Рекламният пазар по канали

Телевизията и тази година ще остане най-предпочитаният рекламен канал - 54% от общите инвестиции за 2021 г. (270 млн. лв.), но дигиталните медии бележат най-голям ръст - 13% (161 млн. лв.)

Тенденцията за годишен ръст на рекламните инвестиции в България беше прекратена през 2020 г. Нетните вложения възлизат на 455.1 млн. лв., или с 1.4% по-малко в сравнение с 2019 г. Това показва годишният доклад на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Традиционно повече от половината средства се инвестират в телевизионна реклама, която успява да привлече 247 млн. лв. през 2020 г., или с 5% по-малко спрямо 2019 г. Дигиталните медии са единственият канал, който запазва двуцифрен ръст от 17% през изминалата година.

Миналата година пазарът се подготвяше за доста по-голям срив. Прогнозите предвиждаха края на 2020 г. да завърши със спад над 10%, но след като осъзнаха, че пандемията няма да сложи края на рекламната индустрия, сега сценариите изглеждат доста по-оптимистични.

Очакванията са през 2021 г. пазарът да се възстанови и дори да надмине нивата от 2019 г., достигайки общо близо 502 млн. лв., или с 10% повече спрямо 2020 г. Според данните на БАКА тази година спад на инвестициите ще има само в пресата, докато всички останали канали ще отбележат ръст, макар и колеблив. Най-много ще се увеличат разходите за външна реклама (14%), която миналата година беше сериозно ощетена, а през първата й половина на улиците преобладаваха празните билбордове.

Телевизията и тази година ще остане най-предпочитаният рекламен канал с непроменен пазарен дял - 54% от общите инвестиции за 2021 г. (270 млн. лв.). С годишен ръст 13% дигиталните медии ще успеят да привлекат 32% от общите инвестиции за реклама в страната, достигайки 161 млн. лв. Тази стойност показва забавяне на ръста на вложенията на годишна база спрямо 2020 г. Очакванията са медийната инфлация през 2021 г. да запази високите си нива и да достигне 10% в телевизията и 13% в дигиталните медии.

За следващите две години от БАКА прогнозират умерен ръст в инвестициите за реклама, като през 2022 г. общите нетни вложения ще достигнат 554 млн. лв. Ръст ще се наблюдава при всички канали освен в пресата. На годишна база инвестициите в дигитална реклама ще се увеличават повече спрямо тези в телевизия, което ще им осигурява и все по-голям дял от общите нетни вложения. От асоциацията прогнозират ръстът да продължи и през 2023 г. с 6.5% спрямо 2022 г., а инвестициите да достигнат общо 590 млн. лв.