Google ще плаща на AFP за новини

Двете компании подписаха 5-годишно партньорство

AFP създава и разпространява мултимедийно съдържание за своите клиенти на шест езика по целия свят
AFP създава и разпространява мултимедийно съдържание за своите клиенти на шест езика по целия свят    ©  Reuters
AFP създава и разпространява мултимедийно съдържание за своите клиенти на шест езика по целия свят
AFP създава и разпространява мултимедийно съдържание за своите клиенти на шест езика по целия свят    ©  Reuters

Google ще започне да плаща на Agence France-Presse (AFP) за новинарско съдържание като част от договореното 5-годишно партньорство. Новинарските медии, които губят приходи от реклами заради онлайн гиганти като Google и Facebook, от години се оплакват от технологичните компании, които използват статии, без да плащат за тях. Нови закони във Франция и Австралия, приети след медийно лобиране и обществен натиск, дадоха на издателите по-голямо влияние, което доведе до множество лицензионни сделки по света на обща стойност милиарди долари.

Споразумението на AFP идва, след като Франция прие закон за авторското право, който създава "съседни права", изисквайки големите технологични компании да започнат преговори с издатели на новини, които искат лицензионно плащане.

"Споразумението обхваща целия ЕС, на всички езици на AFP, включително в страни, които не са приели директивата", каза главният изпълнителен директор на AFP Фабрис Фрис, описвайки сделката като "пионерска" и "кулминацията на дълга борба".

AFP създава и разпространява мултимедийно съдържание за своите клиенти на шест езика по целия свят.

След като първоначално не желаеше да плаща на френските вестници за използването на тяхното съдържание, Google най-накрая подписа тригодишно споразумение с част от националната преса в началото на 2021 г., но беше глобен с 500 млн. евро от регулатора по конкуренцията в страната в средата на юли. Google обжалва глобата и продължава преговорите за постигане на ново споразумение.

Съвместно сътрудничество

Google отказа да разкрие финансовите условия на сделката, но потвърди, че тя ще продължи пет години, съобщава Reuters. Компаниите заявиха в съвместно прессъобщение, че ще си сътрудничат и по други проекти.

"Това споразумение е признание за стойността на информацията", каза в изявление Фабрис Фрис.

"Сделката с AFP демонстрира нашата готовност да намерим общ език с издателите във Франция по темата за правата на съседство, каза Себастиен Мисоф, генерален мениджър на Google във Франция. Споразумението проправя пътя за още по-тясно сътрудничество."

Според него AFP ще предлага обучение за проверка на факти на няколко континента, подробности за които ще бъдат обявени скоро, се казва в изявление на компаниите.

Борба с технологичните гиганти

Американските технологични гиганти се сблъскаха с широк спектър от спорове с Брюксел и страните в ЕС за данъчното облагане, злоупотребата с доминиращата им пазарна сила, проблемите с поверителността и печеленето на пари от журналистическо съдържание, без да споделят приходите.

За да се справи с това, директивата на ЕС създаде формата на авторско право, наречена "политика за съседство", която ще позволи на търговските обекти да изискват компенсация за използването на тяхното съдържание.

Facebook обяви няколко споразумения през октомври, включително едно, което предвижда две години възнаграждение на френските медии за използването на тяхното съдържание, както и за участието им във Facebook News, които платформата ще започне във Франция през януари 2022 г.

Във Франция и Дания медийни групи обединиха усилията си, за да преговарят с технологични гиганти, докато в Испания Google обяви на 3 ноември, че ще отвори отново услугата си Google News в началото на 2022 г. В Австралия също беше приет закон, който задължава технологичните гиганти да плащат на медиите за използване на тяхното съдържание.

Още от Капитал