Най-големите рекламодатели в телевизия

Хазартните компании са двигатели на ръста в рекламните инвестиции за 2021 г.

През 2020 г. в резултат на извънредното положение потреблението на телевизия значително се увеличи. За рекламодателите, които не реагираха първосигнално да намалят маркетинг бюджетите си, това означаваше по-голяма аудитория за същите инвестиции. Някои сектори, особено тези, които бяха облагодетелствани от пандемията, дори значително увеличиха вложенията си, като това продължи и през 2021 г.

По данни на ГАРБ, предоставени от "Publicis Group България", всички 50 от най-големите рекламодатели в телевизия в България увеличават инвестициите си от януари до октомври тази година спрямо същия период 2020 г. "Брутните инвестиции растат на годишна база с 48%, доминирани от секторите "Фарма" и "Ритейл" и "Бързооборотни стоки", коментира Светлана Тачева, директор "Проучвания" в комуникационната група. Някои от тях обаче се открояват. Фармацевтичната компания Naturpharma например влага с близо 80% повече средства за реклама в телевизия за първите 10 месеца на годината и заема първото място с общо 84.6 млн. лв. брутни инвестиции. Веригата Billa се нарежда на четвърто място за периода до октомври с ръст 51% в брутните инвестиции, или близо двойно процентно увеличение спрямо преките й конкуренти Lidl и Kaufland.

Хазартни завоевания

Ръстът обаче изглежда нищожен спрямо този на хазартните компании, които от началото на 2021 г. агресивно рекламират във всички канали. Със забраната на частните лотарии и премахването на един от най-големите рекламодатели в лицето на "Национална лотария" се освободи голяма ниша на пазара, която конкурентните компании бързо се опитаха да превземат. В класацията на най-големите рекламодатели в тв до октомври 2021 г. на преден план застава дружеството Brobet Limited, което седи зад платформата Efbet, собственост на братята Боян и Цветомир Найденови. Инвестициите й нарастват с близо 400% до 44.7 млн. лв. спрямо едва 9 млн. лв. за същия период миналата година.

Дори обаче този ръст изглежда нищожен спрямо агресивната рекламна стратегия на конкурентните Winbet, собственост на Валтер Папазки. Те са вложили 20 пъти повече пари в тв реклама от януари до октомври тази година спрямо 2020 г., или общо 28.8 млн. лв. Това представлява ръст почти 1900%. На фона на тази вълна от облъчвания по закон пряката хазартна реклама остава забранена. Тази условност дава редица вратички на хазартните компании да присъстват във всички комуникационни канали, включително и онлайн. "Онлайн хазартът навлиза агресивно, заемайки голяма част от рекламните площи. За това свидетелства и AdEx проучването на "IAB България" за 2020 г. Двете дружества Efbet и Winbet, взети заедно, имат двойно по-голям дял от следващия по големина онлайн рекламодател Mondelez и са в размер на трите мобилни оператора, взети заедно", отбелязва управителят на Easyads Иван Иванчев.

На трето място по темп на ръст в инвестициите от януари до октомври 2021 г. се нарежда онлайн ритейлърът About You, който стъпи на българския пазар преди малко повече от година. Брутните вложения са в размер на 18.7 млн. лв., или с над 370% повече. "На четвърта позиция по ръст се нарежда Coca-Сola с близо четири пъти по-големи инвестиции в тв на годишна база в резултат от лансирането на нови брандове в категориите "Вода" и "Кафе", както и от сериозната подкрепа в тв на брандове, които 2020 г. не бяха в ефир - Cappy и Fanta", обяснява Светлана Тачева.

Разрез по сектори

Водещите сектори, които рекламират в телевизия, значително увеличават инвестициите си през 2021 г. Така на практика за първите 10 месеца на годината те вече са инвестирали повече спрямо цялата 2020 г. Още повече че около промоциите за черен петък в края на ноември и предстоящия празничен декември компаниите традиционно засилват инвестициите си в реклама.

Първото място без изненади заема фармацевтичната индустрия с близо половин милиард брутни инвестиции в телевизия до момента, което представлява 40% ръст спрямо същия период миналата година. Ритейл секторът държи второто място по обем инвестиции в тв реклама, които нарастват почти два пъти тази година. С най-голям ръст е секторът "Хобита, мода и спорт", където попадат хазартните компании. Увеличават се и инвестициите в категорията "Напитки" с близо 70% до 206.6 млн. лв. от януари до октомври 2021 г. "Върху общия ръст в тв инвестициите отражение има и инфлацията на пазара. Тя беше факт миналата и настоящата година, като очакванията за 2022 г. са за по-сериозна инфлация предвид голямото търсене, ограниченото по закон предлагане и пълните рекламни блокове на основните търговски медии", казва още директорът "Проучвания" в "Publicis Group България".

Още от Капитал