Най-големите агенции, които не са част от група

Дигиталната реклама като двигател на оборотите през 2020 г.

Пандемията се оказа благоприятна за онлайн бизнесите, много от които увеличиха постъпленията си, а с тях и инвестициите си за реклама. В резултат на това през 2020 г. дигиталните агенции се радват на ръст в приходите си, който продължава и тази година. Не съвсем така седят нещата с рекламните агенции с основен фокус творческо обслужване. Техният бизнес беше силно засегнат от пандемията в допълнение на тенденцията на намаляващите цени на творческия продукт генерално на пазара.

Движени основно от дигиталните агенции, приходите на компаниите, които не са част от комуникационна група, нарастват през 2020 г. с близо 40% и достигат почти 140 млн. лв.

Първенците

Тази година класацията отново се оглавява от агенцията Httpool Bulgaria, която отчита впечатляващ ръст от над пет пъти в оборотите за 2020 г. до 64.3 млн. лв., с които може да се конкурира дори с най-големите комуникационни групи в страната. Моделът на работа на агенцията обаче е малко по-различен от на останалите компании в класацията. Тя е партньор в България на най-големите дигитални платформи - Spotify, Twitter, LinkedIn, Facebook, Snapchat, TikTok и AdColony. Затова клиенти на компанията основно са други агенции, а оборотите й представляват основно вложенията им в онлайн платформите. "Клиентите ни са големи компании за електронна търговия, рекламни и дигитални агенции, но плановете ни за 2022 г. са да обърнем внимание и на средния и малкия бизнес в страната", коментира Венцислав Костов, управляващ директор в Httpool Bulgaria. Компанията предлага също обучения за платформите, стратегическа и техническа помощ за управление на онлайн кампании.

С огромен ръст - над 200%, до 6.6 млн. лв. приходи, завършва 2020 г. базираната във Варна агенция за пърформънс маркетинг Performalis, която заема третото място в класацията. Друга агенция с близо три пъти ръст в приходите за 2020 г. е Zebra, която се класира на 15-о място. По думите на главния изпълнителен директор Благой Никушев добрите резултати се дължат на нови услуги, които компанията предлага на международни пазари. Сред тях са програматик, продажби, развитие на афилиейт отдел в агенцията и развитие на софтуерни продукти.

В топ 5 се нарежда и агенцията netpeak, която миналата година заемаше второто място. През 2020 г. обаче приходите й намаляват двойно до 6 млн. лв., което от компанията обясняват с преразпределение на финансовите потоци към други дружества от групата. По данни от Търговския регистър другите три юридически лица под бранда "Нетпик" отчитат общ оборот около 1 млн. лв. за 2020 г. "Повечето ни стари и нови клиенти пренасочиха маркетинг активностите си онлайн, което ни създаде доста работа. Пускаме нови услуги с нови екипи - AppStore Optimization, Apple Search Ads, TikTok, разработка и монетизация на приложения, партньорство с Google Shopping", казва главният изпълнителен директор Геннадий Воробьов.

Noble Graphics, които тази година спечелиха отличието "Агенция на годината" от рекламния фестивал ФАРА, се класират на осмо място в класацията, като запазват позицията си от миналата година. Като основна причина за спада в приходите им за 2020 г. с 8% до 4 млн. лв. творческият партньор в агенцията Чавдар Кенаров посочва отменените или отложени кампании и намалени бюджети при някои клиенти. Веднага след тях на девето място се подрежда друга дългогодишна агенция на българския пазар - New Moment New Ideas, която отчита над 40% спад в оборотите. "Изпреварихме антикризисните процеси, тъй като оптимизирахме разходите и ангажираността в края на 2019 и началото на 2020 г. Бяхме загубили важни клиенти, партньори и лицензи, променихме формата от комуникационна група до независима агенция", коментира управляващият директор Костадин Крантев.

