Най-големите BTL агенции

Бавно възстановяване на най-засегнатия от пандемията комуникационен сектор

През изминалата година и половина бизнесът на BTL агенциите беше сред най-силно засегнатите на пазара. Събитийният сектор претърпя пълна трансформация. Някои активности напълно изчезнаха, други се прехвърлиха изцяло в онлайн среда или в най-добрия случай заложиха на хибридния модел. Рекламните активации в точките на продажби през 2020 г. бяха спрени, а сега бавно и плахо се подновяват.

Затова тази година българските BTL агенции са в отделна класация, а не са част от голямото подреждане на комуникационни компании. Бизнесът на най-големите на пазара през 2020 г. намалява с над 40% и оборотите им се сриват до общо 9.2 млн. лв. Въпреки трудностите не всички агенции отчитат спад на приходите спрямо 2019 г., но ако има такъв, той е с двуцифрен процент.

Начело на класацията застават ATeam, които за запазване на бизнеса през 2020 г. залагат повече на производство на рекламни материали, създаване на комуникационни кампании за електронна търговия и активности в социалните мрежи. Агенциите на второто и третото място в класацията, съответно The Locals и Clockwork, отчитат ръст в приходите им за изминалата година. Това се дължи основно на портфолиото им от клиенти, спечелването на нови и увеличения брой проекти.

"След 18 месеца несигурността отново продължава да бъде голяма, почти никои от клиентите не планира кампании за повече от два-три месеца напред, което ни поставя в позиция да работим с екстремни срокове, тип "от днес за вчера", коментира Явор Антонов, управляващ директор на Qwerty Promotions, която заема пето място в класацията и отчита най-голям спад в приходите за 2020 г. По думите му се забелязва тенденция да се появяват нови малки агенции, които предлагат ниски цени и изкривяват реалната стойност на труда, материалите и услугите. Като промяна на пазара участниците очертават също сформирането на вътрешни събитийни отдели в структурите на клиентите им с цел да прескочат услугите на агенциите.

Предизвикателствата за BTL бизнеса продължават и тази година, като едно от тях е въвеждането на зелен сертификат за достъп до търговски центрове и заведения. "Така съвсем ще изтънее и без това слабият човекопоток в магазините. Така, ако до вчера един промотър е можело да направи 50 презентации на ден, то днес ще може да направи едва 10 и неговата ефективност ще спадне пет пъти", обяснява Димитър Радев, главен изпълнителен директор на класираната на четвърто място агенция SMART Communications. В допълнение към тези трудности той добавя и затрудненията със служители, които не искат да се ваксинират, и разходите за тестове, необходими, за да работят.

Все пак очакванията на участниците на пазара са той плавно да се възстановява през следващата година, макар и вече трансформиран. Те се обединяват около мнението, че комуникацията между брандовете и потребителите вече е двупосочна, а доброто клиентско преживяване остава ключов фактор за привличането и задържането на вниманието на хората.

Още от Капитал