Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 декември)

DDB придоби 70% от Nitram; Saatchi & Saatchi поема "Загорка"; Финалистите в Effie Awards България 2021; Флориан Скала е първият главен търговски директор на Dentsu за Югоизточна Европа и Skapto с кампания в подкрепа на кучешки приют

На българския пазар

Рекламна консолидация

Комуникационната група на DDB придоби 70% от основаната преди шест години рекламна агенция Nitram, собственост на Мартин Димитров. Той остава с 30% от бизнеса. "Цената може да бъде много променлива и ще се определи през следващите три години. Тя зависи от представянето на агенцията, като колкото по-добре се развиваме, толкова по-висока ще бъде цената", обяснява Димитров. Дори като част от DDB Group Nitram остава самостоятелна агенция с екип от 11 души, като целта е да се разрасне още.

Фокус на DDB Group остава българският пазар, като през следващата година планира да увеличи общия екип с между 10 и 15%. Партньорите в групата продължават с разрастването на бизнеса. По думите им към момента са в преговори с още две компании, като фокус от тук нататък ще бъде анализът на данни и работата с технологични платформи.

Повече за рекламната сделка и бизнес плановете на групата може да прочетете тук>>

Saatchi & Saatchi Sofia поема творческото обслужване на "Загорка"

Рекламната агенция Saatchi & Saatchi Sofia, част от комуникационната група на "Publicis Groupe България", спечели цялостното творческо обслужване на бирения бранд "Загорка". Преди това рекламодателят си партнираше с агенцията Nitram. Saatchi & Saatchi Sofia не за първи път ще работи със "Загорка". Двете компании си партнираха от 2014 до 2017 г.

Биреният бранд инвестира във всички комуникационни канали и е сред най-големите рекламодатели в телевизия. За 2020 г. компанията е вложила брутен бюджет от 17.7 млн. лв. в тв, който се увеличава през 2021 г. и до октомври тази година възлиза на 20.7 млн. лв.

Кои са финалистите в Effie Awards България 2021

Журито на рекламния конкурс "Effie България", който отличава най-ефективните кампании през годината, излъчи 13 кампании финалисти или с шест по-малко в сравнение с миналата година. Агенцията с най-много заявки на финала е Noble Graphics, която спечели приза в последното издание на надпреварата и стана най-ефективната агенция за 2020 г. Агенциите ще мерят сили в познатите категории "Стоки", "Услуги", "Промоции", "Корпоративни комуникации", "Социална, медийна, политическа кампания", "Маркетинг при актуални събития" и новата "Позитивна промяна".

Събитието се реализира съвместно с Noble Graphics, като награждаването ще се проведе на 15 декември и ще се излъчи на живо онлайн.

КАТЕГОРИЯ: СТОКИ

Легендарен вкус

Търговска марка: ШУМЕНСКО

Клиент: Carlsberg Bulgaria

Агенция: Noble Graphics

Продуцентска къща: Switch

Навън с Пиринско

Търговска марка: Пиринско

Клиент: Carlsberg Bulgaria

Агенция: Noble Graphics

Медийна агенция: Initiative Bulgaria Experiential marketing: 121 Agency

Дигитална агенция: proof.

Продуцентска къща: Switch

Take it veggie

Търговска марка: Kaufland

Клиент: Кауфланд България ЕООД енд Ко. КД

Агенция: Noble Graphics

Дигитална агенция: Knoway

КАТЕГОРИЯ: КОРПОРАТИВНИ КОМУНИКАЦИИ

Бъди себе си

Търговска марка: TELUS International Bulgaria

Клиент: TELUS International Bulgaria

Агенция: proof.

Маркетинг консултации и проучвания: BluePoint

Медийна агенция: Initiative Bulgaria

PR агенция: d:istinkt

КАТЕГОРИЯ: УСЛУГИ

Mastercard UNIVERSE - първата метална кредитна карта, издавана от банка в България

Търговска марка: Пощенска банка

Клиент: Пощенска банка АД

Агенция: ББДО Груп/Графити ББДО

Медийна агенция: ББДО Груп/Медия Дайрекшън ОМД

PR агенция: ББДО Груп/Проксимити София

Дигитална агенция: Диджитал Ай Ди

Програма СЕГА от Пощенска банка

Търговска марка: Пощенска банка

Клиент: Пощенска банка АД

Агенция: ББДО Груп/Графити ББДО

Медийна агенция: ББДО Груп/Медия Дайрекшън ОМД

PR агенция: ББДО Груп/Проксимити София

Дигитална агенция: Диджитал Ай Ди

КАТЕГОРИЯ: ПРОМОЦИИ

Zoolandia

Търговска марка: Kaufland

Клиент: Кауфланд България ЕООД енд Ко. КД

Агенция: Noble Graphics

Дигитална агенция: Knoway

Медийна агенция: Zenith Media

Медийна агенция: ББДО Груп/Медия Дайрекшън ОМД

Инфлуенсър агенция: TalentМedia

КАТЕГОРИЯ: СОЦИАЛНА, МЕДИЙНА, ПОЛИТИЧЕСКА

Имаш право на България

Търговска марка: Bulgarians in USA/ Българи в САЩ

Клиент: Bulgarians in USA/ Българи в САЩ

Агенция: The Smarts

PR агенция: Paragraph 42

Дигитална агенция: e//marketing

КАТЕГОРИЯ: МАРКЕТИНГ ПРИ АКТУАЛНИ СЪБИТИЯ

Booktrips

Търговска марка: MasterCard

Клиент: MasterCard Europe SA

Агенция: McCann Sofia

Истинската чаша

Търговска марка: IKEA

Клиент: IKEA

Агенция: The Smarts

КАТЕГОРИЯ: ПОЗИТИВНА ПРОМЯНА

Вагон за отдих

Търговска марка: Пиринско

Клиент: Carlsberg Bulgaria

Агенция: Noble Graphics

Медийна агенция: Initiative Bulgaria

Experiential marketing: 121 Agency

Дигитална агенция: proof.

Продуцентска къща: Switch

Говори открито срещу насилието над жени

Търговска марка: AVON BULGARIA

Клиент: ЕЙВЪН КОЗМЕТИКС БЪЛГАРИЯ ЕООД

Агенция: proof.

PR агенция: d:istinkt

Най-сладкият начин да спасиш света

Търговска марка: Mastercard

Клиент: Mastercard Europe SA

Агенция: McCann Sofia

БАПРА иска честни конкурси за комуникационния бизнес

Българска асоциация на PR агенциите (БАПРА) създаде списък с принципи и препоръки към комуникационната общност, които да осигурят по-честно провеждане на конкурси за агенции и да послужат за ориентир, като се превърнат в приложими правила. "Приемаме, че смяната на комуникационен партньор понякога е необходима, но трябва да се случи по най-честния начин", пише във въведението на наръчника. Самият документ е разделен на три части: първата урежда изграждането на стратегически партньорски взаимоотношения, втората съдържа принципите и практиките за успешни конкурси, а в края са описани препоръки за действия към членовете на БАПРА.

Препоръките са универсални, но не се простират върху случаи, обект на внимание в Закона за обществените поръчки (ЗОП) или други нормативни документи.

ЦАКК: Липсата на информационна кампания може да удължи кризата

Центърът за анализ и кризисни комуникации (ЦАКК) излезе с предложение за борба срещу липсата на ефективна информационна кампания за превенцията от COVID-19. От ЦАКК изразяват притеснения, че потенциално новото правителство възнамерява да използва само медицински лица за справяне с кризата, което съставителите на становището наричат "обществена криза и криза на разочарованията от действията на редица политици". Според тях, липсата на комуникационни специалисти за пореден път може да се отрази в неправилен подход към ситуацията.

В становището си от центъра се обръщат към коалиционните нови лидери с призив да подходят "глобално" към проблема и да се предприемат нужните реформи, както в здравеопазването, така и в комуникационната криза с ниските нива на доверие към ваксините. От ЦАКК предлагат да бъде сформиран Кризисен комуникационен щаб или поне Координационна група по кампания за ваксините, които да работят върху борбата с фалшивите новини; организиране на консултационни екипи със специалисти относно потенциално влияние на ваксините и др.

Skapto с кампания в подкрепа на кучешки приют

Веригата за бургери Skapto лансира социално ангажирана кампания за подпомагане на най-големия приют за кучета от отворен тип на Балканите Every Dog Matters EU. В ресторантите ще предлагат специален месечен бургер cherry, а 10% от всяка покупка ще бъде дарявана на приюта по идея на Зоомагазин "Опашен Чар". Бургерът на месеца може да бъде закупен в меню с кучешки горещ шоколад, подходящ за консумация от четирикраки любимци. Кампанията е дело на агенцията proof.

Рекламен бизнес

Флориан Скала е първият главен търговски директор на Dentsu за Югоизточна Европа

Международната комуникационна група dentsu обяви в края на миналата седмица последното си голямо назначение. На новосъздадената позиция главен търговски директор е назначен австриецът Флориан Скала, който ще работи за укрепването и растежа на групата на пазарите в Югоизточна Европа, с главен фокус върху Румъния.

Пряко подчинен на главния изпълнителен директор на dentsu за Югоизточна Европа е Мария Грашнова, Скала ще се присъедини към регионалния изпълнителен екип и мениджърския екип в Румъния. Комуникационната група ще разчита на опита му в областта на медийната търговия и познанията му в региона. Преди това австриецът е заемал ръководни позиции в Central European Media Enterprises (CME), първо като търговски директор в Markiza Group в Словакия, а след това като главен изпълнителен директор на bTV Media Group.

Facebook представи първата си рекламна кампания след промяната на името на Meta

В петък компанията представи и първата си рекламна кампания под новия бранд на юридическото лице Meta. Видеоклипът е сравнително посредствен, предвид големите очаквания, които създателите на метавселената представиха пред обществото. Рекламата разказва историята на група ученици в музей, които докато гледат картината "Битката между тигър и бивол" на френския художник Анри Русо от 1908 г., илюстрираща света в джунглата, изображението магически оживява.

Кампанията е създадена от вътрешната Creative X group на компанията и Droga5, нейната водеща агенция. Спотът ще се излъчва на платформите от портфолиото на компанията.

Amazon търси рекламна агенция за стрийминг платформата си Audible

Най-големият търговец в стоки на дребно в света обяви конкурс за медийна агенция, която да управлява годишен бюджет от 500 млн. долара за реклама на стрийминг услугата Audible. Платформата е създадена основно за слушане на аудиокниги на Amazon, но могат да бъдат качвани и подкасти. Audible е един от продуктите в мащабната стратегия на Amazon, част от която са и услугите Amazon Music, Prime Video, Twitch и високоговорителите Alexa. Всички тези продукти поставят световния търговец в пряка конкуренция с все по-популярните аудио рекламни гиганти като Spotify.

Миналата седмица компанията е изпратила покани за съвместна работа до всички големи комуникационни групи като Omnicom, Dentsu, Publicis Groupe, Havas и WPP, по информация на AdAge. Конкурсът ще се проведе в началото на следващата година.