Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (8 март)

Рестрикциите към Русия от страна на бизнеса и медиите продължават; Седмичникът "Трета възраст" с най-висока инвестирана рекламна стойност през 2021 г. и как Gen Z вижда вашите маркетингови усилия

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Украинското обществено радио вече в платформата на БНР

Българското национално радио дава възможност на граждани и бежанци от Украйна в България да се информират за случващото се в страната им от техни източници и на техния език, осигурявайки достъп до украинското радио, част от Националната обществена радио и телевизионна компания на Украйна (UA:PBC), в платформата БИНАР на БНР.

Националната обществена радио- и телевизионна компания на Украйна разреши препредаването на своя сигнал. Украинското радио може да бъде слушано и на платформите на обществените радиа в Полша и Румъния. Програмата на живо се прекъсва само по време на сигнал за тревога, когато журналистите се крият в убежище.

Съветът за електронни медии спря излъчването на руски телевизии в България

Съветът за електронни медии (СЕМ) взе решение да спре за неопределен период от време излъчването на руските телевизии Rusiia Today и Sputnik и производните им в България. Предложението дойде от председателя на СЕМ Бетина Жотева и бе разгледано на извънредно заседание на съвета миналия вторник.

До решението се стигна след подкрепата и на трима други членове - София Владимирова, Галина Георгиева и Розита Еленова. Соня Момчилова, която е от квотата на президента Румен Радев, е гласувала "въздържал се", съобщиха от СЕМ за "Дневник". Гласуваното решение подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред административния съд.

Прочете повече от "Дневник">>>

Седмичникът "Трета възраст" с най-висока инвестирана рекламна стойност през 2021 г.

Сред изданията, публикувани на седмична база, вестник "Трета възраст" е седмичникът, в който поставената реклама достига най-висока стойност за цялата 2021 г. - 2.9 млн. лева (според официалните публикувани ценови листи). След него се нареждат "Капитал", "Ретро", "Минаха години" и "Над 55". Това показа проучване на Nielsen Admosphere Bulgaria от поредицата Ad Intel Shorts, анализиращо мониторинга на пресата в страната.

Четири от изданията в челната петица на класацията са силно таргетирани към по-възрастното население, като рекламите в тях са основно на продукти, свързани със здравето и медицината. Сред рекламодателите, инвестирали значителни средства в седмичните издания, преобладават и продуктите, свързани с култура, образование, издателство и събития, търговия и онлайн магазини.

Дигитален бизнес

Войната в Украйна е тест за технологичните гиганти

Платформи като Meta, Twitter и Telegram се оказват важни източници на информация, свързана с войната в Украйна. Исканията към тях и съдържанието им се увеличават ежедневно от представители на Украйна, Русия, ЕС и САЩ. За част от технологичните компании като Facebook, Google и Twitter обстановката в момента представлява възможност да възстановят репутацията си, след като през последните години много от тях загубиха доверието на хората със съмнителните си политики за защитата на личните данни. Всяка грешна стъпка в случая обаче може да доведе до засилване на усилията на Европа и САЩ да регулират техния бизнес или до пълната им забрана в Русия.

Към момента Google, Meta и Twitter блокираха рекламите на руските медии на своите платформи. Meta и TikTok блокираха профилите на руските медии RT и "Спутник". От вчера Twitter започна да отбелязва всички туитове, съдържащи линкове към руски държавни медии, за да могат потребителите да са наясно за източниците на информация.

Целия материал в сайта на "Капитал">>>

Медиен бизнес

Войната по минути в Nexta

Войната в Украйна предизвика медийно затъмнение в Русия и Беларус и много хора отново избраха да се информират за случващото се от децентрализираната медийна организация, базирана в Полша, Nexta. Платформата се радва на общественото доверие още от протестите срещу преизбрания за президент на Беларус Александър Лукашенко. Името означава "някой" на беларуски и се чете "Нехта".

Платформата Nexta е основана през 2015 г. от Степан Путило, който тогава е едва на 17 години и още учи в гимназия. От 23 февруари до момента аудиторията му е нараснала двойно до над 1.6 млн. души. На всеки пет минути Nexta споделя информация за войната, която включва снимки и новини, винаги без цензура, твърдят журналистите. Абонатите на другия им канал в Telegram - Nexta, са близо половин милион, в YouTube - над 210 хил. души, а абонатите в Twitter минават 627.7 хил. Заради войната в Украйна екипът обяви, че спира рекламите и ще се издържа единствено от помощта на хората.

