. Митев временно изпълняваше длъжността, след като Андон Балтаков подаде оставка през август.

Милен Митев завършва "Право" в СУ "Св. Климент Охридски". Започва работа в БНР през 2009 г. като юрисконсулт. От 2013 до 2019 г. е член на Правния комитет на EBU (Европейския съюз за радио и телевизия).

Повече за предизвикателствата пред новия директор на БНР от поредицата в "Капитал">>>

Героите от село Житница

В пределите на село Житница, област Пловдив, се намира и производителят на колбаси "Деликатес Житница". Приел името на селото за свой бранд, от 2018 г. голяма част от възрастните хора в Житница се превръщат в телевизионното лице на компанията. Главните герои, които компанията избира за рекламните си клипове, работят и живеят в селото, а тази година му донесоха отличието "Рекламодател на годината" на творческия рекламен фестивал ФАРА.

Рекламите, които се заснемат в Житница, са дело на рекламната агенция Saatchi&Saatchi Sofia, част от комуникационната група "Publicis Groupe България", която си партнира с "Деликатес Житница" от 2009 г. От агенцията твърдят, че жителите на селото са много колоритни и едва ли са щели да постигнат толкова добър резултат с професионални актьори.

Повече за пътя на "Деликатес Житница" и героите от рекламата вижте в репортажа тук>>>

Не ми трябва да знам научни новини, казват 57% от българите

Всеки трети българин изобщо не се интересува от научни открития или събития и процеси в света на технологиите, показва проучване "Евробарометър" за това какво познание имат гражданите, как го поддържат и какво е отношението им към науката и технологиите.

Четирима от десет никога не гледат документални филми за наука/технологии и не четат статии, списания или книги за учени или за наука, обобщават от "Дневник".

  • 55% практически не гледат и не четат за наука и технологии
  • 65% не обсъждат въпроси за наука и технологии в семейството и в компания
  • 92% почти никога не се задълбочават в някакъв научен проблем.

Още от изследването на "Евробарометър" от статията на "Дневник">>>

Дигитален бизнес

Facebook стана Meta заради metaverse - какво е това

Миналата седмица собственикът на Facebook Марк Зукърбърг обяви новото име на компанията. От известно време Зукърбърг не крие намеренията си за скъсване с досегашния имидж на бизнеса, особено след нашумелите скандали. Юридическото лице Facebook вече ще се казва Meta ("Мета") и ще е фокусирано върху т.нар. метавселена. Социалните мрежи Facebook, Instagram и Whatsapp запазват имената на брандовете си.

Според Reuters метавселена (metaverse) е широко понятие, което се отнася до споделени виртуални среди, до които хората имат достъп чрез интернет (VR или AR). Някои хора също използват думата metaverse, за да опишат светове в онлайн игрите, където потребителите имат герой, който може да се разхожда и да взаимодейства с други играчи.

Още какво се крие зад метавселената на Зукърбърг тук>>>

Силни резултати на Facebook въпреки скандала

Технологичният гигант Facebook отчете повишение на приходите и печалбата си за третото тримесечие на 2021 г. Оборотът е скочил с 35% до 29.01 млрд. долара, но е по-малко от очакванията на специалистите - 29.57 млрд. долара.

Една от причините за слабия растеж е последното обновяване на операционната система на Apple. В последното обновяване на iOS се акцентира върху рекламите, които се предоставят от Apple, дори при използването на приложения, които също съдържат реклами, подобно на Facebook. Това доведе до намаляване на точността на рекламите на социалната мрежа.

Повече за сагата покрай Facebook, вижте тук>>>

Медиен бизнес

Spotify с повече абонати, подкастите засилват скока на рекламите

Spotify надмина прогнозите за приходите си през третото тримесечие на 2021 г. Общите приходи нараснаха с 27%, достигайки 2.5 млрд. евро. Компанията отчете нетна печалба от 2 млн. евро. Премиум абонатите, които представляват по-голямата част от приходите на компанията, наброяват 172 млн. души, а общият брой месечни потребители нарасна с 19%, надхвърляйки 381 млн., пише Reuters.

Spotify печели от абонаменти и чрез представяне на реклами на хората, които които не плащат за услугата. Приходите от реклами скочиха със 75% до 376 млн., като компанията планира да наеме стотици служители, за да увеличи допълнително рекламните продажби. От ръководството не разкриват дела на рекламата, генерирана от подкасти, но заявяват, че ръстът е трицифрен спрямо същия период на миналата година.

Пакистанското правителство организира кампания на омраза срещу журналистка

Миналата седмица от международната организация за защита на свободата на словото "Репортери без граници" (RSF) излязоха с изявление срещу кампания на членове на управляващата партия на Пакистан. Според френската организация кампанията съдържа клеветничество и език на омраза срещу журналистката Асма Ширази, която пише за BBC Urdu.

От пакистанското правителство обвиняват Ширази, че превръща "жалки инсинуации" в туит. Кампанията се провежда от онлайн поддръжници на управляващия Пакистан "Техрик-е-Инсаф" (PTI).

Свободни позиции

"Дневник" обявява вакантна позиция за редактор с профил новини от България.

Още от Капитал