Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 януари)

Старши продуцент в разследващото звено на Американското национално радио NPR пред "Капитал"; Комуникационната група на "Publicis България" с рокади сред директорските постове; Виртуална реалност в рекламата на "Гурменица"; Клип в YouTube надхвърли 10 млрд. гледания и защо Netflix увеличава цената на абонаментите си в САЩ и Канада

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Моника Евстатиева, NPR: Дали едно общество е здраво или болно се определя от състоянието на медиите му

Моника Евстатиева е старши продуцент в разследващото звено на Американското национално радио NPR. За близо 16-годишната й кариера като журналист тя е отразявала войната в Афганистан, миграционната криза в Европа, терористичните атаки в Париж, изборите в САЩ и много други.

В интервю за "Капитал" Евстатиева коментира, че разликата между медиите в България и в САЩ идва от степента, до която можеш да разследваш различни теми: "Колеги от България са ми казвали, че когато правят разследване за конкретен човек, той се обажда в медиата и шефът на медиата, вместо да помогне на журналиста, му казва да свали репортажа, за да нямат проблеми." По думите й проблемите на съвременната журналистика идват от силно поляризираното общество, в което не се знае каква е истината. "Има огромно подронване на демокрацията, което допринесе за много проблеми. Ако това не беше така, съм убедена, че и битката с коронавируса щеше да бъде по-различна."

Още от разговора с Моника Евстатиева може да прочетете тук или да чуете в подкаста "Уроци за успех", съвместен проект на Американския университет в България и "Капитал".

Комуникационната група на "Publicis България" с рокади сред директорските постове

От 1 януари Десислава Стоянова, която и към момента е изпълнителен директор на медийния бизнес, поема и допълнителна роля на главен оперативен директор, а Благовеста Костова е повишена в изпълнителен директор на творческия и комуникационен бизнес в "Publicis България".

Десислава Стоянова е част от Publicis над 20 години, като за това време е заемала различни ръководни позиции. От 2017 г. оглавява медийния бизнес на групата в страната, който включва агенциите Zenith, Starcom, Digitas. Сред новите й задължения ще се включват налагането на високи международни стандарти в процесите на групата на местно ниво, тяхното автоматизиране и дигитализиране. Благовеста Костова е част от Publicis от 14 години, като до края на 2021 г. изпълнява ролята на директор "Обслужване на клиенти". В ролята си на изпълнителен директор на комуникационния бизнес на "Publicis Groupe България" Костова ще формира комуникационните стратегии на Saatchi & Saatchi, Leo Burnett, MSL, Brandworks, Red Lion и Publicis Dialog.

Целия профил на двете прочетете в сайта "Кариери">>>

Брандът за гурме лютеница "Гурменица" започва 2022 г. с приемстваща новите технологии рекламна кампания, в частност все по-популярната "виртуална реалност". "Истинското супер селско изпълнение" е заглавието на последния клип на бранда, който разказва историите на всички, които нямат свое село и не могат пряко да участват в процеса на правене на доматено-чушковия национален символ. Благодарение на виртуалната реалност и хапвайки от лютеницата на бранда обаче, всеки може да усети това преживяване - почти като истинско.

До момента комуникациите на марката се разпространяваха изцяло онлайн, но от началото на януари видеото с т.нар. farm simulator се излъчва и по телевизията. Макар и нова, последната кампания на "Гурменица" е продължение на видеото от 2018 г. "За всички, които си нямат село". "Започвайки да рекламираме и в телевизия, решихме да не променяме, а да продължим комуникационната линия", коментира за "Капитал" Мартин Димитров, творчески директор в Nitram - агенцията зад кампанията на "Гурменица". По думите му брандът разширява продажбите си с бързи темпове и телевизионната реклама е необходимост.

"През февруари предстои втората част от кампанията, в чиято основа ще е виртуалният чушкопек", разкрива още Димитров.

Nitram и "Гурменица" работят заедно на проектна база от шест години. Марката е част от портфолиото на дистрибутора на бързооборотни стоки "Ростар", който работи с творческата агенция и по комуникациите на други свои брандове.

Дигитален бизнес

Половината от потребителите на Twitter смятат, че хумористичните постове на брандовете са демоде

Начинът, по който брандовете комуникират с последователите си в Twitter, може да има нужда от преосмисляне, сочи #RealTalk, доклад на компанията, изследващ възприятията на потребителите. Данните показват, че един на всеки двама потребители на мрежата смята, че прекомерната употреба на хумористични туитове от страна на брандовете може да се счете за остаряло и недотам забавно.

Констатацията, че хуморът няма същия ефект както преди, трябва да послужи като предупреждение за брандовете и техните комуникации, които доскоро залагаха на този похват. Гигантът на социалните медии анализира 5 хил. туита на марки, тествани върху 16 хил. потребители на мрежата.

TikTok ще помага на брандовете да изберат най-подходящия инфлуенсър

Най-сваляното приложение за 2021 г. - TikTok, създава софтуерната платформа CreatorIQ за свой маркетинг партньор. Новият продукт на китайската социална мрежа за видеосподеляне ще има за задача да помага на рекламиращите чрез TikTok инфлуенсъри брандове да планират и изпълняват маркетинговите си кампании през най-подходящите за целта създатели на съдържание в платформата.

Потребителите на CreatorIQ ще виждат различни показатели за създателите и съдържанието от TikTok Creator Marketplace през таблото за управление на CreatorIQ. Марките ще имат достъп до прозренията на TikTok от първа страна относно демографските данни на аудиторията, тенденциите на растеж и ефективността на видеото.

Най-гледаното видео във платформата за видеосподеляне YouTube вече е било отваряно над 10 млрд. пъти. Рекордът беше поставен на миналия четвъртък (13 януари). Става дума за детската песничка Baby Shark Dance, публикувана преди малко над 5 години. Харесванията на видеото наброяват 32 млн., а коментарите са изключени.

Кои са останалите видеа в топ 5 на YouTube вижте от "Дневник">>>

Netflix увеличава цената на абонаментите си в САЩ и Канада

Netflix повиши цената на месечния си абонамент с между един и два долара в САЩ. Различните абонаментни планове ще получат различно увеличение, съобщи компанията в петък. Допълнителните приходи ще използват за финансиране производството на нови програми, което да задържи лидерската позиция на компанията на все по-конкурентния пазар от стрийминг услуги.

Стандартният план на Netflix, който позволява две устройства да стриймват едновременно в САЩ, от 13.99 долара на месец сега ще струва по 15.49 долара. Цените се повишават и в Канада, където стандартният план също се увеличи с 1.5 канадски долара. Акциите на Netflix поскъпнаха с близо 3% до 533.84 долара, след като Reuters съобщи новината за покачването на цените. Съединените щати и Канада са най-големият регион на Netflix със 74 млн. клиенти за стрийминг към септември 2021 г. Регионът осигурява почти 44% от приходите на компанията през третото тримесечие на 2021 г., или около 3.3 млрд. долара.

Рекламен бизнес

В клиповете, част от последната кампания на Uber Eats "Tonight I'll Be Eating", се чува звънец от входна врата всеки път, когато компанията направи поредната си доставка на храна. Звукът на звънец обаче е накарал много кучета да се вълнуват и постоянно да препускат до входа на домовете си, където напразно очакват пристигането на някой доставчик.

Това накара стопаните на четириноги да споделят неодобрението си към видеата в мрежата. Главният изпълнителен директор на Uber Дара Хосровшахи поднесе извинения към кучетата и техните стопани и като подарък предостави ваучер за 10 долара на клиентите, които искат да закупят консумативи за домашни любимци в центъра на Uber Pet Supplies, използвайки кода LOKI, който е препратка към името на кучето на Хосровшахи.