Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (4 януари)

Защо рекламите започват два месеца преди празниците; Стриймингът и коледните музикални класации; TikTok е новото най-популярно място в интернет и как Empire State Building се присъедини към метавселената

На българския пазар

Коледа като индустрия, или защо рекламите започват два месеца преди празниците

Народният афоризъм, че "ден година храни", се оказва напълно валиден за голяма част от търговците по коледните празници. Чрез маркетинг стратегиите си брандовете се опитват да увеличат продължителността на коледния шопинг до два месеца. "Есента вече е малката Коледа, а Коледа е едно двумесечно събитие, което прелива в януарска вълна от постколедни намаления", коментира за "Капитал" Васил Шкутов, творчески директор на дигиталната агенция guts&brainsDDB. Относно по-ранните коледни кампании Шкутов допълва: "Във всички сфери борбата за клиенти е безмилостна, особено в сезона, който прави годишния оборот на много ритейлъри. Нормално е да не се залага единствено на напрегнатия декември".

Павлина Бонева, творчески директор в дигитална агенция The Smarts, обяснява, че по-ранният маркетинг е следствие на променения начин на потребление. "Все повече търсим подаръци онлайн, разглеждаме дълго. Купуването на подарък вече не е толкова спонтанно нещо, затова и комуникацията трябва да отговори на тези нужди и започва два месеца по-рано."

Виновна ли е маркетинг индустрията за "коледния дух" вижте в цялата статия на "Капитал">>>

Дигитален бизнес

Стриймингът уби коледните музикални класации

Въпреки че коледните музикални класации през последните години са покорени от творци като Тейлър Суифт, Ед Шийрън и Ариана Гранде, напоследък музиката от миналия век възвръща позициите си сред хитовете на деня. Допреди пет години всеки сингъл в челната десетка на Billboard Hot 100, класация на най-популярните песни в Америка, беше нов, но през 2017 г. Марая Кери и 23-годишният й хит All I Want for Christmas is You се промъкна до номер девет. Оттогава старите хитове се движат безмилостно нагоре. Миналата Коледа половината от десетте най-популярни песни на Америка бяха на повече от половин век.

Старите хитове бяха възродени от новите технологии. Класациите на Billboard се основаваха предимно на продажби на записи и на база на броя на пускания по радиото. Но от 2015 г. насам формулата на класациите дава най-голяма тежест на броя на слушанията в стрийминг услуги като Spotify. Резултатът е, че записи като Jingle Bell Rock (1957) на американския кънтри певец Боби Хелмс, които вече не генерират много продажби във физически формат, но все още се стриймват постоянно през декември, бяха катапултирани нагоре в класацията.

Целия текст на The Economist по темата прочетете тук>>>

Забравете Google - TikTok е новото най-популярно място в интернет

Според класация на Cloudflare, американска компания за уеб инфраструктура и сигурност на уебсайтове, TikTok е най-популярната онлайн дестинация, пише "Дневник". В анализа на Cloudflare се твърди, че китайската платформа е измествала доскорошния лидер Google няколко пъти през първата половина на 2021 г., а от август насам е затвърдила първата си позиция. Миналата година Google бе на първо място, а TikTok, Amazon, Apple, Facebook, Microsoft и Netflix бяха сред първите 10.

Смята се, че една от основните причини за този ръст в популярността на TikTok е свързан с пандемията.

Още на сайта на "Дневник">>>

И Empire State Building се присъедини към метавселената

Гигантът в сферата на криптовалутите Digital Currency Group и фирмата за недвижими имоти Jamestown, която е собственик на кулата One Times Square в Манхатън, пресъздадоха емблематичния 102-етажен небостъргач в базирания на блокчейн виртуален свят Decentraland. Пространството отвори врати на 31 декември с новогодишно парти "MetaFest 2022", където виртуалните гости можеха да участват в различни завладяващи игри или да гледат падането на виртуална топка на Times Square навръх Нова година, пише AdAge.

За Саймън Костер, ръководител на отдела за недвижими имоти в DCG, бъдещето на недвижимите имоти е свързано с метавселената. Той вижда виртуалния свят не като замяна на реалния, а като добавка, която дава на хората по света достъп до събития, на които обикновено не биха могли да присъстват.

Медиен бизнес

Близка до Виктор Орбан инвестиционна компания купува Euronews

88% от активите на базираната в Лион международна новинарска медиа Euronews ще бъдат придобити от португалската инвестиционна компания Alpac Capital. Сделката повдигна редица въпроси за независимостта на медиата, след като стана ясно, че изпълнителен директор на инвестиционния фонд е Педро Варгас Давид - син на съветника на Виктор Орбан по европейските въпроси Марио Давид. От идването на власт на партията на Орбан "Фидес" през 2010 г. до сега свободата на медиите в Унгария е постепенно се срива.

Euronews, собственост на египетския милиардер и телеком магнат Нагиб Савирис, ще има нов мажоритарен собственик до края на първото тримесечие на 2022 г., като цената на сделката не е обявена. Медийната група Euronews се излъчва на 15 езика, като през април 2021 г. стъпи и на българския пазар през партньорство с телевизия "Европа", която е собственост на оръжейния търговец Добрин Иванов.

Целия материал по темата прочетете тук>>>

Още от Капитал