На 10-о място в класацията се подрежда дигиталната агенция Xplora, която запазва позицията си и не отчита промени в приходите си за 2020 г. в размер на 3.7 млн. лв. По думите на управляващия партньор Георги Малчев агенцията е отчела сериозен спад в началото на миналата година, който е компенсирала през втората половина на 2020 г. "Пораснахме чрез нови клиенти и нови услуги, предимно в креативни и визуални решения - фотосесии, видеа, сайтове. Преди две години стартирахме Xplora Academy, което за нас е ключова бизнес линия", допълва още той.

Пандемията и съответно замразяването на рекламни бюджети се отразяват в спад с 20% на приходите на агенцията McCann Sofia, за която тази година ще остане запомняща се със спечелването на бронзово отличие от най-големия рекламен фестивал в света Cannes Lions с кампания за Mastercard. След нея на 12-о място се подрежда Mediapost Hit Mail Bulgaria, които отчитат спад с 19% до 2.3 млн. лв. заради клиенти, опериращи в засегнати от пандемията сектори. "Успяхме частично да компенсираме с повече проекти в направление програми за лоялност и електронна търговия", коментира кънтри мениджърът Христо Радичев.

Втората половина на класацията

На 17-а позиция попада Alpha Best с двуцифрен ръст в оборотите, който по думите на основателя Божидар Николов се дължи на развитие на дигиталните услуги. След тях се нарежда агенцията за пълно комуникационно обслужване Interpartners, която заедно с PR агенцията Interimage имат един и същ собственик. "Оборотът на групата е почти непроменен, но печалбата расте последните три години - с между 60 и 80%. Сменихме модела си на работа и предлагаме приоритетно услуги с добавена стойност - концепции, творчески услуги, дизайн, дигитални стратегии и намалихме дела на чистите медии в портфолиото си. Добавихме нови клиенти, сред които Devin, "Лукойл", Pepsi, Megapark, Endava", коментира управляващият партньор Катя Димитрова.

Поставената на 19-о място Advertise BG увеличава приходите си през 2020 г. с над 50%. По думите на управляващия мениджър Александър Георгиев компанията е променила фокуса си към дигитално консултиране и технически проекти, както и решения за измерване на данни без използването на бисквитки в Google. След тях се нарежда агенцията NEXT-DC с приходи 1.5 млн. лв. и спад с 10%. "Много от глобалните фирми централизираха комуникацията си и спряха да дават възможност на локалните пазари. Насочихме голяма част от усилията си към външни пазари", коментира Мария Тодорова, основател на агенцията.

Макар и в последната десетка на класацията с над 60% нарастват приходите на агенцията proof. и достигат 1.4 млн. лв. Като причина за това Сава Ахмаков, директор "Обслужване на клиенти", посочва превръщането на агенцията от дигитална в такава за пълно комуникационно обслужване и приличането на нови клиенти.

Със значителен ръст в приходите е What If Agency - над 60% до 1.3 млн. лв., които я класират на 25-о място. Резултатите се дължат на нови клиенти и услуги в портфолиото на компанията. "Най-голямото увеличение дойде от международни проекти, основно няколко нови клиента от САЩ, където имаме офис", казва съдружникът Стелла Цокева. След нея в класацията се нарежда Easyads, която запазва обема си постъпление през 2020 г. в размер на 1.3 млн. лв.

В подреждането тази година попада и eDesign с над 55% ръст в приходите за 2020 г. до 1.2 млн. лв. "Пандемията катализира ръст при компании, които до момента не са били активни в дигитална среда. Агенцията оперира в България, Европа и САЩ, често тези пазари са реципрочни и при спад в европейските има ръст в обемите зад океана и обратното", казва изпълнителният директор на eDesign Георги Костов.

Агенциите са разделени в прогнозите си за следващата година. Някои вече отчитат ръст в приходите, но други остават скептични за развитието на пазара, основно заради несигурната политическа и здравна обстановка в страната. Едно е сигурно - дигиталните комуникации ще растат и по всичко личи, че ще продължат да бъдат двигател на индустрията.