Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (22 март)

Информационната война; Вестниците "Монитор" и "Политика" спират да излизат; Amazon придоби Metro-Goldwyn-Mayer; Golden Drum започва да приема кандидатури

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

"Говорит Москва": Руска рулетка с превзетите български медии

Отразяването на войната в по-големите медии и в националния ефир е по-скоро професионално, смятат медийни наблюдатели. Има обаче цели предавания, и то в обществените телевизии, където "плурализмът на мнения" е официална политика и се допуска проруска пропаганда. "Има достатъчно информация, че в Украйна са подготвяни ядрени оръжия, че има биологични лаборатории", заяви в предаването на Георги Любенов по БНТ миналата седмица журналистът Явор Дачков, чийто сайт "Гласове" сам по себе си изобилства от проруската "гледна точка". Сред ярките защитници на Кремъл е и журналистът от БНР Петър Волгин, чието предаване принципно заявява себе си като алтернатива на "доминирания от прозападния наратив" медиен пейзаж в България. Волгин използва официалния речник на Москва - не война, а "специализирана операция".

Сайтовете, които в последните години защитаваха интересите на бившите управляващи от ГЕРБ, както и на ДПС, също са източник на хибридна пропаганда. "Последният законно избран президент на Украйна Виктор Янукович призова Зеленски да спре кръвопролитието", пише например "Блиц" на Ивайло Крачунов, вменявайки първо, че Зеленски е "нелегитимен", а също и че точно той, а не Путин, води война срещу народа си - каквато е и една от кремълските опорни точки.

Още примери и мнения на експерти по темата прочетете тук>>>

Проруската пропаганда в социалните мрежи се е превърнала в октопод с дълги пипала

Хората днес прекарват основна част от ежедневието си в социалните мрежи, но доскоро ефектите от постоянното скролване и шерване на съдържание бяха сериозно подценявани. Бързата комуникация на XXI век създаде в началото на миналата година най-голямата пропагандна кампания в историята на човечеството, разделяйки обществото на "ваксъри" и "антиваксъри", а днес, ползвайки подобни сценарии, по същите канали вероятно същите хора се опитват да поляризират обществото на про- и антипутинисти.

Прокремълската пропаганда дебне от всеки ъгъл в социалните мрежи и се увеличава изключително бързо. Само за последната седмица над милион потребителски интеракции са отчетени сред българските пропагандни Facebook страници, като най-уязвими остават хората, склонни да вярват в конспиративни теории. Ефектите от този тип "информационна надпревара" все още не са достатъчно известни, но и Русия, и Украйна искат да я спечелят.

Повече за пропагандните похвати в онлайн платформите може да прочетете тук>>>

Вестниците "Монитор" и "Политика" спират да излизат

Малко повече от година след като собственикът на "Нова броудкастинг груп" и БТК United Group придоби всички печатни издания на санкционирания за корупция по американския закон "Магнитски" депутат от ДПС Делян Пеевски, групата взе решение да прекрати издаването на две от тях. Вестниците "Монитор" и "Политика" спират да излизат, а съдържанието им ще се пренасочи към останалите издания в групата - "Телеграф", "Мач Телеграф" и онлайн платформата им. В прессъобщение, изпратено от "Нова броудкастинг груп" (НБГ), като причини за прекратяване на дейността се посочват "бързата дигитализация на медийния пазар, икономическите последици от пандемията и извънредната международна ситуация, довела до нарушаване на доставките на печатарска хартия".

В каква посока ще се развиват останалите печатни издания от групата може да прочетете тук>>

bTV Media Group ще предлага два нови канала в портфолиото си

Wness TV, телевизионен канал за здравословен начин на живот, и кулинарната програма Soul & Pepper TV ще станат част от портфолиото на bTV Media Group от април. С това медиата цели да разшири спектъра на политематичното си съдържание за рекламодателите и да отговори подобаващо на тенденциите на растящото търсене на присъствие в локални и развлекателни програми, пишат в прессъобщение от bTV Media Group.

