Рекламната агенция Nitram става част от DDB Group

Основателят Мартин Димитров остава с 30% от бизнеса, а цената на сделката зависи от успехите на компанията в следващите три години

Като изпълнителен директор в Nitram влиза Добринка Стойкова-Парасхаки, а творчески директор остава Мартин Димитров.
Като изпълнителен директор в Nitram влиза Добринка Стойкова-Парасхаки, а творчески директор остава Мартин Димитров.    ©  DDB Group
Като изпълнителен директор в Nitram влиза Добринка Стойкова-Парасхаки, а творчески директор остава Мартин Димитров.
Като изпълнителен директор в Nitram влиза Добринка Стойкова-Парасхаки, а творчески директор остава Мартин Димитров.    ©  DDB Group

Малко повече от шест години след основаването на рекламната агенция Nitram тя поема по нов път, вече като част от комуникационната група на DDB. Ползи от обединяването на бизнесите има и за двете страни. Nitram ще има достъп до повече ресурс и ще може да предлага всички услуги от спектъра на комуникациите. Купувачът от своя страна разраства творческата си експертиза с добре познат екип от специалисти на пазара и може да обслужва портфолио от разностранни клиенти. Цената на сделката не е фиксирана и може да варира. Тя ще зависи от представянето на Nitram през следващите три години, като по този начин рискът се споделя между купувачите и продавача.

Пътят на малката агенция

Мартин Димитров е добре познато име в рекламния бранш. Той е един от основателите на агенцията reforma, бил е неин творчески директор, а след това за кратко оглавява и творческия екип на Ogilvy Sofia. В средата на 2015 г. започва собствен проект и с малък екип поставя началото на агенцията Nitram (огледалното изписване на Martin). Решението тогава следва линията на тенденция на комуникационния пазар в България, която в общи линии продължи до началото на пандемията: дългогодишни и разпознаваеми специалисти да напускат големи агенции или холдингови структури, за да създадат собствена компания, а името и проектите им да служат като кредит на доверие за привличане на клиенти.

Още тогава, малко преди официалното отваряне на агенцията, Мартин Димитров коментира пред "Капитал", че иска да събере хора, които да правят забележителни неща. В следващите години компанията разраства портфолиото си от клиенти и създава някои от популярните кампании на пазара като "Краварката е в левия ъгъл" и лансирането на бранда "Гурменица" за рекламодателя "Ростар БГ". Nitram фокусира експертизата си върху творческото обслужване и от 2018 г. насам се класира в топ 5 на агенциите според локалния творчески фестивал ФАРА.

През годините агенцията разраства портфолиото си от клиенти, но фокус остава творческото обслужване, защото по думите на Мартин Димитров пред "Капитал" нищо не може да победи добрата история. "Има редица услуги, към които се пренасочват големи бюджети, и ако останем чисто творческа агенция, без да ги предлагаме, става много по-трудно развитието на бизнеса и задържането на талантливи специалисти. Като част от група можем да предложим всички услуги на конкурс за нов клиент", казва още Димитров.

В бизнеса на големите

Така амбициите на Nitram срещат бизнес стратегията на групата на DDB. От създаването й комуникационната група се фокусира върху изграждането на силни творчески агенции, като сред тях са guts&brainsDDB, DNA и TribalWorldwide. По думите на изпълнителния директор Ангелос Парасхакис целта им е всяка компания да профилира експертизата си, за да може да обслужва разнообразни клиенти. "Силата на Nitram е във фармацевтичния и FMCG сектор и това ще добави стойност в групата", казва още той.

Двете страни стигат до сделка и от групата придобиват 70% от дружеството "Нитрам комюникейшънс", а останалите 30% остават у основателя Мартин Димитров. "Цената може да бъде много променлива и ще се определи през следващите три години. Тя зависи от представянето на агенцията, като колкото по-добре се развиваме, толкова по-висока ще бъде цената", обяснява още Димитров. А Ангелос Парасхакис допълва, че по този начин групата купува бъдещето на Nitram.

Дори като част от DDB Group Nitram остава самостоятелна агенция с екип от 11 души, като целта е да се разрасне още във времето. Компанията ще оперира в отделен офис и запазва портфолиото си от клиенти, сред които са "Ростар БГ", "Софарма", "Загорка", "Содексо", Български червен кръст и Enpulsion. През 2020 г. дружеството отчита приходи 774 хил. лв. и печалба 32 хил. лв. Творчески директор на Nitram остава Мартин Димитров, а като изпълнителен директор в компанията влиза Добринка Стойкова-Парасхаки, партньор в групата на DDB. "Без криейтив нито една рекламна кампания не може да се случи. Той е основата и после влизат всички останали комуникационни услуги", казва тя.

С общо четири творчески агенции в групата, от DDB коментират, че са покрили всички важни сегменти при обслужването на клиенти. Всяка от тях обаче се развива независимо от останалите и дори може да се конкурират при конкурс на рекламодател. Което е от плюс за групата, защото шансът за спечелването на клиента се увеличава.

Още разрастване

В портфолиото на DDB Group влизат още медийните агенции Optimum Media и PHD. Стратегията на групата обаче е поетапно да разширява услугите си. "Имаме дългосрочен план да развиваме различни вертикали в групата, така че клиентите ни да могат да избират от богато портфолио в различни области", уточнява Добринка Стойкова-Парасхаки.

През 2019 г. в рамките на групата беше основана продуцентската компания final_new, като по думите на изпълнителния директор това е най-силният стартъп в DDB Group. "Компанията отчита ръст 30% тази година и очакваме да прескочи 3.2 млн. лв. оборот. Вече 40% от портфолиото им са клиенти, които не са част от групата, а са потърсили екипа конкретно за тази услуга", казва Ангелос Парасхакис. Тази година в рамките на групата беше основана и BTL агенцията "Готово", която по думите му за четири месеца е отчела оборот между 400 и 500 хил. лв. и привлича клиенти от всички агенции в портфолиото.

Фокус на групата остава българският пазар, като през следващата година планира да увеличи общия екип с между 10 и 15%. Привличането на клиенти от чужди пазари не е самоцел. Според Параскахис това е добра бизнес възможност само ако е финансово оправдана и разполагат с достатъчно вътрешен ресурс. "Не искаме да се превърнем в аутсорсинг за евтина работа", казва той.

Партньорите в DDB Group продължават с разрастването на бизнеса. По думите им към момента са в преговори с още две компании, като фокус от тук нататък ще бъде анализът на данни и работата с технологични платформи. "Внимателно си подбираме партньорите и гледаме както готови компании за придобиване, така и възможности да сформираме вътрешно агенция с екип от специалисти", казва още Добринка Стойкова-Парасхаки.