Кои са най-големите комуникационни агенции на българския пазар

Третото издание на "КМаркетинг" представя миналото, настоящето и бъдещето на комуникационния бизнес в страната

В края на 2019 г. комуникационният пазар достигна рекордни за последното десетилетие нива и всички агенции очакваха със затаен дъх "светлото бъдеще" на маркетинга. Оптимизмът обаче продължи едва три месеца. Тогава секторът тръгна стремглаво надолу. За някои агенции пандемията донесе страх, който замрази бизнесите и постави под въпрос оцеляването им. На други даде доза смелост и ги стимулира да трансформират компаниите си. Трети пък се радваха на промените, които донесоха повече бизнес на клиентите им, а съответно и на тях самите.

Годината в числа за агенциите

През 2020 г. приходите на девет от общо десетте най-големи комуникационни групи в страната намаляват. Общите им постъпления се равняват на почти 294 млн. лв., т.е. обслужват повече от половината комуникационни инвестиции на пазара. Това представлява спад с близо 10% спрямо 2019 г., която беше една от най-силните за бранша. Тенденцията медийните агенции да бъдат основен двигател на бизнесите на групите се запазва и през 2020 г. На този фон цената на творческия продукт продължава да пада, макар участниците на пазара да се надяват това да се промени с времето.

Пандемията се оказа благоприятна за онлайн бизнесите, много от които увеличиха приходите си, а с тях и инвестициите си за реклама. В резултат на това през 2020 г. дигиталните агенции се радват на ръст на оборота. Не съвсем така стоят нещата с рекламните агенции с основен фокус творческо обслужване. Техният бизнес беше силно засегнат от пандемията в допълнение на тенденцията на намаляващите цени на творческия продукт генерално на пазара. Движени основно от дигиталните агенции, приходите на компаниите, които не са част от комуникационна група, нарастват през 2020 г. с близо 40% и достигат почти 140 млн. лв.

Намалява и бизнесът на медийните агенции на пазара през 2020 г. Без изненади, това се дължи основно на съкратени бюджети или временно спрени активации на рекламодатели в началото на пандемията. Така през 2020 г. общият обем от приходи на най-големите медийни агенции, които не са част от комуникационна група, намалява с над 11% и се равняват на общо 98.9 млн. лв.

Пандемията и последвалите ограничения от нея силно засегнаха PR бизнеса в страната. Приходите на почти всички най-големи агенции на пазара намаляват с двуцифрени проценти през 2020 г. Те достигат общо 16.8 млн. лв., или с над 19% по-малко в сравнение с 2019 г., която беше една от най-силните години за PR сегмента. Именно добрите резултати, с които компаниите посрещнаха кризата, им помогнаха да преминат през пълната със сътресения година.

През изминалата година и половина бизнесът на BTL агенциите беше сред най-силно засегнатите. Събитийният сектор претърпя пълна трансформация. Някои активности напълно изчезнаха, други се прехвърлиха изцяло в онлайн среда или в най-добрия случай заложиха на хибридния модел. Затова тази година българските BTL агенции са в отделна класация, а не са част от голямото подреждане на комуникационни компании. Бизнесът на най-големите на пазара през 2020 г. намалява с над 40% и оборотите им се сриват до общо 9.2 млн. лв.

По-добрата 2021

Новата година не донесе решения на всички проблеми на комуникационния пазар, но агенции, медии и рекламодатели посрещнаха предизвикателствата по-подготвени и с научени уроци. Това неминуемо се отрази и на бизнесите им. Инвестициите в реклама достигат, а в много сектори и надминават нивата от 2019 г., а повечето от най-големите комуникационни компании на пазара определят годината като успешна.

Електронната търговия е един от двигателите на сектора. На пазара се появиха много нови участници, които заложиха на онлайн комуникации, като очакванията на агенциите са инвестициите им да продължат да растат, което ще има дългосрочно въздействие върху цялостния пейзаж в дигиталните медии.

За раздвижването на инвестициите на пазара тази година допринесоха и хазартните компании, които бързо заеха освободилата се ниша след излизането на "Национална лотария". Вложенията им в комуникации нараснаха многократно и достигнаха рекордни нива, като сред най-големите рекламодатели в сектора са Efbet, Winbet и Palmsbet. Това продължава да се случва, при условие че законът забранява пряката реклама на хазарт. Той е така написан обаче, че остава широко отворена врата за тълкуване, от която всички се възползват и влизат в света на рекламата.

На пазар, на който липсват данни, а наличните често са компрометирани, не е изненада, че рекламодателите избират да инвестират парите си в измерими канали, каквито са дигиталните. Затова голяма част от агенциите развиват собствени технологични решения, с които да задържат клиентите си и да привличат нови. Паралелно те започнаха да разширяват екипите си със специалисти с бизнес и технически профил.

На прага на новата година агенциите са заредени с още по-голям оптимизъм. Очакванията са 2022 г. да донесе със себе си редица промени - по-стабилна политическа обстановка в страната, оттегляне на инфлацията и евентуално лекарство за коронавирус. Като отражения участниците на пазара се надяват на увеличение на инвестициите във всички канали и фокус към дигиталните решения. Към момента обаче всичко това прилича повече на добри пожелания, отколкото на сигурна прогноза.

Изданието "КМаркетинг Factbook" е част от абонаментния план "Капитал PRO" и ще излезе онлайн на 26 ноември, а на 3 декември и на хартия. Всички читатели с такъв абонамент ще получат списанието в зависимост от това каква опция са избрали. Тази година изданието е разделено на три части и ще го намерите с три различни корици, олицетворяващи миналото, настоящето и бъдещето на комуникационния бизнес в страната. В него ще намерите пълната класация на най-големите комуникационни групи, индивидуални творчески и дигитални агенции, медийни и PR агенции на база приходите им за 2020 г. За първи път в "КМаркетинг Factbook" има отделно класиране на BTL агенциите на пазара.

В изданието ще прочетете още кои компании инвестират най-много в телевизионна и радиореклама през 2021 г., специално проучване за използването на маркетинга през съдържание на българския пазар, както и анализ на проблемите, с които индустрията се сблъсква за намиране на кадри. В третата част от приложението ще може да прочетете какво е бъдещето на онлайн рекламата без бисквитките на Google и какви са прогнозите за 2022 г. на мениджърите на някои от най-големите агенции. Всички читатели, които не са "Капитал PRO" абонати, ще могат да купят списанието след 26 ноември в Библиотеката на "Капитал" в онлайн или печатен формат.

Още от Капитал