Янис Манакос, Huts Group: Ефектът на пандемията върху комуникационния бизнес приключи

Основателят и изпълнителен директор на групата пред "Капитал"

На какво се дължи промяната в приходите ви?

Причината за спада не е пандемията, а спирането на програмата на американското посолство в България през последната година. Това е основната причина.

Възстанови ли се комуникационният пазар?

В началото на пандемията имаше временно сътресение за всички на пазара. Но след това представянето на агенциите вече зависеше от естеството на клиентите им. Агенции, които в портфолиото си имат клиенти, като супермаркети например, техният бизнес отбеляза дори ръст. Ако говорим за клиенти като автомобилни брандове, молове, ресторанти, техните бизнеси бяха сериозно засегнати.

В нашата агенция забелязахме лек спад в бюджетите на клиентите ни - между 5 и 7%. Междувременно обаче спечелихме нови клиенти и така наваксахме разликата и отчетохме ръст между 30 и 40%.

Как се промени комуникацията между хората?

Пандемията беше добра предпоставка за създаването на т.нар. метавселени. Фактът, че много хора вече работят от вкъщи и използват технологии, за да общуват помежду си, е сигнал за това какво предстои. Намираме се на прага на нещо съвсем ново и решението на Марк Зукърбърг да смени името на компанията на Meta е сигнал за това. Вярвам в този модел. Предполагам, че ще са необходими поне седем години, за да видим първата кампания в метавселена в България.

Какви са очакванията ви за комуникационния бизнес в България през 2022 г.?

Към днешна дата не съм много оптимистичен за развитието на българския бизнес предвид ниския процент ваксинирани в страната. Ако догодина много от държавите в Европа са се отървали от коронавируса, то за България ще са необходими още поне 2-3 години.

Ефектът на пандемията върху комуникационния бизнес приключи. Бизнесът на агенциите ще продължи да зависи от това какво е портфолиото от клиентите им.