Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 март)

Руските граждани останаха и без Instagram; Основните опорни точки на руската пропаганда във войната с Украйна; Маркетингът през съдържание цели привличането на нови клиенти и стартира записването за Bright Awards 2022

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Проучване на Storio: Маркетингът през съдържание се търси за привличане на нови клиенти

Маркетингът през съдържание ангажира аудиторията значително по-дълго от всички останали инструменти на комуникационния микс. Хората обичат да отделят от времето си за четене или гледане на филми, като компаниите все по-често се възползват от това, създавайки съдържание, свързано потребностите на техните потребители. Това показва първото в страната проучване на студиото за маркетинг чрез съдържание Storio, част от групата на "Икономедиа". Приложението Contenct Marketing Playbook е достъпно в онлайн библиотеката на "Капитал". В изследването участват 210 маркетинг специалисти.

Анализът на данните установява, че най-предпочитаният за българския пазар формат за маркетинг през съдържание е текстовият (78.4%) Близо 40% от компаниите си партнират с инфлуенсъри. Едва 3.4% заявяват, че не създават никакво съдържание. Голяма част от запитаните коментират, че популярният напоследък метод за маркетинг през съдържанието не е явление, което ще си отиде като поредната мода, като дори близо половината респонденти предвиждат да се превърне в най-важната част от маркетинг микса.

Цялата статия може да прочетете тук>>>

Insta знанието е сила

Instagram отдавна не е само платформа за споделяне на снимки на домашни любимци или порции гурме кухня. Все по-често може да попаднете на постове за държавното управление, правата ни на граждани или как да помогнем на пострадалите в Украйна и затова, разбира се, има логична причина. Аудиторията на платформата е съставена най-вече от активни потребители, социални групи с голямо влияние - тийнейджъри и хора в своите 20 години. Хората, които следят един от тези профили "Активни политики", се състои от 60% потребители между 18 и 24 години и 40% между 25 и 35 години, коментират за "Капитал" неговите създатели.

Екипът зад "Царски пищови", друг подобен проект, цели да подобри информирания избор и да каже, че не е нужно да си експерт, за да разполагаш с пълноценна представа за събитията. Профилът добива популярност миналия април, когато се провежда първата от трите предизборни парламентарни кампании за 2021 г. "Бяхме подготвили подробна информация за целия изборен процес, а обобщенията на предизборните програми на основните кандидати предизвикаха голям интерес", казва Роберта Костадинова, част от създателите на проекта.

За още такива примери, прочетете тук>>>

Започва записването за Bright Awards 2022. Посланието на тазгодишното издание е "Благодарение на хората"

Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА) започна събирането на кандидатури за наградите в дванадесетото издание на конкурса BAPRA Bright Awards, който цели да отличи най-добрите комуникационни практики през годината. Заявки ще могат да се подават до 3 април, а церемонията е планирана за 12 май. В конкурса ще се състезават кампании и проекти, реализирани през периода март 2021 г. - февруари 2022 г. Категориите отново са 14 на брой, като 2 от тях са специални - "Кампания на годината" и "ПР агенция на годината".

"Искаме да кажем "благодаря" на хората в маркетинга и комуникациите. Знаем през какво преминаха през последните години и какво им коства да продължават да творят", коментира Александър Христов, председател на БАПРА. Тази година организаторите си партнират с платформата BG4UA, която събира средства за украинци, бягащи от войната. Всеки, който кандидатства в конкурса, ще може да дари сума пари за инициативата.

Дигитален бизнес

От понеделник руснаците останаха и без Instagram

В неделя руските Instagram инфлуенсъри призоваваха своите последователи да ги последват в други алтернативни социални платформи, защото в полунощ (неделя срещу понеделник) руските власти затвориха достъпа до социалната мрежа в страната. Това се случи, след като в петък руският комуникационен регулатор Роскомнадзор официално забрани Instagram и даде на руските потребители 48-часов гратисен период, за да се сбогуват с популярното приложение.

Този ход руските власти мотивират като отговор на решението на компанията майка на Instagram и Facebook, Meta, която взе решение да направи изключение от политиката си срещу подбуждане към насилие, стига публикациите в мрежите да се ограничават до политически израз срещу руските сили, нахлуващи в Украйна.

Руските власти вече блокираха достъпа до Facebook на 4 март, позовавайки се на дискриминацията срещу руските държавни медии в платформата. Това блокира една от най-популярните трибуни за критиците на Кремъл, където свободно изразяваха своите възгледи и да организираха демонстрации.

ЕС и Обединеното кралство започнаха антитръстова проверка срещу Google и Meta заради онлайн реклами

Регулатори за защита на конкуренцията в Европа и Великобритания започнаха антитръстова проверка срещу сделката между Google и Meta за онлайн реклама, по-известна като Jedi Blue. Това са последните мерки на законодателите за справяне с пазарната мощ на технологичните гиганти. Преди време търсачката и компанията-майка на Facebook бяха обвинени, че работят заедно за натрупване на печалби от реклама, действайки в заговор, за да подкрепят бизнесите си.

"Рекламата е много важна и затова трябва да има конкуренция кой къде може да рекламира", казва пред FT Маргрет Вестагер, ръководител на защитата на конкуренцията в ЕС. От компаниите отрекоха това обвинение, като и двете групи обещаха да си сътрудничат с регулаторните органи. Компаниите, за които е установено, че нарушават правото на ЕС, могат да загубят до 10% от световните си приходи, но съдебните процеси могат да отнемат години.

Медиен бизнес

Владимир Путин брутално заглуши руските медии

Владимир Путин, който нахлу в Украйна на 24 февруари, паралелно води нещо, подобно на война, но срещу собствения си народ. Той наложи цензура като за военно положение, без официално да е обявил такова. Закон, приет на 4 март, забранява разпространението на всякаква информация за войната, различна от официалните източници, и заплашва с присъда до 15 години затвор онези, които я пренебрегнат

Мащабът на лъжите, интензивността на пропагандата и нейната монотонна повторяемост са предназначени да затрупат публиката, без да оставят място за въпроси, камо ли за съмнения. Но въпреки че Путин контролира руската телевизия и закри алтернативните източници на информация, реалността продължава да пробива. Истински новини проникват в Русия през интернет, през социалните мрежи и дори чрез телефонни обаждания от роднини в Украйна.

Повече по темата може да прочетете в текста на Economist тук>>

САЩ обвиниха американски партньор на руски олигарх за медийни сделки в Русия, Гърция и България

Ден след като правосъдният министър на САЩ Мерик Гарланд обяви създаването на KleptoCapture, звено, което да следи за новите всеобхватни санкции срещу Москва (2 март), федералният съд в Ню Йорк повдигна обвинение срещу медийния предприемач Джон Ханик заради връзките му с Константин Малофеев, един от най-големите телекомуникационни олигарси в Русия от началото на века. Името на България също беше засегнато.

Ханик е обвинен, че поне пет години е бил дясна ръка на руския олигарх в неговите медийни начинания, включително след като Малофеев е попаднал под санкции заради финансирането на сепаратистите в Украйна. В едно от тези си начинания заедно с гръцки бизнес партньор на Малофеев и с председателя на българското сдружение "Русофили" Николай Малинов, Ханик се опита да вземе ТВ7 и ББТ, но сделката пропадна. Случаят е от 2014 г., но това е първото обвинение по въпроса, повдигнато от САЩ срещу когото и да било.

Още за връзката между Малофеев и Гарланд може да прочетете още тук>>>

Руската пропаганда за войната в Украйна - кои са основните й опорни точки

"След разгарянето на конфликта между Русия и Украйна беше въпрос на време руските пропагандни кампании да навлязат в социалните медии", пишат за "Дневник" от сайта Factcheck.bg, платформа която проверява фактите - инициатива на Асоциацията на европейските журналисти - България. По данни на платформата първоначално по-голямата част от споделеното съдържание се е състояла от видеоклипове и снимки, отразяващи ситуацията на терен. "Някои от тях се базираха на слухове, бяха извадени от контекста, бяха неправилно обозначени или се използваха видеа и снимки от предишни конфликти".

Към момента дезинформацията е придобила нови висоти - анонимни и тролски акаунти са нападнали социалните мрежи. Според Factcheck.bg тези акаунти са създадени специално за руската инвазия или преди това пак били използвани в кампании за насаждане на дезинформация. "Правим това предположение въз основа на техния начин на действие, предишна активност и мрежи от последователи". Сред най-често използваните фрази са "НАТО обгражда Русия", "Русия защитава Украйна" и "Украйна се управлява от нацистки режим, който извършва геноцид".

Пълен списък на проруския дискурс, може да прочетете на сайта на "Дневник">>>

Рекламен бизнес

В последното рекламно видео на Apple герои са четирима познати на феновете на бранда образи, които участваха в реклама на компанията от 2020 г. със заглавие The Whole Working-From-Home Thing. Сега, героите The Underdogs, отново участват в рекламния клип на Apple, за да се присъединят към "Голямата оставка". Те напускат досегашната си работа и се впускат в създаването на собствена стартираща компания, за работата на която, разбира се, използват продуктите на Apple.

Рекламният хумористичен спот е дълъг близо 10 минути с множество примери за софтуерните възможности на Apple at Work. Третото видео от рекламната трилогия на бранда Тор Михрен, вицепрезидент по маркетингови комуникации на Apple, коментира: "Сега с възхода на хибридното работно място и Голямата оставка, продуктите на Apple отново са там, за да помогнат на хората да работят, както и където пожелаят".

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал