Първенците за комуникационния бизнес

Мнения на мениджърите на някои от най-големите агенции в страната

Година и половина след началото на пандемията попитахме мениджърите на някои от най-големите агенции на българския пазар за предизвикателствата пред бизнеса, промените, които настъпват в компаниите, и търсените услуги от клиентите.

Венцислав Костов, управляващ директор в Httpool Bulgaria

В последните месеци инвестициите за реклама определено компенсират спада през миналата година. Това не касае изцяло онлайн базираните бизнеси, които избухнаха още в началото на здравната криза. Регистрираме бързо възникване на нови онлайн услуги и търговски дейности, който стремглаво растат.

Вера Георгиева, медиа директор в Българска медиа агенция

Очакваме стабилен и растящ пазар. Бизнесът е много по-подготвен за работа в пандемична обстановка и произлизащите от нея ограничения и възможности. В зависимост от това дали ще има локдаун периоди отново можем да сме свидетели на засилено медийно потребление, което основно ще благоприятства телевизионните медии, но би се отразило негативно на други като външната реклама.

Анелия Сурлекова, изпълнителен директор в Broks Vision

Дигиталните комуникации станаха съществена част от услугите, които се търсят. Опитваме се да намираме работещи решения при най-висока ефективност на разходите. Жонглираме с времето и скалата на пандемията и вече имаме повече от едно решение за всяка ситуация. В България прогнозите, които следват бизнес логиката, невинаги са точни. В професионален смисъл тревожна тенденция са компромисите в експертизата, които се налагат от нуждата за оцеляване и които на практика са компромиси в нивото на услугите, които се предлагат на клиентите.

Томислав Цолов, генерален мениджър в APRA Porter Novelli

Голяма част от компаниите смениха модела си на работа и вече залагат на работа на проектна база за сметка на дългосрочни партньорства, което може и да е приемливо краткосрочно решение, но в дългосрочен план ще се окаже вероятно не особено ефективно и категорично по-скъпото за тях решение.

Мария Гергова-Бенгтсон, собственик и изпълнителен директор в United Partners

Особено предизвикателство са вътрешните комуникации и задържане на ангажираността на екипите със силно намалено физическо общуване - креативното мислене и идеите за нов тип комуникации, формати и канали, разчупващи стандартните видеоконферентни разговори, ще са от изключително важно значение.

Симона Тенчева, главен оперативен директор в Argent

Отчетохме като успех това да завършим годината със спад под 15%, когато компаниите масово отчитаха минимум 20%. За щастие нашите клиенти имат свободата да вземат решенията си локално, без да се съобразяват с централни международни директиви, които в много случаи не отчитат особеностите на всеки пазар и прилагането им невинаги има позитивен ефект върху бизнеса.

Христина Ванчева, управляващ директор в A Team

Инфлацията, обедняването на потребителите и пандемичната реалност поставят предизвикателни задачи пред нас - да доставим печеливша комбинация от оригинални и отличаващи се творчески предложения и висока ефективност на заложените KPI в каналите на комуникация за постигане на целите на клиентите. Очаквам динамична и изпълнена с възможности година извън зоната на комфорт.

Ангел Лесов, управляващ партньор в Locals

Адаптивност, бързина, сплотен екип и креативност са нашите генератори на ръст, независимо от годината на пандемия. Реорганизирахме се бързо и убедихме част от клиентите си, че именно в този период трябва да бъдем още по-смели. Във време, в което повечето марки и клиенти спряха активности, редуцираха бюджети и персонал, за нас бе очевидно, че трябва да действаме.

Петя Петкова, управляващ директор в Clockwork

Промени се поведението на рекламодателите - като търсене на най-ниска оферта, реализиране на активности с наличен вътрешен ресурс на компанията рекламодател, за да се спестят разходи за рекламна агенция и други.