Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (1 март)

"Булсатком" спря излъчването на Russia Today; Победителите на "Рекламна академия"; Рестрикциите за поверителност на Apple струват на Meta 10 млрд. долара и защо Русия напусна "Евровизия"

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

"Булсатком" спря излъчването на Russia Today, телефонните оператори с безплатен роуминг в Украйна

Доставчикът на сателитна телевизия "Булсатком" спря излъчването на спонсорирания от властта в Русия канал Russia Today. Изпълнителният директор на компанията Станислав Георгиев заяви във Facebook, че това се прави в знак на подкрепа с украинския народ. Много европейски страни прекратиха излъчването на телевизията след нападенията на Русия в Украйна от 24 февруари, пише "Дневник".

От А1 заявяват, че все още не знаят дали ще вземат подобно решение, но те, както и останалите телефонни оператори в страната Telenor и Vivacom, предоставят за своите абонати безплатни международни разговори между България и Украйна.

Всички подробност и условията на мобилните оператори от сайта на "Дневник">>>

Хапче за сън сотложено освобождаване на действието е новият победител в "Рекламна академия"

Над 190 студенти имаха възможността да се запознаят отблизо с рекламния бизнес по време на деветото издание на състезанието "Рекламна академия". Тази година участниците бяха разделени в 18 екипа, в които, заедно с менторите си разработиха цялостни маркетинг стратегии в рамките на пет дни. Отборите бяха разделени в седем сектора, като всеки екип разполагаше с трима ментори - по двама от агенции и по един от страна на рекламодателя. В събитието се включиха 56 представители от бизнеса от 37 компании. Организатори на инициативата традиционно бяха Нов български университет (НБУ), Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) и Българската асоциация на рекламодателите (БАР).

Журито отличи осем от отборите, като три от тях получиха специална награда, а други три се пребориха за бронзовите медали. Сребърно отличие получи отбор 17 в сектор "Козметика", който предложи на журито концепция за иновация и лансиране на нов продукт - натурален спрей дезодорант против изпотяване theNaturellas. Големият победител на тази "Рекламна академия" е отбор 9 в сектор "Лекарства без рецепта и

хранителни добавки" и тяхната творческа концепция за хапче за сън Chillpill. Първото хапче за сън под формата на DUO капсула с отложено освобождаване, която е easy-fix за моментите, в които искаш да се наспиш, за да продължиш.

Дигитален бизнес

Рестрикциите за поверителност на Apple струват на Meta 10 млрд. долара

В началото на февруари Meta обяви пред инвеститорите си, че промените по поверителността на данните за потребителите на Apple и задължителното известие "Помолете приложението да не ви проследява" ще струват на компанията около 10 млрд. долара през 2022 г., или над 8% от приходите й за 2021 г. Тези факти, както и нарастващата конкуренция сред социалните мрежи и бавният ръст на броя на потребителите на компанията допринесоха за 23% спад в цената на акциите на собственика на Facebook.

След като миналата година Apple изключи проследяването на своята операционна система, позовавайки се на съмнения за безопасността на потребителите, и задължи приложенията изрично да питат хората дали искат да бъдат следени, дигиталната реклама загуби най-голямото си преимущество - точността на таргетиране. Оказва се, че повечето хора не желаят да бъдат следени: проучване на AppsFlyer, компания за рекламни технологии, установява, че 54% от потребителите на Apple, които са видели съобщението, са го отхвърлили.

Целият текст на The Economist може да прочетете тук>>>

От Meta съобщиха за хакерска група, използвала социалната мрежа, за да атакува украинската армия и политици

Собственикът на Facebook Марк Зукърбърг съобщи, че хакерска група е използвала платформата, за да атакува няколко публични фигури в Украйна, включително известни представители на въоръжените ѝ сили, политици и журналисти. Зукърбърг приписа хакерските действия на група, известна като "Гоуст Райтър" (Ghostwriter), която според компанията успяла да придобие достъп до профилите на мишените в социалните мрежи, предаде БТА.

Компанията - майка на Facebook, обяви, че хакерите опитали да качат от тези профили видеа в YouTube, представящи украинската армия като отслабена, включително клип, в който се твърди, че показва как украински войници излизат от гора и развяват бяло знаме. От Facebook и Twitter излязоха с изявления, че от началото на бомбардировките в Украйна са отстранили няколко десетки профили, разпространяващи дезинформация и пропагандно съдържание.

Reddit пуска функция Discover за снимки, видеоклипове в приложението

Социалната мрежа за споделяне на новини Reddit обяви, че на платформата й ще бъде достъпен нов раздел със снимки и видеа, който да направи мобилното приложение по-визуално привлекателно. В отговор на засилващото се потребление на видеосъдържание в социалните мрежи платформите разработват нови инструменти, сред които още Facebook Reels и YouTube Shorts.

Reddit има 52 млн. потребители на ден и е популярна онлайн платформа за хора, които да се събират в общности, или т.нар. subreddit, за да обсъждат общи интереси и теми. Разделът Discover ще позволи на потребителите да превъртат през снимки и видеоклипове от subreddits, които са подобни на тези, от които вече са част. По време на тестването един на всеки петима потребители се е присъединил към поне един нов subreddit, съобщават от компанията.

Медиен бизнес

Кремълската цензура забрани на медиите да наричат войната война

Руският комуникационен регулатор Роскомнадзор поиска от независимите руски медии "Новая газета", "Медиазона", "Дожд" да премахнат материалите си, в които наричат това, което се случва в Украйна, война. В изказването на регулатора се твърди, че подобни публикации разпространяват "ненадеждна обществено значима информация, която не отговаря на истината". За Русия разликата между "война" и "операция" е ключова за пропагандните й цели - "война" се води срещу чужди държави, а с думата "операция" опитват да внушат, че военните действия се провеждат на собствената им територия.

Искането към "Новая газета" е да премахне позицията на независимите медии от "Синдикат-100" срещу "специалната операция на Русия" в Украйна, както и изявлението на главния редактор на изданието и носител на Нобелова награда за мир Дмитрий Муратов. В противен случай изданието е заплашено от блокиране.

Повече по темата от сайта на "Капитал">>>

Русия напусна заради "Евровизия" най-големия в света съюз на публични медии

Русия напусна най-големия в света съюз на публични медии в света EBU с 56 държави членки и аудитория от 1.07 млрд. души, пише "Дневник". Общоруската държавна телевизионна и радиоразпръсквателна компания (ВГТРК), Първи канал и радиодом Останкино преустановяват членството си в Европейския съюз за радиопредаване поради "политизирането" на тази организация и изключването на Русия от конкурса за песен на "Евровизия".

Организаторите коментираха: "Това решение отразява опасенията, че в светлината на безпрецедентната криза в Украйна, включването на руска кандидатура за тазгодишното състезание ще опетни нейната репутация."

EBU обединява 113 организации от Европа плюс 31 асоциации в Азия, Африка, Австралия и Америките. Членовете са оператори на почти 2 хиляди телевизионни, радио- и онлайн канала и услуги, излъчващи на повече от 160 езика.

Повече от "Дневник">>>

Рекламен бизнес

Зимните олимпийски игри в Пекин достигнаха до близо 200 млн. зрители в САЩ

Зимните олимпийски игри достигнаха до 163 млн. души в САЩ чрез линейната и стрийминг телевизия и до още 31.7 млн. зрители извън телевизионните екрани. Това се равнява на малко повече от половината домакинства в страната, отчита компанията за измерване и анализ на телевизионна реклама iSpot.tv. Около 66% от стрийминг зрителите са проследили игрите в Пекин само през платените платформи вероятно защото не са уловили покритие на линейна телевизия, пише AdAge.

Зимните олимпийски игри тази година са генерирали общо 19.96 млрд. телевизионни рекламни импресии за рекламодателите. Най-много активации се наблюдаваха при производителите на автомобили, лидер сред които беше Toyota, филмовите студиа, стрийминг услугите и финтех институциите. От iSpot заявиха, че телевизионните реклами, излъчени по време на Зимните олимпийски игри в Пекин, са привлекли 15% повече внимание от нормалното.

150 години по-късно Heinz се извинява за закъснението си на рафта на сосовете за паста

Последната рекламна кампания на Heinz се извинява на всички любители на марката за един не съвсем сериозен провал от тяхна страна: компанията никога досега не е измисляла сос за паста. Heinz може да е най-известен със своя кетчуп, но сега пуска гама от сосове за паста в Обединеното кралство. Новата продуктова линия, идваща след повече от 150 години от съществуването на компанията, е "нелепо закъсняла", коментират от бранда. Рекламата продължава да обещава на потребителите, че сосовете за паста си заслужават чакането със слогана "защото нищо толкова нелепо хубаво не е дошло толкова нелепо късно".

Wunderman Thompson Spain е агенцията, стояща зад концепцията, дизайна на опаковката и стратегията на кампанията. Активациите на сосовете за паста стартираха на страниците на британския вестник The Guardian и чрез билборд на площад Лестър в Лондон.

Свободни позиции

От "Икономедиа" обявяват вакантно място за специфичната позиция на "Редактор Развитие на Аудиториите", от What if търсят кандидати за популярната Digital Copywriter, а от Carlsberg Group събират кандидатури за Junior Brand Manager.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал