Стриймингът уби коледните музикални класации

Дългогодшният хит на Марая Кери All I Want for Christmas is You илюстрира новата икономика на музиката

На Коледа преди 5 години всеки сингъл в челната десетка на Billboard Hot 100, класация на най-популярните песни в Америка, беше нов
На Коледа преди 5 години всеки сингъл в челната десетка на Billboard Hot 100, класация на най-популярните песни в Америка, беше нов    ©  Reuters
На Коледа преди 5 години всеки сингъл в челната десетка на Billboard Hot 100, класация на най-популярните песни в Америка, беше нов
На Коледа преди 5 години всеки сингъл в челната десетка на Billboard Hot 100, класация на най-популярните песни в Америка, беше нов    ©  Reuters

Битката за върха на класациите на Коледа беше спечелена през последните години от Тейлър Суифт, Ед Шийрън и Ариана Гранде. Но напоследък тези певци са изправени пред конкуренция от неочакван източник - ХХ век. Въпреки най-добрите усилия на днешните млади звезди декемврийските класации са доминирани от музиканти, които са на средна възраст или са мъртви.

На Коледа преди 5 години всеки сингъл в челната десетка на Billboard Hot 100, класация на най-популярните песни в Америка, беше нов. През 2017 г. Марая Кери се промъкна до номер 9 с огромния си 23-годишен хит All I Want for Christmas is You. Оттогава старите хитове се движат безмилостно нагоре (виж графиката). Миналата Коледа половината от десетте най-популярни песни на Америка бяха на повече от половин век. Марая Кери, тогава на 51 години, беше един от по-младите изпълнители - двама от нейните колеги, които бяха на върха на класациите, бяха пенсионери, а други трима вече бяха част от небесния хор.

Възраждане на старите хитове

Старите хитове бяха възродени от новите технологии. Класациите на Billboard се основаваха предимно на продажби на записи и на база на броя на пускания по радиото. Но от 2015 г. насам формулата на класациите дава най-голяма тежест на броя на слушанията в стрийминг услуги като Spotify. Резултатът е, че записи като Jingle Bell Rock (1957) на американския кънтри певец Боби Хелмс, които вече не генерират много продажби във физически формат, но все още се стриймват постоянно през декември, бяха катапултирани нагоре в класацията.

Феноменът с коледните класации илюстрира защо инвеститорите преоценяват предишните каталози на музикантите. Стриймърите плащат на притежателите на права малка сума за всяко възпроизвеждане на песен, така че старите фаворити, чиито физически продажби отдавна намаляха, се върнаха към постоянен доход. Изпълнители с целогодишна привлекателност печелят от наново търсените си творби. Миналата година Боб Дилън продаде колекцията си на Universal Music Group, най-голямата звукозаписна компания в света, за сума, за която се твърди, че надхвърля 300 млн. долара. На 30 ноември BMG, друга музикална компания, съобщи, че е купила хеви метъл колекцията на Mötley Crüe.

Стриймингът може да означава нова заплата за трайно популярните изпълнители, но убива част от вълнението от коледните класации. Марая Кери, която спечели второ място в класацията на Billboard миналата година и първо място година преди това, вече е започнала празничната си атака в тазгодишните класации: в началото на декември вече беше достигнала номер 12 (сега отново е на първо място). Коледа може да е "Най-прекрасното време на годината" (миналогодишният хит номер 7), но също така става и най-музикално предсказуемото.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Още от Капитал