Сутрешният блок по bTV остава с един водещ

Златимир Йочев остава единственият основен водещ на делничния сутрешен блок "Тази сутрин", след като Биляна Гавазова се оттегля от телевизионните си изяви и се разделя с bTV Media Group. Гавазова е лице на сутрешния блок от 2014 г., където си партнираше с настоящия директор "Новини, актуални предавания и спорт" в медиата Антон Хекимян. През последните три седмици водещата първо беше в планиран отпуск, а след това остана вкъщи заради положителен тест за коронавирус, посочват от медията. Златимир Йочев зае позицията, след като предходният водещ Антон Хекимян оглави новините в телевизията.

Fresh Media Bulgaria става RADIOPLAY MEDIA

От март радиогрупата Fresh Media Bulgaria сменя името си на RADIOPLAY MEDIA. До появата на новото име се е стигнало след разширяване на възможностите за достъп до радиопрограмите и дигиталните платформи. "Новите придобивки добавят допълнителна стойност за слушатели, рекламодатели и партньори", коментират от медийната група. Сред тях е и най-новото мобилно приложение RADIOPLAY. В него слушателите могат да намерят радиостанциите, част от RADIOPLAY MEDIA, както и специализирани канали с музика. В портфолиото на компанията влизат радиостанциите "БГ Радио", "Радио ENERGY", "Радио 1", "Радио 1 Рок", радио "Вероника", радио Nova, радио Nova News, "Авторадио" и "Радио Сити".

Дигитален бизнес

Дейвид Бекъм дари за ден профила си в Instagram на украинска лекарка

Бившата футболна звезда Дейвид Бекъм в неделя предостави профила си в Instagram на украинска лекарка, която помага на бременни и техните бебета в Харков. През деня Ирина, педиатър, анестезиолог и ръководителка на местния АГ център, публикува личните си преживявания във втория по големина град на Украйна, бомбардиран от първия ден на войната. На един от публикуваните видеозаписи тя посещава сумрачно мазе, в което родилки живеят с новородените си четвърта седмица.

Профилът на Дейид Бекъм има над 71 млн. последователи. Събитието имаше за цел и набиране на дарения за кувьози и друга техника за бебетата, "родени в ужасяващи условия".

Повече по темата от сайта на "Дневник">>>

Медиен бизнес

В паралелната реалност на Путин

Редица независими издания бяха блокирани в Русия, други прекратиха дейността си след приетата поправка, предвиждаща до 15 години затвор за "фалшиви новини", свързани със "специалната операция" на Русия в Украйна. Някои медии се скриха в криптирани платформи или зад vpn и в Русия остана само гласът на пропагандата и удобните за Путин издания. Телевизията е основният източник на новини за руснаците и съответно с най-голяма намеса от страна на държавата.

Онлайн пространството на пръв поглед изглежда по-трудно за превземане, но в действителност това става възможно чрез редица приети закони, които позволяват блокиране на съдържание от службите за сигурност. Така на практика Кремъл контролира информационния поток и по думите на Кирил Аврамов, асистент в Центъра за руски, източноевропейски и евразийски изследвания и сътрудник в Тексаския университет в Остин, се създава т.нар. путинска паралелна реалност.

Как бяха превзети медиите в Русия може да прочетете тук>>>

Медиите в Украйна - обединени срещу Русия

Войната поставя журналистите в Украйна пред предизвикателството да отразяват професионално събитията на място въпреки емоциите и страха. Те трябва да се борят и със заглушаващата ги руска пропаганда в условия на затруднено финансиране и технически затруднения. През годините свободата на словото в страната многократно е поставяна под заплаха.

Най-популярните тв канали в страната са собственост на няколко украински олигарси, а предизборната кампания на Володимир Зеленски стъпва именно върху свободата на словото. Неговата "чистка" започва, когато идва на власт. Тя обаче включва и спорен проектозакон за фалшивите новини, който може да доведе до пет години затвор, както и съмнение за намеса в най-голямото англоезично издание Kyiv Post. След разследване на офшорни сметки на президента всички журналисти са уволнени и в края на 2021 г. създават една от най-активните независими медии The Kyiv Independent, която се превърна и в основен източник на информация за военните действия в Украйна.

Повече за състоянието на медиите в Украйна може да прочетете тук>>>

Консорциум с участието на Elliot преговаря да купи Nielsen Holdings за 15 млрд. долара

Консорциум от частни инвестиционни компании с участието на Elliot Management е в напреднал стадий на преговори за купуване на компанията за телевизионни рейтинги Nielsen Holdings за приблизително 15 млрд. долара, включително дълга, съобщава The Wall Street Journal. Сделката може да бъде завършена до седмици, твърдят източниците.

С популяризирането на стрийминг услугите и със загубата на зрители на сателитна и кабелна телевизия през последните години Nielsen загуби своето влияние. Въпреки че компанията е въвела показатели за стрийминг, тя не е единствената в тази област. Акциите на компанията са се понижили значително от 2016 г. насам, когато са се търгували за над 55 долара. При затварянето в петък акциите на Nielsen са били на стойност 17.51 долара.

Какъв е интересът на Elliot Management към Nielsen прочетете тук>>>

Amazon придоби филмовото студио Metro-Goldwyn-Mayer

В четвъртък Amazon приключи сделката по закупуването на филмовото студио Metro-Goldwyn-Mayer (MGM). Новата придобивка ще коства на гиганта за търговия на дребно 8.5 млрд. долара. Целта на Amazon е да привлече потребители на стрийминг платформата си с повече видеосъдържание и легендарни продукции на студиото като "Роки" и "Джеймс Бонд".

В изявление фирмата на Джеф Безос заяви, че ще приветства всички служители на MGM в компанията и ще работи с ръководството на студиото, като посочи, че няма да има съкращения. Базираният в Сиатъл търговец на дребно обяви транзакцията през май 2021 г.

Рекламен бизнес

Golden Drum 2022 г. започва да приема кандидатури

28-o издание на международния конкурс Golden Drum официално отвори платформата си за кандидатстване. Рекламодатели и агенции могат да подават своите заявки до 5 август 2022 г. Тази година фестивалът въвежда по-ниски Super Early Bird такси за ранно записване, както и продължава с отстъпките при 10 или повече подадени кандидатури и за кампании в категорията на COVID-19. Приемат се кампании, публикувани или реализирани за пръв път в периода между 1 септември 2021 г. и 5 август 2022 г.

Рекламни агенции, рекламодатели, клиенти, компании за дизайн, медийни и творчески организации от 36 държави, са поканени да участват със своите проекти в 4 различни категории: One-Channel Drum, Omni-Channel Drum, Craft Drum, Creative Business Excellence Drum, и специалната All Juries Section.

Основна информация за конкурса

Краен срок за записване: 5 август, 2022, петък

Краен срок за ранно записване Super Early Bird: 20 април 2022, сряда

Краен срок за ранно записване Early Bird: 10 юни 2022, петък

Жури: https://goldendrum.com/competition/juries

Регистрационна система:: https://engine.goldendrum.com/

Такси за записване:: https://goldendrum.com/competition/competition-fees-payment/one-channel-drum-prices

Свободни позиции

Миналата седмица от Havas Group Bulgaria са обявили свободна позиция за PR Executive, a от guts&brains DDB търсят човек за позиция Senior Digital Account Manager. Кандидатури за Графичен дизайнер на "Капитал" приема и "Икономедиа". От Graffiti BBDO също се включват в популярното напоследък търсене на Account Manager, а Tribal Worldwide Sofia ще подбират кандидати за Senior Copywriter/ Content manager.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал