Тайното оръжие в рекламата

Кои са новите възможности, с които радиото променя рекламния пазар

Докато мнозина още твърдо вярват, че бъдещето е във видеоформатите, и инвестират хиляди в производството им, сякаш незабелязано аудиото набира сериозна преднина и се развива с все по-бързи темпове. През последното десетилетие аудиопазарът се промени драстично и там, където някога потребителите имаха ограничени възможности, виждаме огромен потенциал и разширяване на предлагането. Радио, музикални селекции, стрийминг, интервюта, подкасти и аудиокниги са само част от богатия избор, пред който всеки от нас е поставен всекидневно.

И докато пазарът предлага все повече опции, наблюдаваме ясна тенденция радиото да е предпочитан източник на аудио в редица страни (1). В момента подкастите все още са по-нишов продукт и макар музикалният пазар да расте и YouTube и Spotify да доминират на тази сцена, радиото продължава да е най-слушаният аудиоканал в световен мащаб със 77% слушатели седмично (2). Общият извод е, че силната персонална, дългосрочна и традиционна връзка, която е установена между радиостанциите и аудиторията, се превръща в едно от уникалните предимства на канала.

Доказан източник на достоверна информация и забавление, радиото е и ценен помощник на маркетолозите в разработването на правилния медиен микс, като повишава ефективността на телевизионната реклама със 70%, а на дигиталната - с 228% (3). Креативното преплитане на музика, гласове и жива модерация, както и многократните, но ненатрапчиви повторения в ефир, спомагат посланията на всеки рекламодател да достигнат до желаната публика, като безспорно увеличават разпознаваемостта и доверието към бранда.

В днешно време бизнесът с радиореклама се разви до степен, в която лесно може да покрие различни платформи, като комбинира контекстуално позициониране в ефир, физическо присъствие и скъсяване на дистанцията посредством мобилно студио, дигитално отразяване чрез сайта на радиото и комуникация в социалните мрежи.

"Не всички играчи на българския пазар предлагат възможност за комбиниране на толкова разнообразно позициониране. С прецизно планиране комуникацията в радиото може да бъде ефективно насочена към конкретен таргет - чрез радиа с различен музикален жанр, социално-демографски данни и географски регион на покритие, каквито възможности предлагаме с N-JOY, bTV Radio, Jazz FM, Classic FM и Z-Rock. Времето на чистите рекламни спотове отдавна отмина и едно от най-големите предимства на радиорекламата - нейната нестандартна форма, остава неизползван актив за голяма част от клиентите. Дори провеждането на радиоигра може автоматично да постави бранда в нова позитивна светлина - чрез атестации за качеството му от страна на водещите", споделя Александра Гълъбова, директор "Маркетинг и PR" на bTV Radio Group.

По време на пандемията радиото продължава своеобразния си "ренесанс", като отчита рекордните 38% увеличение на слушаемостта (4) в сравнение с периода преди локдауните. Според проучване от началото на годината, ежедневно 64% от населението на България слуша средно до половин или 1 час на ден радио, а 36% от 1 до над 3 часа дневно (5). Това означава, че за поне час на ден клиентите могат да получават вниманието на аудитория от близо 2 милиона слушатели. Време, което брандовете не трябва да подценяват, защото им предоставя възможност бързо да заемат място в съзнанието на аудиторията в рамките на един разумен бюджет.

1. BPR`s Audio Uncovered - The Changing Face of Global Audio Listenership in 2021 and Beyond, http://www.bprworld.com/wp-content/uploads/2021/10/BPRs-Audio-Uncovered-2021-Overview.pdf

2. Audio in 2021 - The Real Big Picture, September 2021, www.radioinfo.com.au/news/audio-in-2021-the-real-big-picture/
3. Източник: Dentsu Aegis Bulgaria; БАКА http://www.radiocentre.org/predict/Slides/Sector/172.pptx

4.Staying Connected During the COVID-19 Crisis, Radiocentre, https://www.radiocentre.org/wp-content/uploads/2020/05/OEM_Radiocentre_Infographics_32.pdf

5. По данни на изследване "88% от българите слушат радио" на "Нилсен Адмосфер България", 12.02.2021

Още от Капитал

Аномалии в маркетинга

Аномалии в маркетинга