Повече подробности тук>>>

Проф. Нели Огнянова: Путин няма да спечели тази информационна война

Според юриста и експерт по медийно право проф. Нели Огнянова бизнесът реагира бързо и ефективно на войната в Украйна по два начина - като предоставя нов ресурс за целите на информирането (Илън Мъск и Starlink) и като ограничи дезинформацията и пропагандата (от YouTube до "Булсатком"). Тя коментира пред "Дневник" още: "Гражданите печелят войните, не военните. От нас се изискват правилни информирани избори, отпор на пропагандата, повече критично мислене. Да изискваме от демократичните институции ясен проевропейски курс на България - член на НАТО и ЕС - и да им осигурим подкрепа."

Проф. Огнянова коментира, че съществуват различни нива на пропагандните потоци на Кремъл, за противопоставянето на които тя обособява три правни основания: телевизионните програми (основен фактор в ограничаването е под чия юрисдикция е доставчикът - дали под юрисдикцията на трета държава или под юрисдикция на държава от ЕС - защото известно е, че има пропагандни телевизионни програми на Кремъл под юрисдикцията на държави от ЕС); услуги на платформи (също има правно основание за ограничаване на съдържание в платформите, прието също с последната ревизия на медийната директива); сайтове и друго онлайн съдържание.

Целия коментар на проф. Огнянова на сайта на "Дневник">>>

Частни инвеститори изкупуват американските вестници

От 2005 г. насам около 2200 от местните американски вестници са закрити, като днес съществуването им е същинска борба за оцеляване. Фирмите с частен капитал, които често се насочват към бизнесите в затруднено положение, навлязоха в индустрията. Между 2001 и 2019 г. делът на американските вестници, притежавани от групи за частен капитал, се е увеличил от 5% до 23%. Това кара много от тези, които четат вестници или пишат за тях, да се боят, че изкупуващите може да съкратят разходите и да търсят нови източници на приходи, което да се окаже вредно за редакциите.

В извадка на 766 американски издания (около 45% от общия тираж) заплатите са около 7% по-ниски след няколко години при тези с нов частен капитал. Броят на написаните статии също спада. Фокусът на материалите се премества от местните към националните новини: делът на статиите на местни политически теми е спаднал с около една десета.

Още по темата от текста на The Economist>>>

Рекламен бизнес

Cannes Lions забрани участието на кандидати от Русия на тазгодишното издание на фестивала

Рекламният фестивал Cannes Lions се присъедини към останалата част от света, също налагайки рестрикции върху Русия в знак на протест срещу нахлуването на президента Владимир Путин в съседна Украйна. Агенциите и брандовете от страната няма да имат право на участие на Cannes Lions през 2022 г. На руските делегати ще бъде забранено да присъстват на церемонията. "Заставаме заедно с нашите приятели в Украйна и партньорите ни и членове на общността в Русия, които категорично се противопоставят на действията на руското правителство", казаха организаторите на Lions в изявление.

На украинските участници през 2022 г. ще бъдат възстановени таксите за участие при всички категории. Освен това събитието ще бъде безплатно за всички творци от Украйна, които могат да присъстват през юни.

Gen Z вижда вашите маркетингови усилия

В САЩ само 8% от Поколението Z смята, че марките наистина разбират нуждите му, съобщава Adweek. Ниският процент показва, че рекламните кампании с TikTok предизвикателства не дават резултата, на който се надяват агенции и рекламодатели. Проучване на агенция Adolescent Content, озаглавено Do Not Disturb, анализира защо младите потребители продължават да пренебрегват усилията на брандовете. В изследването участват 400 респонденти, родени между 1997 и 2021 г., като 75% от тях споделят, че искат в края на живота им светът да е по-добро място от това, което са заварили. Това означава, че ще покажат лоялност към марките, които полагат умишлени усилия да защитят справедливостта, приобщаването и устойчивостта.

Анализаторите коментират, че марките трябва да започнат да се отнасят с потребителите от поколението като хора с хора, а не през гръмки рекламни слогани. Оказва се, че Gen Z не харесва постоянните хвалби с устойчивия начин на развитие на даден бранд например, а много от тях коментират, че добродетелите трябва да се случват без особени публични изявления.

Свободни позиции

Тази седмица от Nexo обявяват няколко вакантни позиции в отдел маркетинг: Direct Marketing Director, Content Marketing Specialist, Brand Marketing Specialist и Brand Marketing Director. От httpool си търсят Client Partner, а proof. разглеждат кандидатури за Junior Motion Graphic Designer.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал