Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (8 февруари)

БАПРА с нов председател, HBO MAX заменя HBO GO, Стартира записването за "Рекламна академия", Комисията по култура ще проверява легитимността на Кошлуков като шеф на БНТ и как Facebook загуби 200 млрд. долара пазарна оценка

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Комисията по култура започна проверка как е избран Кошлуков за шеф на БНТ

Комисията по култура и медии в парламента е изискала от Съвета за електронни медии (СЕМ) цялата документация за избора на Емил Кошлуков като генерален директор на БНТ. За пълна проверка на процедурата, по която е бил избран Кошлуков, се обявиха депутатите от "Има такъв народ" в комисията на заседание в началото на годината. Според Тошко Йорданов подобна ревизия е с приоритет, защото обществената телевизия се управлявала по "безумен начин".

"Не съм чел новия правилник на Народното събрание, но не вярвам постоянните комисии там да са станали органи на МВР. Странно е как се занимават с разследвания, и то на обществена медия", коментира за "Дневник" генералният директор на БНТ. Според "Club Z" са изискани и дипломата за висше образование от университета в Калифорния, както и документ за стажа на Кошлуков. Попитан дали би се кандидатирал за втори мандат, Кошлуков заяви, че е много рано да го коментира.

Целият материал на сайта на "Дневник">>>

HBO MAX заменя HBO GO в България от март

След като през януари стана ясно, че Disney+ ще дебютира в страната през 2022 г., от НВО обявиха, че платформата на WarnerMedia HBO Max ще тръгне в България още от 8 март. Приложението ще замени вече познатото HBO GO, което ще спре да бъде активно и потребителите ще трябва да инсталират новото HBO Max. Достъпът ще е през досега ползваните имейл и парола.

Промяна ще има в цената на директния абонамент, който от 3.99 ще се покачи на 4.99 евро за месец. Съществуват варианти за отстъпка при покупка на годишен абонамент или при ползване на вече съществуващ профил. Като плюс НВО MAX ще предоставя премиерните филми 45 дни след премиерата им по кината без допълнително заплащане.

За всички подробности тук>>>

Александър Христов ще е новият председател на БАПРА

Д-р Александър Христов, управляващ партньор на PR агенцията "Параграф 42", част от групата на The Smarts, поема поста на председател на Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА). Мандатът му ще влезе официално в сила след провеждане на редовното общо събрание на асоциацията през втората половина на годината. Към момента той е заместник-председател на асоциацията, като на новата длъжност Христов ще смени Камелия Димитрова, част от агенцията PR Play.

Христов е заемал поста на председател и преди - в периода 2011 - 2013 г. е бил начело на другата браншова организация БДВО (Българско дружество за връзки с обществеността).

Започва записването за деветото издание на "Рекламна академия"

В края на февруари ще се проведе деветото издание на студентското състезание "Рекламна академия", която цели да запознае участниците с практическите особености на рекламния бизнес. В инициативата могат да се включат студенти от всички университети в България, като записаните в НБУ са освободени от такса. Състезанието ще премине под мотото "Практиката е най-добрият учител", като ще осигури на участниците възможност за работа по реални комуникационни проекти съвместно с експерти в бранша. Платформата за заявяване на участие вече е отворена и ще бъде активна до 14 февруари или до изчерпване на максималния брой места.

"Рекламна академия" 2022 ще се проведе в хибриден формат в рамките на пет дни - между 21 и 25 февруари. Първият ден от инициативата ще премине с лекционна част в онлайн формат, а практическите занятия ще се състоят присъствено в НБУ на 22 и 23 февруари. Оценките и награждаването ще се извършат от жури през последните два дни от конкурса.

Всички детайли за конкурса от сайта на "Кариери">>>

Дигитален бизнес

Google промени решението си за заместител на бисквитките от трети страни

През 2019 г. технологичният гигант Google обяви решението си за премахването на бисквитките от трети страни от собствения си браузър Chrome. Като техен заместител започна изграждането на т.нар. инструмент FLoC, който след две години дискусии се оказа ненадежден. На 25 януари от Google официално обявиха, че се отказват от FLoC и предложиха нова технология, наречена Topics.

Браузърът отново ще има роля на "пазител" на информацията, която ще определя типа реклама, която потребителя ще получава. Информацията на потребителите няма да се изчислява на сървъри на Google, a ще бъде изцяло локално на тяхното устройство. Също така потребителите няма да бъдат поставяни в кохорти - на базата на сайтовете, които е посещавал даден потребител последните три седмици, браузърът ще изчислява кои са топ 3 теми (затова и Topics) и ще показва рекламно съдържание на базата на тях.

Spotify на кръстопът - музикална платформа или медиа

От началото на годината подкастът на Джо Рогън е обвиняван, че разпространява конспиративни теории, свързани с Covid-19. От Spotify, платформата на най-популярния подкаст в света, се опитват да балансират между недоволството на неодобряващите съдържанието на The Joe Rogan Experience и да запазят подкаста, за който през 2020 г. платиха над 100 млн. долара. Засега щетите за Spotify, пред която, по подобие на Facebook, стои въпросът дали е музикална платформа или медийна компания обаче не изглеждат големи.

Отдавна стрийминг услугата не е само платформа за музика - подкастите съдържат отчасти или изцяло медийно съдържание, чиито регулации до момента не са ставали повод за обществен интерес. Казусът с Роган накара някои от рекламодателите да разтрогнат отношенията си със стрийминг компанията, но за ралика от YouTube Spotify разчита основно на платени абонаменти, а не на приходи от реклами, които биха могли да бъдат засегнати при подобен случай. Според анализатори обаче именно казусът с Рогън е довел до скорошния спад в цената на акциите с 10%. Това е трудно да за доказване обаче, тъй акциите на Spotify вървят надолу от началото на годината и до 31 януари са загубили близо 16% от стойността си.

Целият материал прочетете в "Капитал">>>

Facebook загуби 230 млрд. долара пазарна оценка заради по-слаби резултати

Компанията майка на Facebook - Meta, загуби над 20% от пазарната си стойност или 230 млрд. долара, след като публикува по-ниски финансови резултати и предупреди, че приходите за това тримесечие няма да покрият очакванията на Уолстрийт. Тя предвижда постъпления около 28 млрд. долара при очаквания на пазарите от 30 млрд.

Като причина за спада технологичният гигант посочи нарастващата конкуренция за потребители от платформи като китайската TikTok. Компанията добави, че продължаващият спор с Apple относно настройките за поверителност затруднява рекламодателите да разбират своите пазари, което може да доведе до загуби на стойност 10 млрд. долара за 2022 г.

Още за загубите на Facebook тук>>>

Медиен бизнес

Доверието в медиите е рекордно ниско заради фалшивите новини

Общественото доверие в медиите продължава да бъде най-ниско. Това показва годишното изследване Edelman Trust Barometer 2021. През май 2020 г. 55% от запитаните са отговорили, че имат доверие на медиите, докато в края на 2021 г. това са отбелязали едва 50%. Най-значителен обаче е спадът на доверието в правителствата - повече от 15% за същия период. Това съвпада с времето на пандемията, когато се засили и общественият интерес към достоверна информация.

Вероятна основна причина за недоверието към медиите е рекордно високият страх на обществото от дезинформация. Като отговор "Притеснявам се, че фалшивите новини могат да ми навредят пряко" са посочили 76% от всички запитани. Две трети твърдят, че медиите умишлено се опитват да подведат хората, като казват неща, които знаят, че са неверни или преувеличават, следвани от правителствата с 66%.

Повече изводи от проучването тук>>>

Deloitte: Бъдещето на телевизионната реклама са персонализираните клипове

Телевизията продължава да държи най-голям дял от общите рекламни инвестиции, но възможността за прецизно таргетиране с онлайн реклами привлича все повече пари. Затова линейната и on demand телевизия също предоставят подобен тип услуга, при която потребителите да получават различни реклами по време на излъчването на едно и също предаване. Новият формат се очаква да привлича все повече инвестиции през 2022 г. и да достигне 7.5 млрд. долара глобално.

Въпреки това, делът на телевизионната реклама ще продължава да отстъпва позиции. Данните сочат, че 2022 г. ще бъде последната година, когато традиционната телевизия ще доминира - ако през 2017 г. е имала 73% дял от всички зрителски часове във Великобритания, то през 2023 г. се очаква да спадне до 49%.

Цялата статия на сайта на "Капитал">>>

Рекламен бизнес

Спонсорите стъпват по тънък лед на олимпиадата в Пекин

Зимните олимпийски игри в Пекин започнаха. Всяко издание на най-големия спортен форум е съпроводено с големи и скъпи рекламни кампании. В момента обаче подобни кампании липсват, като причините не изненадват никого - обвиненията в погазване на човешките права на малцинството от уйгурите, както и действията на Пекин в Хонконг и Тибет. Рекламните кампании и активности в Китай обаче са на обичайно ниво - компаниите не се притесняват да рекламират усилено, като най-често концентрират действията си в местните социални мрежи.

САЩ, Австралия, Великобритания и Канада обявиха дипломатически бойкот на игрите, като няма да изпратят официална делегация в Пекин. Въпреки това техни състезатели ще участват в различните дисциплини на игрите. Това поставя спонсорите в изключително деликатна позиция - от една страна, никой не иска да нарушава отношенията си със САЩ, което значи по-малко кампании, които се концентрират върху олимпийските игри. От друга страна, същото може да бъде казано и за Китай - вторият най-голям пазар за повечето от 13-те спонсора.

Повече подробности около спортния казус в "Капитал">>

Свободни позиции

Творческата агенция guts&brainsDDB търси Account manager, от All Channels Communication също са обявили вакантна позиция за Account manager. Дефицитът на кадри в областта се задълбочава и с последното ни предложение за тази седмица е обявено от Nitram, които също търсят своя Account manager. За цвят - New Moment Sofia обяви вакантна позиция за Designer/Art Director.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал