Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (5 април)

Главният оперативен директор на bTV, пред "Капитал", Стана ясен победителят в Young Lions Bulgaria в категория Print; Интересът на потребителите към Facebook спада и връщат ли се зрителите в киносалоните

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

Господин Йовчев: Фокусът на групата bTV е видеосъдържанието и дигиталните платформи

Господин Йовчев заема позицията главен оперативен директор в bTV Media Group от началото на май 2021 г. Той отговаря пряко за областите, свързани с корпоративните отношения, правните въпроси и дистрибуцията на съдържание. В свое интервю пред "Капитал" Йовчев коментира стратегията на медийната група за преодоляване на спада от рекламни приходи по време на пандемията. "Глобалната пандемия промени организацията на работа и начина на заснемане на продукции. Въведохме програмни промени с цел да осигурят защита за хората, но и да отговорят на зрителския интерес, който се пренасочи основно към новинарско съдържание."

Рекламите остават основното средство за финансиране на медиите, което ги прави уязвими при кризи, когато компаниите съкращават маркетинг бюджетите си. Йовчев коментира, че към момента това няма как да се промени, и допълни, че и за рекламодателите традиционните медии ще продължат да бъдат един от най-предпочитаните начини за комуникация с потребителите. Оперативният директор на bTV коментира, че все още е рано да се говори за персонализирана реклама в рамките на линейна медийна услуга, "но е нещо, което ще даде възможност за още по-близък контакт със зрителя".

Цялото интервю с Господин Йовчев може да прочетете тук>>>

Доклад на Liberties: България е пример за непрозрачно финансиране на медиите

Ниското доверие в традиционните медии, ниската медийна грамотност и предоверяването в социалните мрежи водят до високата уязвимост на българските граждани от дезинформация и пропаганда, установява доклад на Съюза за граждански свободи за Европа (Liberties). От организацията констатират, че в страната ни липсват адекватни мерки за справяне с дезинформативното съдържание, пише "Дневник". Според доклада в страни като България, Германия, Унгария и Полша намесата на властимащите продължава да бъде основна заплаха за плурализма.

България е дадена като пример и за още една обезпокоителна тенденция - журналистите в страната са изправени пред все по-небезопасна среда - наблюдава се повишаване на сигналите за тормоз и атаки срещу журналисти. "Има нарастваща загриженост относно честотата и въздействието на стратегическите съдебни спорове срещу общественото участие върху журналистите и медиите", пише още в доклада. Цитирани са няколко дела от България наред с Унгария, Хърватия, Словения и Полша.

Целият материал на страницата на "Дневник">>>

Forbes с най-много приходи в България от реклама при месечните печатни издания за 2021 г.

От списъка на месечните издания с най-висока стойност на рекламно съдържание (според официалните публикувани тарифи) е Forbes, който оглави класацията за 2021 г. с над 1.1 млн. лева. Това показва проучване на Nielsen Admosphere Bulgaria, част от поредицата Ad Intel Shorts, което обобщава наблюденията на агенцията върху мониторинга на пресата в страната. Останалите заглавия в топ 5 са EVA, Elle, "Жената днес" и "Наш дом". Броят на платеното съдържание е най-висок при EVA (212 реклами), но по-високата тарифа на Forbes прави приходите от техните 173 реклами повече с близо 130 хил. лв.

Най-рекламираните продуктови категории в българските ежемесечни издания са били "Култура, образование, издателство и събития" (1.55 млн.лв.), "Козметика и лична хигиена" (1.15 млн. лв.) и "Търговия и онлайн магазини" (1.07 млн. лв.)

Зрителите бавно се завръщат по киносалоните

Последните две години киноиндустрията попадна в капана на ковид ограниченията и растящия интерес към стрийминг платформите за филми. След абсолютното дъно от 2020 г., когато зрителите намаляха близо четири пъти, сега тече бавно възстановяване и пазарът е наполовина оздравял - при 5 млн. продадени билети през 2019 г. през 2021 г. те са 2.5 млн. Съотношението е същото и при приходите. Пандемията попречи и на поскъпването на билетите - средната цена през миналата година е била 9.70 лв. в сравнение с вече далечната 2017 г., когато средно билет е струвал 9 лв. В столицата цените са най-високи.

През ковид периода в сектора се обособиха две нови тенденции - хората гледат повече българско кино, а броят на киносалоните намалява (10 кина по-малко работят след пандемията). През 2021 г. в топ 5 на най-гледаните филми два са местни продукции, останалите три са американски. Постъпленията при билетите от български филми са 3.5 млн. лв., или почти колкото преди пандемията, когато са 3.7 млн. лв. Числото за 2021 г. е почти 15% от общия оборот от билети.

Кои са най-посещаваните кина и още от темата прочетете тук>>

Young Lions Bulgaria в категория Print печелят млади рекламисткиот Wunderman Thompson Sofia

Екипът на Кристина Богданова и Дарина Илиева от агенцията Wunderman Thompson Sofia и тяхното предложение по задание за принт реклама, която приканва хората да станат част от платформата за доброволчество TimeHeroes, спечели местната надпревара на Young Lions Bulgaria. Екипът ще участва на финала на конкурса Global Young Lions 2022 в категория Print и ще представя България в голямата надпревара с младите лъвове от цял свят. Състезанието е в рамките на Cannes Lions 2022 и ще се проведе в дигитален формат в периода 16 май - 7 юни. На второто място се класира екипът на Христа Георгиева от Wunderman Thompson Sofia и Валентин Томов от Noble Graphics. Третото място е за екипа на Олга Стойчева и Елисавета Въчева от The Smarts.

Състезанието Young Lions Bulgaria 2022 се организира от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), официален представител на Cannes Lions International Festival of Creativity за България.

Дигитален бизнес

Интересът на потребителите към Facebook спада с близо 90% за последните 10 години

Изследване на Bankless Times в периода януари 2013 - януари 2022 г. показва, че търсенето на думата Facebook е спаднало с 87%. Това се дължи на факта, че младите хора до 30 години все по-трудно биват привличани от социалната мрежа. За първи път от 18 години насам активните потребители на Facebook намаляват до средно 1.93 млрд. души на дневна база през четвъртото тримесечие на 2021 г. Дълго време платформата се рекламираше, че се радва на над 2 млрд. потребители на ден (почти всеки четвърти човек на земята).

От Bankless Times припомнят думите на създателя на Facebook, Марк Зукърбърг, че компанията му губи потребители заради успеха на TikTok. В резултат компания цели да се съсредоточи върху кратките видеа (reels). Гигантът Apple е другото главоболие за Facebook заради промените в поверителността на данните на iPhone потребители. Това ще коства на социалната мрежа около 10 млрд. долара до края на 2022 г., защото рекламодателите ще се насочат към платформи с по-евтина реклама и повече данни за потребителите.

Медиен бизнес

The Queen's Gambit и Soul спечелиха "Грами" за "Най-добър саундтрак за визуални медии"

Наградата традиционно се връчва на композитора, създал музиката към филм, сериал или видеоигра през годината. Музиката към сериала на Netflix The Queen's Gambit тази година грабна приза "Най-добър саундтрак за визуални медии". Втори остана саундтракът на Soul, продукция на Disney-Pixar. Музиката на The Queen's Gambit е създадена от Карлос Ривера, а тази на Soul от Трент Резнър, Атикъс Рос и Джон Батист.

Пълен списък с отличените на тазгодишните Награди "Грами", може да видите тук>>>

Рекламен бизнес

Йеркър Фегерстрьом: Рекламата днес е скорост, творчество, добра идея, емоция

Йеркър Фагерстрьом е главен творчески директор на Publicis Groupe Скандинавия. Отскоро съчетава задълженията си с тези на главен творчески директор в централния хъб за дигитални решения Le Pont за региона на Централна и Източна Европа. В интервю за "Капитал" Фагерстрьом коментира промените и константите в рекламна индустрия през годините. "Мисля, че днес е още по-очевидно от годините, в които аз започнах, че най-важната част от нашия бизнес е творчеството. Това не се е променило."

По думите му основните промени в индустрията през последните 20 години са скоростта на развитие на бизнеса и начина на измерване на ефективността. "Преди години творческата индустрия беше много добра в това да усеща ракурса на трендовете и умело се възползваше от преимуществото си. Днес поп културата се движи със скоростта на светлината и много от клиентите създават собствени вътрешни звена и екипи от хора, които да следят последните тенденции възможно най-своевременно. Донякъде са и задължени да го правят."

Цялото интервю може да прочетете тук>>>
Свободни позиции

Вакантна позиция за Graphic Designer тази седмица са обявили от Nitram. От Acronis си търсят Marketing and Special Projects Coordinator, а Yettel Bulgaria подбират кандидатури за Social Media Expert.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал